Spetsa en celica -91 gti.

Fogell
3 september 2005 · 11 Inlägg

tänkte göra min bil lite snabbare och har undran om vad som är den första, billigaste och mest effektiva sättet att höjja bilens prestanda det där första viktika snäppet;) störreavgas och filter är väl en självklarhet, men utöver det så är jag redigt nyfiken..smile bör tillläggas att jag är lite av en novis på bilar.. men man måste bäörja nånstans:)

Kimmen
3 september 2005 · 245 Inlägg

kamaxlar, planad o portad topp, extraktorgrenrör är väl några grejer som e hyffsat enkelt. Kostar dock litegrann, men borde ge någorlunda bra effekt till en celica utan turbo

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Sagge_AM
3 september 2005 ·

Kan man inte lägga till en turbo för mer effekt och hästar??

gemini78 Jägermeister
3 september 2005 · 909 Inlägg

Du har väl gti motorn med 156hk?
Samma som jag har i min bil antar jag.
Byt större avgassystem, sportfilter och chippa den.
Har haft det på min bil och den blev avsevärt rappare vid tex omkörningar stack den som skjuten ur en kanon jämfört med tidigare.
Motorn får ca 180hk+ med 2,5" eller 3" avgasrör , sportfilter och chip.
Köpte själv chippet begagnat på blocket, sportfiltret var ett green filter och avgassytemet jag har är hemmasvetsat och tog en dag att göra i rostfritt.
Kostade typ ett par tusenlappar allt som allt.

En gång är ingen gång...
Fogell
3 september 2005 · 11 Inlägg

gemini
Vad hette chippet du har slängt i +behöver man ändra nått själv i bilens inställningar eller är det bara att byta en box motsv? vilka inställningar ändrar chippet i mer detalj?

slängde in ett bmc filter i bilen igårsmile märks ingen vesäntlig skillnad bortsett från att den ryter lite mer;)

vad avgaset rör så har jag haft funderingar på att dra nytt, som sagt 2.5-3tum och dra ut 4 pipor, 2 varje sida.. verkar halvjobbigt att mecka ihop det andra paret men det kan det vara värt=)

som sagt novis, så vad gör extraktorgrenröret i mer exakt funktion och hur mkt hjälper det att byta ut det?

tackar för svaren, är sugen på att få upp mer effekt utan att ta det drastiska att turbo konvertera.. låter på tok för jobbigt och dyrt just nu=)

Kimmen
4 september 2005 · 245 Inlägg

Turbokonvertera tankarna ska du helst släppa, det kommer bara bli en massa knas o mycket meck!! Du lår få byta databoxar, kolvar & stakar m,m.. samtidigt som du inte kan besikta utan en massa jobb sad

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang