Faktaruta: Laddluftkylning

Sharky
8 september 2005 · 10 287 Inlägg

I en aktuell tråd så frågades det om laddluftkylning (intercooler), vad det är , varför och hur bra.

Så här:

----------------- Laddluftkylning---------------------------------

Abstract:

Man vill inte ha hög temperatur på insugsluften av ett flertal anledningar. Det som gör att man får stegrad temperatur i motorer med turbo eller kompressor är det fysikaliska faktum att all kompression av gaser genererar en temperaturhöjning.
Och nackdelarna med hög temperatur är bl a:
- Luft med hög temperaur tar mera plats = mindre luft i cylindrarna
- Förbränningens temperatur ökas med större påfrestning på topp och ventiler
- Hög temperatur på insugsluft ger lättare knackning

Konstruktion:

En laddluftkylare kan vara uppbyggd på två sätt: vatten-luft eller luft-luft. Luft-luft är absolut vanligast. Vissa specialapplikationer använder vatten-luft, tex vissa Pikes Peak bilar.

Teori:

Att temperaturen på luften höjs efter kompressorn beror dels på den rena tryckökningen (pV=nRT, allmänna gaslagen) samt på det faktum att kompressorn har en verkningsgrad som ä lägre än 100%, dvs inte sant adiabatisk, detta kan beskrivas som:

T2 = T1*(1+(PR(exp0.283) -1) / Nc)

Där
T2 = Temp efter kompressorn
T1 = Temp före kompressorn
PR = Pressure ratio över kompressorn
exp0.283 = upphöjt till 0.283
Nc = Kompressorns verkningsgrad
Alla temperaturer i Kelvin

Hur mycket en intercooler kan kyla beror på kylmediets temperatur (T1) och intercoolerns verkningsgrad (Ni) och resultera i temperaturen T3 efter intercoolern:
T3 = T2 - Ni(T2-T1).

Kall luft tar mindre plats, dvs densiteten ökar, som:

deltaP = (T2/T3) - 1

Där deltaP är densitetsändringen.

"Effektökningen" hos en intercooler är lika med densitetsändringen minus förlusterna hos intercoolern. Förlusterna Ploss beror på mottrycket i intercoolern.

Grovt man man räkna med 3% effektvinst för varje 10 grader man lyckas sänka insugstemperaturen..

En större intercooler kyler bättre än en liten och har lägre tryckförlust. Tänk dock på att det tar tid att bygga upp tryck i en intercooler enligt:

t = V/Q * 2

t = tid i sekunder
V = luftvolym som skall fyllas i m3
Q = luftflöde i m3/s
2 = härstammar från luftflödesskillnaden mellan cruise och boost

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
8 september 2005 · 12 086 Inlägg

Vilka kunskaper! Bara att tacka o suga i sig informationen!

Carlos_a17 Nissan 200sx S14
8 september 2005 · 69 Inlägg

mycke bra beskrivt!!!tack för hjälpen!

Senast redigerat av Carlos_a17 (8 september 2005)

-»^Nissan»-200sx-S14-»^
fr3drik
8 september 2005 · 342 Inlägg

går det inte att lägga den som "sticky" längst upp?

den här plus alla frågor om luftfilter och dumpar...............

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
M1cha
12 september 2005 · 645 Inlägg

Perfekt för en nybörjare på bilar som mig! Tack så mycket Sharky! smile

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang