5588
Sök

Motorbyte+besiktning

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Hej. nu är jag less på det här, har letat igenom en massa trådar men nu är det bara en massa nuffror och sjuka regler som surrar i huvvet så då ställer jag en egen fråga!

Jag hade en gång i tiden en Audi 100 turbo quattro -88 (med kat) som drog ett kamikaze-dyk rakt ner i diket! nu har jag fått tag på en Audi 100 2,3 quattro -90 som jag skulle vilja stoppa min tubosnurra från den gamla bilen i..

Vad är det som gäller vid besiktning?
Bromsar och drivlina är ju densamma på bilarna, det enda som skiljer är motoreffekten, kan jag då bara byta motor och regbesikta eller ska jag
(som det kallas) byta ut drivlinan och bromsarna (som att byta bokstaven b mot bokstaven B = ingen skillnad!!)
och regga som ombyggt fordon??????

får som inget svar ur dom andra trådarna.. snälla hjälp!!!!!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

1 231 Inlägg
15 maj 2007
Har du kollat "Sharkys" sticky? Där finns svar på alla dina frågor.

Mitt projekt: Evo III

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Lone Star skrev:

Ja jag har gjort det, men jag vet inte om jag är dum i huvet eller något för jag fattar inte ett smack av det där.

så vitt jag förstår det så handlar det om turbokonvertering men det jag pratar om är ju inte en konvertering! det handlar ju om en bil som finns fabriksbyggd i exakt det utförandet!! bara att den här bilen från start är utrustad med en 2,3:a orginal istället för turbomotorn! men om jag sätter i turbomotorn så är det ju i praktiken exakt samma bil som en fabriksbyggd turbo quattro

jag uppskattar hjälpen men tyvärr så hjälpte det inte

9 Inlägg
16 maj 2007
hej ring till bilbesikningen och fråga då får du svar men det kanke du redan har gjort? lycka till iallafall

ha en bra dag=)

10 287 Inlägg
16 maj 2007
OK. Så här:

Det intressanta för bilbesiktningen är bilens identitet. Inte huruvida den modellen råkar på finnas med jetmotor. Utan just exakt identiteten på den bil som rullar in i hallen.

Att stickyn handlar (mest) om turbokonvertering beror på att just turbokonverteringsfrågor är så vanliga. Men exakt samma problem har du om du byter motor.

/Göran

Berry skrev:
Lone Star skrev:

Ja jag har gjort det, men jag vet inte om jag är dum i huvet eller något för jag fattar inte ett smack av det där.

så vitt jag förstår det så handlar det om turbokonvertering men det jag pratar om är ju inte en konvertering! det handlar ju om en bil som finns fabriksbyggd i exakt det utförandet!! bara att den här bilen från start är utrustad med en 2,3:a orginal istället för turbomotorn! men om jag sätter i turbomotorn så är det ju i praktiken exakt samma bil som en fabriksbyggd turbo quattro

jag uppskattar hjälpen men tyvärr så hjälpte det inte

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Audi/Wv mek
148 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
OK. Så här:

Det intressanta för bilbesiktningen är bilens identitet. Inte huruvida den modellen råkar på finnas med jetmotor. Utan just exakt identiteten på den bil som rullar in i hallen.

Att stickyn handlar (mest) om turbokonvertering beror på att just turbokonverteringsfrågor är så vanliga. Men exakt samma problem har du om du byter motor.

/Göran

Men om jag påstår att jag har tagit hela drivlinan med bromsar och allt från turbon då (Även fast allt e lika)!?! kan jag registrera som ombyggt fordon då eller?

turboabstinens
442 Inlägg
22 juli 2007
Det kanske måste vara ombyggt, dvs inte vara som original?

ocertifierad klåpmekare

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 juli 2007
byt papper och blåtar på den
byt plattorna med ramnummren inte svåra att få tag på
så är det samma bil sen wink

Sök