4600
Sök

760 turbo Elfel, Generatorn laddar inte.

Diktator
433 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Hejsan! Tror att jag har hittat problemet med alla ryckningar och grejer jag haft med bilen tidigare, Har haft en slirande generatorrem troligen som inte laddat som den ska, men nu till problemet. På B23et motorn sitter det ju dubbla remmar (Vevaxelremskiva, Generator och fläkt.) En av mina remmar brast idag när jag var ute å körde och bilen drog slut på all ström så jag blev stående i vägkanten. Behöver man ha bägge remmarna på? Tänkte att en av dem kanske sitter där som säkerhet om den ena brister. Det är ju ganska tunna remmar. Såg även att jag hade lite dåligt med vatten i alla celler i batteriet också. Men det ligger över cellpaketen iaf. Tror att det kan vara så att batteriet vägrar ta emot ladd? eller att min generator är slut? Eller är det så att man måste ha bägge remmarna på?
Tacksam för svar och funderingar!
/Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Kan tillägga att laddningslampan slocknar, så den indikerar inga fel.. :s Men min ampermätare bara sjunker och sjunker.

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 maj 2007
antingen så har en diod i diodbryggan säckat i hop eller så är det laddrelät som är slut

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 655 Inlägg
28 maj 2007
Det som brukar vara standard på Volvo generatorerna är ju att släpringarna är dåliga. Det ser om man skruvar loss laddningsreläet. Är kolen ojämnt slitna så är släpringarna dåliga.
Om du har handlat laddningsrelä på affären som ligger bredvid plantagen så kan det räcka med att handla ett nytt relä någon annanstans.

Att det saknas syra i cellerna tyder på dålig laddning under lite längre tid.. För att ha en bättre koll på laddningen så bör du mäta med en multimeter nere vid generatorn när bilen är igång. Spänningen ska inte sjunka ner under 13V.

Hur har du kopplat in Amperémätaren? Går allaförbrukare genom den?

747 Inlägg
Diktator
433 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Det är orginal amperemätare i den, vet inte exakt hur den är kopplad. Får köpa mig ett nytt relä och prova då. smile Tack för snabba svar.

21 761 Inlägg
28 maj 2007
Se till att syranivån är som den ska, sätt sedan batteriet på laddning åtminstone hela natten. Om/när laddaren visar att batteriet är fulladdat så bör du även mäta syravikten för att kolla så att batteriet verkligen har tagit emot laddning. Ett fulladdat batteri ska ha omkring 1,27-1,28 i syravikt.

Om batteriet har varit dåligt laddat under en längre tid så är det möjligt att det inte kan bli fulladdat pga att blyplattorna i cellerna har blivit sulfaterade.

Båda remmarna behövs på din bil, den andra remmen är inte en "reservrem". När Volvo började med 240 så satte de även dubbla remspår, med bara ett spår så slirar det för lätt när generatorn belastas mycket. Livslängden på remmen blir ganska kort med bara en rem också.
Senast redigerat av Drönirettab (28 maj 2007)

Diktator
433 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
Hejsan, tänkte bara medela att det räckte med att montera en ny rem så funkade det finfnt, smile Men nu till nästa problem, jag kan omöjligt ha dubbla remmar för generatorn sitter "för långt fram" Från vevaxel till fläkt sitter spåren perfekt centrerade. men generatorn sitter "ett hack för långt ut" så jag kan få på den yttre remmen från vevaxel och fläkt på den inre delen på generatorn perfekt. Finns det något aett att justera generatorn på den ledden? För den sitter ju bultad i blocket om jag inte minns fel? eller är det så att man bara ska ha en rem och att den ska sitta så mysko?
Mvh/ Micke

Sök