Krånglande saab 900

Lindström Envis optimist
5 september 2005 · 454 Inlägg

En kompis har nyligen köpt en 98:as 900 turbo som vi nyligen va ute på långkörning med. Ungefär just före bensinlampan började lysa började bilen gå konstigt. Den reagerade inte som det skulle vid kraftigt gaspådrag. Den "stannade" upp i accelerationen vid flera tillfällen.

Det konstigt var att det försvann när vi tankade men även på nästa tank återkom problemet när den nästan var nere på reserven.

Någon som vet vad det kan vara? Bör väl lämna in den men jag är bara nyfiken just nu på vad det kan vara. Det känns ungefär som om den inte får soppa när man drar på. Men det känns väldigt konstigt att det skulle va så dålig konstruktion så att bensinen flyttas åt fel hål när man gasar på. Någon som har nåt förslag?

Cliffjumper
5 september 2005 · 37 Inlägg

dåligt tryck ? taskit filter ?

Benan
5 september 2005 · 271 Inlägg

inget skvalpfilter så när du drar på så åker soppan undan...

volvo850gle Volvo-Führer
5 september 2005 · 69 Inlägg

var med om en liknande grej när generatorn gick för polarns brorsa..
den dog och bluuddrade vid gaspådrag

Jag kräver inte respekt. Jag kräver TOTAL UNDERKASTELSE!
(Jag kör ju faktiskt VOLVO!)
Germax
6 september 2005 · 12 086 Inlägg

Har en polare med en 900 -94 som har likande problem. Fast tror inte dte har med soppan o göra. När han gasar fullt så slår motorn ifrån ca 3-4 ggr innan man växlar.. den typ hackar. Men han har förskat i ämnet o 2.0T motorn slår av vid ett laddtryck på 1.54bar.. och det laddar hans saab! Något är fel i wastegaten lr något! Men kan va det de handlar om på din bil med

DRacula
6 september 2005 · 7 Inlägg

Hmm. detta problem känner jag igen.. ifrån min Volvo.. Efter att Bilen stod över vintern och jag sedan körde sn stund så blev bilen så att den hackar sig fram(precis som att den går på typ 3 Cylindrar) och det händer när det börjar bli lite bensin i tanken.Tankar jag så går bilen bra igen. Min uppfattning är att det har med filtret att göra. Det är så dåligt att när det är lite bensin så blir de för lite trycjk. Tankar man så blir de mer självtryck och den bensin som behövs kommer genom. Har haft min bil inne på felsökning på volvo och dom hittade ej några felkoder. Dom trodde att det kan vara bensin pumpen(kul en sån kostar ca 3000kr) sad  Men jag skall iaf testa med att göra rent filtret.

Turbo I love it=)
Lindström Envis optimist
6 september 2005 · 454 Inlägg

För det första, tack för alla svar.

Bör tilläggas kanske att den inte är trimmad(än) så det kan inte vara att den laddar för mkt. Skalpfilter? Visst finns det orginal? Kan det gå sönder?

Bytte luftfilter idag, var en otrevligt jack i det. Kan det påverka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang