saab 9-5 aero tvär dog under färd!!!???

apyngel
26 maj 2007 · 80 Inlägg

fick ett problem idag på min  saab  åkte med bilen och efter en urdragning (inget märkvärdigt) dog bilen...

har kollat tändkasseten gnista finns soppa pumpen går  och finns soppa till spridarna..

men under start försök så vill den lite fast det poffar lite ibland i avgas och luftfilter

innan så har det skrammlat lite under som om en plåt är lös  så  tänkte om det är katten som gått och den har blivit täppt kan denna symptom hända då???

skulle vara tacksam för svar snarast då jag måste ha bil i jobbet...

mvh samuel

skivorna ska glöda
Sorling
27 maj 2007 · 207 Inlägg

apyngel skrev:
fick ett problem idag på min  saab  åkte med bilen och efter en urdragning (inget märkvärdigt) dog bilen...

har kollat tändkasseten gnista finns soppa pumpen går  och finns soppa till spridarna..

men under start försök så vill den lite fast det poffar lite ibland i avgas och luftfilter

innan så har det skrammlat lite under som om en plåt är lös  så  tänkte om det är katten som gått och den har blivit täppt kan denna symptom hända då???

skulle vara tacksam för svar snarast då jag måste ha bil i jobbet...

mvh samuel

'


fick ett problem idag på min  saab  åkte med bilen och efter en urdragning (inget märkvärdigt) dog bilen...

Haha saabarna pallar inte med sånt!big_smile

BMW635_Robban
27 maj 2007 · 1 277 Inlägg

Hände nåt liknanade med min Audi.
Trodde att den körde i "safe mode" eller vad det kallas..det kan funka att stanna, vänta och starta om...

Men i mitt fall var det en tändspole som pajja... runt 350kr på mekonomen!

Reichte86
27 maj 2007 · 509 Inlägg

Det är ju saab! smile skoja bara! Hoppas det löser sig!

twin_cam Smålänning
27 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Kolla om du får spännig till spridarkontakterna. Får du inte det så är det antagligen antingen avbrott, jordfel eller fel i styrenheten, vilket dock är ovanligt.

Kan vara varvtalsgivaren också. Alla styrsystem är beroende av den.

Men kolla först och främst att lamdasonden är hel. Brukar kunna smälla rätt bra i luftburken om den inte fungerar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
apyngel
27 maj 2007 · 80 Inlägg

okey tack för svar...

har kollat kamkedja spridar kontakt sopppa pump och gnista får den allt fungerar..men tänder bara till ibland och verkar som om den bara står åkc går på startmotorn iblan ...

skivorna ska glöda
apyngel
27 maj 2007 · 80 Inlägg

en till fråga vart sitter varvtals regulatorn då om man ska kolla den...vilken lamda ska man kolla den närmast turbon lr den andra!!

ska felsöka bilen imoorn då borde det komma upp nått tycker jag..

skivorna ska glöda
jonTe
28 maj 2007 · 5 710 Inlägg

apyngel skrev:
en till fråga vart sitter varvtals regulatorn då om man ska kolla den...vilken lamda ska man kolla den närmast turbon lr den andra!!

ska felsöka bilen imoorn då borde det komma upp nått tycker jag..

Någon vartalsregulator finns inte.....vartalsspärren sitter i programvaran.

Glöm lamdasonderna...de orsakar inte att bilen inte går alls. (dock kan bilen gå knepigt om de är trasiga)

Fråga:

• Hur vet du att du har gnista?
• Hur vet du att du har bränsle?

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang