Högre hastighet = Lägre bränsleförbrukning - Skröna eller sanning?

Medborgaren
24 augusti 2005 · 1 Inlägg

Många gånger har jag hört folk påstå att deras bil drar mindre i 110/130 km/h än i 90/110 km/h. Att de har hört någon gammal mekaniker säga att den går mycket mer effektivt i den hastigheten och därför skulle dra mindre bränsle. T.ex. skulle en Volvo S80 eller dylikt dra mindre bränsle om den framfördes vid en högre hastighet?

Jag påstår att det idag inte finns några moderna bilar som drar mindre bränsle i en högre hastighet än i en lägre. Jag anser dock att många motorer kan ha en högre verkningsgrad vid ett högre varvtal/hastighet. Då verkningsgrad översätts i effekt eller vridmoment per del bränsle. Med andra ord att motorn förbränner bränslet mer effektivt vid ett visst varvtal. Jag tycker att det är självklart att det går åt mer bränsle när jag kör 110 än 90!

Skulle gärna vilja höra andras synpunkter, argument och erfarenheter av detta ämne. Om någon skulle kunna peka på vetenskapliga undersökningar eller referenser, så kulle jag vara ytterst tacksam.

Sharky
24 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Inte alls vetenskapligt, men min Audi A8 (bensin) drar mindre i 170 på motorväg än 50 i stan ....

Mera vetenskapligt: Många bilar, speciellt turbobilar, kyler avgaserna genom att feta på bensin. Volvo S60R är ett praktexempel på det. Där ligger man på lambda 0.68 på WOT.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
24 augusti 2005 · 12 086 Inlägg

Det är bullshit! Ren logiskt tänkande. Ska bilen gå snabbare krävs mer energi, den energin kommer endast från ett ställe, bensinen.

Finns ett tillfälle då den kan dra mer vid lägre hastighet. Där man har olika växlar i olika fart. Till om man kör i 50 på 4an så kanske den drar mer än om man kör i 60 på 5an.. men då handlar det om att man använder mer motorstyrka än vad som krävs.

Det ända absolut vetenskapliga jag kan säga är (bortsätt från alla effektförluster) högre fart, mer energi, mer bensin!

Senast redigerat av Fkoff (24 augusti 2005)

Sharky
24 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

He he...du Fkoff, om du bodde här i Fjollträsk (=Stockholm) så skulle du förstå hur mycket energi som går åt när man sitter fast i stan...

Visst har du rätt, men just det med olika växlar och varvtal är en nyckel till varför det kan bli konstigt ibland.

Ta tex överväxlar på tex BMW lådor och Jänke (Camaro , nyare Vette)lådor.
Transmissionsförlusterna på överväxlen (-arna) är flera gånger större på jänkelådorna.

Men också motorns lambda vid olika lastförhållanden spelar in. som tex på Volvo S60R.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Glennson
24 augusti 2005 · 13 Inlägg

Jag tänker oxå som Fkoff!! Mer fart = mer soppa/luft i motorn!!

Men har faktikst erfarat med astran (diseln) att den drog mindre när jag gasade på ordentligt med turbon på högfart!! Men jag mätte alldrig upp hur mycket han ville ha..

Its not the fart that kills its the smell!!
carawelle
28 augusti 2005 · 460 Inlägg

Har nog med utväxling,vridmoment  och cw värde att göra,,,den optmala punkten av aiia värden

Daniel
28 augusti 2005 · 671 Inlägg

Bilen drar mest om man står stilla på tomgång.

ludde__mannen draminbil.nu
28 augusti 2005 · 1 382 Inlägg

Daniel skrev:
Bilen drar mest om man står stilla på tomgång.

nee den drar mer om man stårstilla men ligger på varvstoppet!

fr3drik
28 augusti 2005 · 342 Inlägg

min drar minst i typ 90 på landsväg.. sen ökar förbrukningen i princip med farten.. TILL EN GRÄNS! sen vänder den och sjunker lite igen när man fått upp lite ånga och ligger i typ 170 istället.. allt går lätt, man har fart och pedalen behöver vara minimalt nertryckt..

BMW's brukar ha en förmåga att dra lite soppa i hög fart.. det är ju det dom är gjorda för! smile

Senast redigerat av fr3drik (28 augusti 2005)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Blobben
29 augusti 2005 · 104 Inlägg

Har en bmw 525 och den drar som minst 0,7 vid 70 körning och nu till det konsitga... vid 90-100 drar den 1 liter per mi... men och du ligger och kör 130 så sjunker den ungefär 0,9...konstigt tycker jag...

BMW 525i (1990)
Redbull Moderator+
29 augusti 2005 · 1 081 Inlägg

Även om en bil drar mer i 120km/h än den gör i 90km/h behöver det ju inte betyda att det går åt mer bränsle att köra en viss sträcka. Du tar dig ju även fram fortare.

Självklart finns det en hastighet då bilen är som mest bränslesnål per mil. Var denna gräns ligger är ju självklart olika från bil till bil. Så ja någon bil finns det mycket troligt som drar mindre i 110km/h än 90km/h även om bilen behöver mer bränsle för att köra i 110km/h än 90km/h så behöver den ju det mindre tid. Eeh det kanske lät snurrigt smile Nåja.

Men att säga att alla bilar går billigare i 110 än 90 stämmer ju givetvis inte.

mvh

Vem jag?
spunk_totte VD / SPRINGPOJK
29 augusti 2005 · 605 Inlägg

Jag hade en bmw 320d en gång den drog betydligt mindre i exakt 120 än vad den gjorde i 80, Vet ej hur det kommer sig men så var det!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
frasse4
29 augusti 2005 · 736 Inlägg

Det som inte nämnts är luftmotståndet som ökar med hastigheten. Jag har svårt att tro att någon kan påstå att ens bil drar mindre när man åker i 90 kmph på 5an än om man kör i 50 kmph på 5an. Enligt färddatorn på farsans Saab körde jag 0.46 liter milen när jag provade att köra en längre sträcka i 50 på 5an... Om det bara handlar om att motorn arbetar bättre vid ett högre vartal rekommenderar jag alla som tror att detta spelar större roll än luftmotståndet att köra på en lägre växel i exempelvis 90 och se om förbrukningen minskar...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang