3317
Sök

Stor effekt utav portning?

King
82 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Hejsan, jag undrar hur många hästar i motorn och på bakhjulet man kan vinna genom att lämna in sin topp på portning, det handlar om en Merca c220 ( 2.2liters 4a för dem som inte vet)

/Marko

Mercedes Benz C220 AMG Edition

8 907 Inlägg
23 maj 2007
2-3 på sin höjd

Fotograf på tierpidag.se

82 Inlägg
24 maj 2007
det är som min gammla lärare sa jämt, många bäckar små, portar du, planar och polerar alla kanaler så kan det ge en bra skillnad, men det ger knappast nått att bara porta, utan gå efter och gör allt annat runomkring oxå! annat grenrör och system ställa på soppatrycket lite kanske! det är absolut inte billigt att trimma sugmotorer gemfört med turbomaskiner då det räcker med att ställa på laddtrycket för att få bättre omkörningsegenskaper

Offroad tokig
226 Inlägg
24 maj 2007
Är väl bara avgasportarna man ska polera. Insugskanalerna ska vara lite matt eller skrovlig yta för du får högre gashastighet då pga lite turbulens i kanalen.

Detta är vad jag läst och hört men det finns säkert dom som tycker annat eller??

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

80 Inlägg
24 maj 2007
Portning=dyrt!!!! Finns de ingen annan topp då???

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

82 Inlägg
24 maj 2007
offtast på en orginal topp så är alla ytor skrovliga vissa säger att det r bättre, och vissa säger att det är bättre med polerade ytor! i villket fall så finns det 1000 små grejer man kan göra med en topp för att få bättre flöde, finns en liten kant på varje ventil som man kan slipa till, då den stör flödet in i cylindern, man kan knistra spridarna. porta, plana, byta ventiler = större. hårdare fjädrar. annan  kam. fräsa förbrännningsrum, som sagt.. det finns massor, men det är inget som ger nått om man bara tar upp lite i kanalerna! utan man måste nog gå hela vägen!

12 086 Inlägg
24 maj 2007
Ang ytan, på insugsytan sa ytan va fin men slipad tvärs kanalen, så de uppstår viss turbulens så bensinen och luften blandas ordentligt. På avgassidan ska skiten bara ut!

Om man säger såhär, vad är de som gör att en 2.0 inte är som en annan 2.0? Jo, framför allt andningsförmåga samt kamtider. så självklart gör portning mkt, givetvis beroende på hur den är konstruerad från början.

Säg att man kombinerar en portning samt kambyte + komphöjning så kan du göra massor effekt! 50% ökning tror jag inte är så långt från verkligheten om det görs "som de ska"

King
82 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
om vi säger så,  att man portar,planar sen byter avgasrör som ja tänkt göra, hade tänkt sätta supersprint hela vägen, chippa den och sen ställa om sprutet så den sprutar mer soppa, och chippa, min bil har nu 150 hästar, bara chippet ska ge 15 hästar, tror ni att man kan komma upp i 180 hästar då?, jag lämnar in toppen på renovering och portning och planing i bästa fall , avgasportarna kan ja polera själv., min bil har redan högt komp tror det var 10:0 eller något, så komphöjning är väl inte att tänka på? andra kammar hittar jag inte på nätet om ni hittar så kan ni väl länka.
Senast redigerat av makibosset (24 maj 2007)

Ford Racing
479 Inlägg
24 maj 2007
Tycker det låter dumt att mäta i hk roll
men bilen kommer gå bättre.. får väl fram några NM...cool

Ja Just!

12 086 Inlägg
24 maj 2007
Med bearbetad topp, chip och ett avstämt avgassystem hamnar du nog runt 200 kusar.
10:1 är inte lite men du kan allt plana så du får en halv enhet iaf. Det gör du ju busenkelt när du ändå planar den för planehetens skull så att säga. kammar till en mesc borde finnas, går ju att slipa om men det är nog dyrare än det smakar.

Men kalaset är ju inte billigt för de, vad kostar chipet? 5000?
En portning/planing kan du väl få för 5-8 tusen.
Finns de färdiga extraktorgrenrör till din bil är det väl en 4-6 tusen där.
Ska de custombyggas kan de ju bli hur dyrt som hällst. Om du är lite händig och envis kan du nog bygga ett själv. Bara leta information om utförande.
Senast redigerat av JapMax (24 maj 2007)

King
82 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
de finns klara grenrör till min, kostar 5000kr typ ska köpa hela supersprint röret för 13tusen typ, chippet ger 15 hästar och kostar 2500kr, sen kommr det med portning och planing, var kan man få det arbetet gjort ? och tror ni att man hade kunnat köpa en topp från en 2.3 liters kompressor och börja porta på den? eller borra upp ventil hålen och sätta in ventiler från en 2.3 liters motor?

/Marko

17 Inlägg
24 maj 2007
Pyssla med vassare topp = Sätt då även i en vass kam som kräver en modifierad topp så händer det saker. Men det blir ju en massa runtom också som någon nämnde.

King
82 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
tror inte jag ska gå såå långt, jag tror att de blir portning utav toppen, filla på ventilerna, polera avgassidan, öppet filter, chippa och ett extraktor grenrör och hela vägen från supersprint lär väl hamna på typ 170-180 hästar allt som allt när det är klart.

17 Inlägg
25 maj 2007
Det hör dock nästan till att även byta kam vid portning, utan kambyte händer det inte så mycket menar jag.

King
82 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
får väl köpa kammar som egentligen ska sitta på 2.3 liters versionen, eller finns det eftermarknads kammar till min merca?

25 maj 2007
Jeeses. Är det att du vill ha en unik trimmad merca av din sort?
Annars råder jag dig att köpa en turbobil. Byt turbo och mappa!

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

King
82 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
nej tack här ska va sugtrimm power big_smile, skriv inte i tråden om du inte har ett vettigt förslag hur jag mer kan trimma den.

12 086 Inlägg
25 maj 2007
Jag hör vad du säger, men med de ambitionerna du har tycker jag du ska gå hela vägen med en trimkam. Då kommer du hamna över 200, det kan jag nästan lova.
Vi pratar ju fkt i princip om att byta allt vässentligt i motorn.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2007
Hej, det som är viktigt är att stämma hela motorn på samma varvtal... Annars ger det ett par hästar över hela registret...

Lite ideer mer än de som redan varit uppe!

Har inte mina fina böcker här men lite att tänka på är att spridarnas avstånd från ventilen ska ändras om du stämmer effekten på annat varvtal än org...

Spjället ska ha 10MM2 yta per HK

Avstämmt insug, ger en del effekt rätt beräknat och med vassare topp...

KALL insugsluft, 20 graders sänkning av tempen ger 1% mer effekt...

Större ventiler som nämndes innan och annan vinkel på anliggningsytorna...

Matchportade hål insug/avgas

Ska du renovera den i samma veva så: Vikta in stakar och kolvar tillsammans, lätta och balansera svänghjulet (vet en som gör det för 100kr), RIKTIGA svaplskydd i sumpen (olja på veven kan ta bort 10hk), finns mkt mer att göra...

Bra till att överväga effekt vs. Pengar...

MVH Hampus

Smålänning
7 887 Inlägg
25 maj 2007
Kul att det finns någon som vill sugtrimma! Turbo i alla ära, men innan turbon så gällde bara sugtrimning. Dessutom så är det roligare att sugtrimma om man bara har pengarna.

Grunden i sugtrimning är en uppgradering av insug och avgasportar. Eftersom din bil har insprutning så kan du givetvis inte byta förgasare. För att få riktig nytta av chipp och större spridare så gäller det att få in luft i motorn, annars så kommer den bara att ryka.

Större kanaler behöver inte nödvändigtvis betyda hög effekt, även om det bidrar, utan det viktigaste är att det är så lite friktion mot luften som möjligt. Insugsluften kan gärna ha lite rotation när den kommer in, och det kan uppnås genom att slipa den delen av ventilstyrningen som gå ner i kanalen på ett visst sätt.

Det idealiska hade varit att ha svetsade grenrör till både avgas och insug, med hårdförkromat lopp, så att friktionen blir minimal. Avgasgrenrör av extraktortyp och fyra lååånga insugsrör med vars ett eget insug, så att dom inte går ihop.

Detta gäller riktigt seriös trimning, men det är ändå viktigare att en topp flödar rätt än mycket. Nu har ju du en rätt så modern bil med insprutning och självreglerande tändning, men förr så kunde en ensaka grad på tändinställningen göra underverk, samtidigt som ett gängvarv på ställskruvarna på förgasarna gjorde ytterligare litegrann.
Dessutom är det viktigt att kompressionen är jämn mellan cylindrarna.
Om du behåller originalkammen så ger detta inte mycket mer än att motorn blir snålare, starkare och piggare, men den kommer fortfaronde att hålla sig inom samma varvtalsområde som innan, med en skillnad på kanske 1000 rpm, så ska du upp i effekt så gäller det att öka varvet och byta till en kam med högre lyft och längre tid i öppet läge. hur kammarna står är en viktig del till, och en enda grad kan göra stor sillnad.

Sugtrimning är dyrt men kul. Det har lite mer charm i sig än att trimma en turbobil. I en turbobil är det i princip bara att höja laddet så har man mer effekt, men i en sugmotor är det finlir som gäller. Men man kan använda portning och grejer ihop med turbo, och få våldsamma prestanda.

Men en portning oh planing av toppen är en bra början, men du lär bli beroende wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök