Kul att det finns någon som vill sugtrimma! Turbo i alla ära, men innan turbon så gällde bara sugtrimning. Dessutom så är det roligare att sugtrimma om man bara har pengarna.
Grunden i sugtrimning är en uppgradering av insug och avgasportar. Eftersom din bil har insprutning så kan du givetvis inte byta förgasare. För att få riktig nytta av chipp och större spridare så gäller det att få in luft i motorn, annars så kommer den bara att ryka.
Större kanaler behöver inte nödvändigtvis betyda hög effekt, även om det bidrar, utan det viktigaste är att det är så lite friktion mot luften som möjligt. Insugsluften kan gärna ha lite rotation när den kommer in, och det kan uppnås genom att slipa den delen av ventilstyrningen som gå ner i kanalen på ett visst sätt.
Det idealiska hade varit att ha svetsade grenrör till både avgas och insug, med hårdförkromat lopp, så att friktionen blir minimal. Avgasgrenrör av extraktortyp och fyra lååånga insugsrör med vars ett eget insug, så att dom inte går ihop.
Detta gäller riktigt seriös trimning, men det är ändå viktigare att en topp flödar rätt än mycket. Nu har ju du en rätt så modern bil med insprutning och självreglerande tändning, men förr så kunde en ensaka grad på tändinställningen göra underverk, samtidigt som ett gängvarv på ställskruvarna på förgasarna gjorde ytterligare litegrann.
Dessutom är det viktigt att kompressionen är jämn mellan cylindrarna.
Om du behåller originalkammen så ger detta inte mycket mer än att motorn blir snålare, starkare och piggare, men den kommer fortfaronde att hålla sig inom samma varvtalsområde som innan, med en skillnad på kanske 1000 rpm, så ska du upp i effekt så gäller det att öka varvet och byta till en kam med högre lyft och längre tid i öppet läge. hur kammarna står är en viktig del till, och en enda grad kan göra stor sillnad.
Sugtrimning är dyrt men kul. Det har lite mer charm i sig än att trimma en turbobil. I en turbobil är det i princip bara att höja laddet så har man mer effekt, men i en sugmotor är det finlir som gäller. Men man kan använda portning och grejer ihop med turbo, och få våldsamma prestanda.
Men en portning oh planing av toppen är en bra början, men du lär bli beroende
