hjälp mig välja förstabil

darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Tjena

Ska nu skaffa min första bil och jag väljer mellan tre modeller:
1. Golf GTI 16v -90 (kat)
2. Golf III VR6
3. Golf III VR6 Syncro


Vet inte vilken som är "bäst", har läst både på gtiklubben.nu och vr6.nu men det råder så blandade åsikter att jag är alldeles förvirrad.


Det jag vill ha med min första bil är främst bra acceleration, kommer inte gasa i skithög fart på motorvägen, blir nog sällan över 150 km/h

Men jag vill att bilen tar sig upp i fart så fort som möjligt.  Sedan vill jag ju självklart att den ska vara så rolig som möjligt att köra!


Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde skriva era rekommendationer och åsikter om dessa tre bilar och vad ni tycker jag ska satsa på.

Som det är nu lutar det mest mot en vr6 syncro då jag har en bra på G.


Tack på förhand!

haxer Proljece?
8 maj 2007 · 1 464 Inlägg

Åk och provkör dom!! Jag skulle aldrig ha en 3 dörrars men det blev de big_smile Välj nått halv slött finns bara 120km/h vägar i sverige inget kul att bli av med körkortet på första bilen tyvär men står det inte i din körkorts bok att "bil reklamen vädjar till våran racingförare inom oss oftast 0-100 men sällan 100-0" ?

Senast redigerat av haxer (8 maj 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Kettunen
8 maj 2007 ·

Golf GTI accar på grymt!! Dålig toppfart men otroligt acc

darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Kettunen, även den med kat o 129hk??

Kettunen
8 maj 2007 ·

Inte en aning faktiskt. Polaren har en 88a. Tror det var kat på den men han tog bort den. Vilken man får göra på en 88 smile

darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Ok, men en vr6 syncro måste väl ändå dra en golf gti på allt mellan 0-200??

Kettunen
8 maj 2007 ·

Säg inte det. Golf 1 GTI går så inni helvete. En i bra skick-. Tror inte VR6an går så himmla mycket bättre faktiskt smile Har en polare med Vr6 men den är ju kompressor matad så det går ju inte att jämföra i närheten av det big_smile

Mr_Gear Biltokig
8 maj 2007 · 870 Inlägg

darkdog8 skrev:
Ok, men en vr6 syncro måste väl ändå dra en golf gti på allt mellan 0-200??

Skulle tro att en Vr6 syncro drar en Gti alla gånger alla register... siffrorna pekar på det iaf! sen uppe i fart har du ju grymt mkt bättre omkörningsresurser me vr6an är gtin, sen för att få ut effekten ur gti;n får du tokvarva vilket du inte måste med vr6an även om det är roligast över 4000rpm ^^
Sen låter ju Vr6an underbart också... Köp en syncro om du har en bra möjlighet på en eller behov av fyrhjulsdriften, lär dricka nån droppe bensin mer än fwd versionen pga den extra vikten och lär gå ungefär samma också pga. den extra vikten(syncro väger 100kg mer än fwd) Så om du inte behöver 4hjulsdriften satsa på en vanlig, ska du trimma(kompressor, turbo osv.) så blir det dyrare med en syncro då du måste förstärka mer...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Mr_Gear skrev:

darkdog8 skrev:
Ok, men en vr6 syncro måste väl ändå dra en golf gti på allt mellan 0-200??

Skulle tro att en Vr6 syncro drar en Gti alla gånger alla register... siffrorna pekar på det iaf! sen uppe i fart har du ju grymt mkt bättre omkörningsresurser me vr6an är gtin, sen för att få ut effekten ur gti;n får du tokvarva vilket du inte måste med vr6an även om det är roligast över 4000rpm ^^
Sen låter ju Vr6an underbart också... Köp en syncro om du har en bra möjlighet på en eller behov av fyrhjulsdriften, lär dricka nån droppe bensin mer än fwd versionen pga den extra vikten och lär gå ungefär samma också pga. den extra vikten(syncro väger 100kg mer än fwd) Så om du inte behöver 4hjulsdriften satsa på en vanlig, ska du trimma(kompressor, turbo osv.) så blir det dyrare med en syncro då du måste förstärka mer...

Syncron går väl nästan bättre än vanliga vr6 i allt? Läste på nån info att den gjorde 0-100 en hundradel snabbare än vanliga vr6an och samtidigt som den väger 100kg har den ju 20hk mer, eller hur?

Grundstrom Nismo
8 maj 2007 · 758 Inlägg

Köp en Volvo turbo istället!!! smile

Senast redigerat av Grundstrom (8 maj 2007)

Gizmojohan
8 maj 2007 · 3 295 Inlägg

Grundstrom skrev:
Köp en Volvo turbo istället!!! smile

det var säkert det han ville höra..hmm

Mr_Gear Biltokig
8 maj 2007 · 870 Inlägg

darkdog8 skrev:

Mr_Gear skrev:

darkdog8 skrev:
Ok, men en vr6 syncro måste väl ändå dra en golf gti på allt mellan 0-200??

