V8 i Volvo, alltså Volvos EGNA V8!

thunderbolt
14 maj 2007 · 135 Inlägg

Jag hade tänkt smygstarta ett nytt projekt och smygstarten beror på att jag är i full gång med ett annat projekt (som jag dock inte har utlagt här).

Projektet kommer handla om att lägga i volvos B36 V8, som egentligen är en lastbilsmotor, i någon äldre volvo som troligtvis kommer bli en 142:a.
Hela idén börja när jag städa garaget i helgen och rensa bort en massa skit som har samlas runt och på motorn under åren och tillsist stod motorn där för sig själv och jag kom på att det skulle vara häftigt att lägga i denna motorn i en Volvo, visst det skulle kanske vara samartare att lägga i en Cheva 350, dels p.g.a tillgången på delar och ur prestanda synpunkt, men det är mycket kaxigare med en Volvo V8.

* Se över motorn och se i vilken kondition den är i och få den i fungerade skick.

* Leta upp lämplig offer bil, helst så billig som möjligt men helst minimalt med rost och hyffad i övrigt så man kan inrikta sig helt på motorbytet direkt.

* Passa in motorn i bilen och modifera där det behövs så man kan börja använda bilen och upptäcka eventuella brister i drivlina.

* Sen får man se vad roligt man kan hitta på, som t.ex dubbelturbo och uppborrning skulle inte sitta fel. tongue

Detta kommer bli lite som ett andrahandsprojekt till och börja med, men när jag blir färdig med min andra bil så kommer jag satsa 100% på detta mest p.g.a platsbrist och pengar, vill inte slösa massa pengar på detta för man vet aldrig om det uppkommer något oväntat på den andra bilen för jag vill verkligen bli färdig med den i sommar.

Tråden där allt börja:http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=1

Hamberg R-Berg
15 maj 2007 · 392 Inlägg

Det kommer bli as fett med en riktigt Volvo V8 i en Volvo! cool
Ser helt klart fram emot att saker och ting händer kring detta big_smile

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
bilstylarn Avstängd
15 maj 2007 · 329 Inlägg

volvos egna v8 är tillverkad av honda.den är allmost kraftlös

xorox_88 Smack that ass!!
15 maj 2007 · 2 953 Inlägg

du borde slänga i den i en amazon men de är ju en viss gräns på hk och sånt för att få regga in

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
bilstylarn Avstängd
15 maj 2007 · 329 Inlägg

sedan är den tvärmont,,fram wd...eller 4wd

tias aka katten
15 maj 2007 · 245 Inlägg

bilstylarn skrev:
volvos egna v8 är tillverkad av honda.den är allmost kraftlös

tror inte han menar den som sitter i xc90....han menar en gammal rödblockare...en vääääldigt sällsynt motor

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
horsekiller
15 maj 2007 · 747 Inlägg

Det är ju bara att titta på http://www.garaget.org/?car=4775 så har vi en med volvo original V8

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
grävling
15 maj 2007 · 55 Inlägg

håller helt och hållet med TIAS där.
har själv sett en sån motor in action en gång och kan tala om att det var inte mycket till prestanda där inte. hehehe.

men vadå den V8:an är ju svenskbyggd för sjutton. det är ju dubbla b20 motorer om jag inte minns helt fel.

den motorn satt faktiskt som orginal i en mycket bredad amazon nämligen. den bilen står på volvos museum i göteborg.

för det är som han sa att det är ju från början en lastbilsmotor.

Kör: Volvo xc70 D5 2013. Fd: civil polisbil
Mickemannen
15 maj 2007 · 41 Inlägg

Volvos nya V8 som sitter i XC90 är inte tillverkad av Honda vad jag vet,, den tillverkas av Yamaha.

bilstylarn Avstängd
15 maj 2007 · 329 Inlägg

yamaha var det ja.dessa måste ha mycket varv säger alla.och så ska inte en V8 bete sig.den är misslyckad.vridet ska finnas omgående i en V8a

Stoffe_G
15 maj 2007 · 135 Inlägg

Bulta på en kompressor så är saken biff... big_smile

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
loffe007
15 maj 2007 · 905 Inlägg

grävling skrev:
håller helt och hållet med TIAS där.
har själv sett en sån motor in action en gång och kan tala om att det var inte mycket till prestanda där inte. hehehe.

men vadå den V8:an är ju svenskbyggd för sjutton. det är ju dubbla b20 motorer om jag inte minns helt fel.

den motorn satt faktiskt som orginal i en mycket bredad amazon nämligen. den bilen står på volvos museum i göteborg.

för det är som han sa att det är ju från början en lastbilsmotor.

dubble b20 borde ha blivit en b40 wink b36an är väl två b18.. dom ska även finnas rakmonterade smile hade varit snäppet värre med en rak 8 wink

Flash Modo-fan från början till slut
15 maj 2007 · 330 Inlägg

Haha,fyfan va läckert med Volvos egna gamla V8 cool Med lastbils motor blir det ju dessutom som en svensk version av Vipern tongue fast med lite mindre effekt då såklart.Kör hårt och lycka till.Kommer att följa det här projektet med spänning

Stolt far till Freddy 18/12-08
andrem1988
15 maj 2007 · 129 Inlägg

kkommer att bli riktigt fräckt!

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150
engineaddict
15 maj 2007 · 1 060 Inlägg

jag har en xc90 v8 liggandes, skulle haft den i min projekt bil men nu e den död, så jag e inne precis i ditt spår med en 142:a med v8.. lycka till med ditt projekt wink

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן
NiMroD
15 maj 2007 · 264 Inlägg

Mickemannen skrev:
Volvos nya V8 som sitter i XC90 är inte tillverkad av Honda vad jag vet,, den tillverkas av Yamaha.

BYGGD HELT AV ALU

Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
DasAuto
15 maj 2007 · 2 751 Inlägg

Varför skulle volvos "egna" v8 va bättre än andra v8:or???

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Manne Jajjemen!
15 maj 2007 · 1 512 Inlägg

N0b0dy: Tror inte nån sa att den va bättre.. men de är fränare med ett fullblod smile
Dessutom lär de va rätt ovanligt. Eftersom det inte är v8 från xc90 som dom flesta verkar tro.


Jag säger, go for it! smile
Å mitt förslag på bil hamnar på 140 då man är lite 140 skadad tongue

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Kettunen
15 maj 2007 ·

Manne: Alla vet att du är 140 skadad o inte lite heller big_smile
Men man får vad man bygger !! Grym bil!

bilstylarn Avstängd
15 maj 2007 · 329 Inlägg

mycket snack lite verkstad.sätt igång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang