Skumt elfel efter byte av generator till en MR2-93, var börja felsöka?

Mr2
9 september 2005 · 2 Inlägg

Efter att jag bytt ut generatorn till en större (från 80amp till 90amp) så har jag fått ett märkligt elfel. Det som händer är att alla varningslampor lyser samt att varvtalsmätaren får fnatt. Om jag låter bilen stå på tomgång i ca 15-20 sekunder så atuokorrigerar den och alla lampor släcks, utom ABS, samt varvräknaren hamnar på korrekt position, 900. Men så fort jag gasar till så återkommer felet.

Till saken hör att jag har varit tvungen att köra bilen utan generator och misstänker starkt att det är det som har orsakt problemet. Detta pga av att på väg till verkstan före generatorbytet så dog all instrumentering, dvs varvtalsräknare, hasighetsmätare, elrutor etc. Efter generatorbytet så fungerar iaf hastighetsmätaren, vattentempen, bränslenivån och elrutor korrekt men inte de övriga instrumenten. Inte heller fungerar centrallåset och det fungerade utmärkt utan generatorn. Vad kan ha hänt? Är det nån styrenhet som pajjat?

Alla tips och ideer mottas tacksamt!

//Dan

200_sx Besiktningstekniker
9 september 2005 · 275 Inlägg

Kanske inte hjälper men du kan testa... Koppla bort batteriet några sekunder ock koppla sedan på det igen.

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Mr2
9 september 2005 · 2 Inlägg

200_sx: Det kan jag testa.

Nu har jag testat att mäta på batteriet för att se om jag har nån laddning och det hade jag inte. 12.2V och sjunkande. Inte bra alls! Jag tror inte det är nåt fel på generatorn då den är helt ny (utbytes) utan mer på att det är nåt jordfel längs vägen. Blir till att mäta direkt på generatorn nästa vecka och se så jag har laddning där.

Jag fick ett tips av en kollega att det kan vara nån säkring på 80-100 amp som gått sönder men inte helt gått av. Det kunde tydligen ge märkliga fel. Att centralåset slutat kan bero på att det skall vara 12.5V för att funka.

Som sagt nån som har nåt tips så skriv ner! Jag kommer att testa alla förslag.

//Dan

Edit: Felet löst! Felande säkring som orsakade allt strul!

Senast redigerat av Mr2 (9 september 2005)

Gurra Båtmekaniker
10 september 2005 · 57 Inlägg

Kolla att alla jordanslutningar sitter som de ska

Friska motorer tänder varje varv
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang