6258
Sök

Laddningsregulator/Generatorproblem, Passat -98 Tdi

2 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
Hej.
Mitt första inlägg här. Kanske skulle varit under Bilstereo och el relaterat, men såg inget annat än bilstereorelaterade saker där. Nåväl.

Min laddningslampa började helt plötsligt lysa under körning. Väl hemma mätte jag upp både över batteri och över generator och konstaterade att den ej ger laddström.
Jag demonterar regulatorn och kollar kolen. Den ena är lite kortare än den andra, men efter lite "pickande" kommer den upp i hyfsad längd. Kopparkollektorn ser visserligen lite sliten ut, spår på ca 1 mm, vet inte om det är normalt eller inte.
(Svärfar har varit enda tidigare ägare och kan inte minnnas att generatorn krånglat, trots det ser man att ett av kolen är utbytt, den ena(den korta) är lödd den andra är silikonad fast! Det kan väl inte vara orginal?)
Jag återmonterar regulatorn utan förändrat resultat.

Frågor:
•Har jag nu konstaterat att det ej rör sig om kolen, utan om regulatorn/reläet/dioderna? Eller kan spänningen i batteriet sjunkit så pass att laddning ej initieras av tändningsström ?(Batteriet håller ca 11/11,5 Volt och motorn startar OK.) Laddningslampan lyser fortfarande/slocknar ej när jag vrider på tändningen/startar motorn.
• Finns det sätt att mäta på regulatorn/dioderna? I så fall hur?

Alltså:
• Laddningslampan lyser fast.
• Generatorn laddar ej.
• Kolen verkar (hyfsat) OK.
• Batteriet håller ca 11/11,5 Volt
• All bruksel fungerar.
• Remmen verkar OK

Generator: Valeo 120A - (028 903 029E (VAG))

/Peije
Bild på regulatorn: http://hem.bredband.net/peije/lr_valeo.jpg
Senast redigerat av peije (13 maj 2007)

Kettunen
14 maj 2007
Vet ej så. Men om du har slutsteg o bas i bilen så e det ju inte så svårt att kräma ur batteriet lite lite mera sen märker du om bilen laddar upp den igen. Kan ju va lampan som strular. Kontakterna med

2 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
Din signatur säger ju allt...

Sök