Skulle tro att en Vr6 syncro drar en Gti alla gånger alla register... siffrorna pekar på det iaf! sen uppe i fart har du ju grymt mkt bättre omkörningsresurser me vr6an är gtin, sen för att få ut effekten ur gti;n får du tokvarva vilket du inte måste med vr6an även om det är roligast över 4000rpm ^^
Sen låter ju Vr6an underbart också... Köp en syncro om du har en bra möjlighet på en eller behov av fyrhjulsdriften, lär dricka nån droppe bensin mer än fwd versionen pga den extra vikten och lär gå ungefär samma också pga. den extra vikten(syncro väger 100kg mer än fwd) Så om du inte behöver 4hjulsdriften satsa på en vanlig, ska du trimma(kompressor, turbo osv.) så blir det dyrare med en syncro då du måste förstärka mer...

Syncron går väl nästan bättre än vanliga vr6 i allt? Läste på nån info att den gjorde 0-100 en hundradel snabbare än vanliga vr6an och samtidigt som den väger 100kg har den ju 20hk mer, eller hur?

En hundradel snabbare kanske är möjligt ifall du lyckas med en riktigt bra start, vilket givetvis är svårare med en syncro smile och sen en hundradel hit eller dit lär hänga mer på skicket på bilen nu när vr6orna är ett par år gamla(om man bortser från att det hänger på föraren till 80%), underhåll blir ju lite dyrare på en syncro också - men skulle såklart vart kul på vintern me 4wd!
Dessutom är det ju inte "äkta" 4wd utan dom har ju sinterlamellkoppling så 99.9% av tiden kör du bara fwd ändå och släpar bara på den extra vikten...
Bättre på nästan allt? som redan sagts så är dom likvärdiga fartmässigt, men eftersom syncron väger 100kg mer lär den vara sämre i svängarna - dock antagligen inget som en vanlig förare nånsin skulle märka...
16hk mer har den ja... och 100kg är en ganska stor ökning, faktum är att dom är i stort sett likvärdiga vad gäller allt, möjligt att den ena eller den andra NÄR dom var NYA var en hundradel snabbare i något intervall men nu efter 10-15 år? who cares?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Mr_Jetta Yamaha R1 Turbo ;)
8 maj 2007 · 255 Inlägg

Hade 2 bilar som första bil tongue en Golf 1.8 GL och en Golf VR6, menar 18 år skola och ingen inkomst så är det inte lätt att köra med en VR6 hela tiden blir pank på en vecka tongue

Körde med 1.8an till skolan och liknande och busade med VR6an ibland big_smile

Rådet är att köpa en 1.8 GL som första bil om du inte har inkomst , 90hk rätt pigg ändå och drog mycket mindre bensin än VR6an

darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Funderar på en Golf II GTI G60 istället kanske? Vad tycker ni om den?? Hur stor skillnad är det mellan vanliga GTI med 129hk och GTI G60 med 160hk?

Drar G60 mycket mer bensin och drar den mycket i allmänhet??


Tacksam för svar big_smile

Kettunen
8 maj 2007 ·

G60 ska du inte ha om du inte har råd med att byta delar & bensin

darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Kettunen skrev:
G60 ska du inte ha om du inte har råd med att byta delar & bensin

kan du utveckla det , lite mer ingående? smile

Kettunen
8 maj 2007 ·

Om du ska skaffa dig en G60 i fint & bra skick så får du nog räkna med en slant. Finns nog inte så många G60 kvar som är i toppskick för en billig peng. Köper du en av en ung männsika så är den ju till 90% sönderkörd & hårt körd.

Samma sak med VR6.
Men visst. G60 är en grymt rolig bil. Vill själv ha en sådan

darkdog8
8 maj 2007 · 183 Inlägg

Kettunen skrev:
Om du ska skaffa dig en G60 i fint & bra skick så får du nog räkna med en slant. Finns nog inte så många G60 kvar som är i toppskick för en billig peng. Köper du en av en ung männsika så är den ju till 90% sönderkörd & hårt körd.

Samma sak med VR6.
Men visst. G60 är en grymt rolig bil. Vill själv ha en sådan

ok, har kollat lite på denna:
http://www.blocket.se/vi/11833547.htm?ca=17_s

Vad tros om den? tror du/ni den verkar vara i hyffsat skick?

Kettunen
8 maj 2007 ·

Såg fin ut. Men jag vet inte så mycket om kompressorer men du bör ju ta med dig nån som kan så inte bilen är illa behandlad. te.x om jag hade ägt en sådan så hade jag ju nog piskat bilen rätt bra. Hade ju inte växlat var 2000e varv precis om man säger så smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang