6707
Sök

Bilen startar Inte Bmw 325

18 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Hey
Jag har en Bmw 325 med startspärr av märket Selca, har fungerat hur bra som helst ända tills nu i veckan då det bara fungerat ungefär varannan gång.... Har då varit tvungen att låta larmet "vila" nån timme så har det funkat. Fungerade inte imorse, fick då tipset att slå av batteripolen sen lägga tillbaka den.. Nu funkar det inte alls..
Någon som har nå tips eller vet hur jag kan fixa detta?

138 Inlägg
10 juni 2007
Nu lånar jag denna tråden lite. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Om vi börjar från början då så hade vi hämtat bilen från mappningen och bilen gick som den skulle å det var inga problem med att starta den. Efter mappningen så började vi dra om bränslesystemet lite för att det var livsfarligt att ha det så som det var i cupén. När allt var ihopsatt så startade bilen lika fint som vanligt och jag hann att köra 4 repor innan bilen stendog. Han bara dog när vi körde. Efter ett tag kom vi fram till att det var tändningslåset så vi tjuvkopplade bilen för att kolla om det funkade. Efter mycket försök med tjuvkopplingen startade bilen äntligen men den gick ett tag på tomgång sen stängdes strömmen av och på hela tiden. Gick kanske 5 sek sen dog hela bilen sen startade den direkt efter igen. redan då var allt skumt. Men vi tänkte att vi skulle testa och köra lite för att se om allt funkar men under resan så dog bilen och sen startade den igen några ggr och sen bara dog bilen och det klickade i tändningen lr så. Strömmen kom i snabba vågor typ. Smattrade i hela bilen med alla boxar m.m. Då tänkte vi att det var battariet var dåligt för att tändningen sattes på och stängdes av så fort hela tiden men vi kunde starta en bil som vi hade haft som starthjälp. Det som var konstigt med den bilen vi hade som starthjälp dens batteri hade dött så vi testa och starta den bilen med hjälp av mitt batteri och det gick jätte bra. Men min bil orkar den inte att starta. det är svårt att förklara felet såhär. Men kan det vara kortslutning någonstans? Är så himla dålig på el med så det blir ju inte bättre.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta. Bilen är en Mazda Rx-7 -94 om det gör det lättare för er = ) Tack på förhand.

21 761 Inlägg
10 juni 2007
Verkar lite skumt, men för att kunna utesluta batteriet så är det bäst att prova ett annat batteri som ni vet fungerar bra. Även om nu inte det hjälper så vet ni iaf att det inte är batteriet som är boven, då har ni konstaterat det.

Se över batterikablarna när ni testar ett annat batteri, speciellt jordkabeln som sitter ner till karossen. Kolla också generatorns kablar och kablarna vid startmotorn så att det inte ligger någon lös kabel och ger kortslutning.
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2007)

138 Inlägg
10 juni 2007
Ja men vi funderade på om generatorn hade lagt av så det inte laddade batteriet när jag kör men det verkar väldigt konstigt med. Hade tänkt att ladda upp batteriet i natt men då hittade vi inte batteriladdaren så vi får leta efter ett nytt batteri ida. men det konstiga va me att bilen som vi hade som starthälp, dens batteri var stendött. Orkade inte dra runt startmotorn ens. Hade tagit all kräm från det batteriet till mitt = )

21 761 Inlägg
10 juni 2007
Det kanske är ett dåligt batteri som sitter i eran "hjälpstartbil", men sedan får man inte glömma att om man har gett mycket starthjälp med en bil så dras ju den bilens batteri ur ganska mycket och till slut så blir det väldigt lite kräm kvar.

Det luriga med att ge mycket starthjälp är att eftersom den hjälpande bilens generator laddar så märker man kanske inte att batteriet blir mycket urdraget och till slut så är det så lite ström kvar att bilen inte startar när den tex har stått något dygn.

Om man ger mycket starthjälp med en bil så bör man också underhållsladda bilens batteri sedan, annars kör man omkring med ett dåligt laddat batteri och det mår inte batteriet bra av.

138 Inlägg
10 juni 2007
Jo det vet ja = ) Men det andra batteriet var relativt nytt med. Men det måste vara något elfel i bilen känns det som. Men att det bara kan komma så. Bilen funkade hur bra som helst.

21 761 Inlägg
10 juni 2007
Okej, det kan ju vara någon kabel som ligger och kortsluter lite då och då. Kolla igenom kablarna som jag skrev om, är nog en bra början iaf. Ladda upp ditt nuvarande batteri och mät sedan med en multimeter mellan batteripol och batteripluskabel om det tjuvdrar ström från batteriet.

138 Inlägg
10 juni 2007
Ja vi har en kille som är duktig på el men han har fått diskbråck så vi för ta å leta lite bland alla kablar. Det är ett ormbo av alla kablar. Förra ägaren i japan har bara gjort massa nödlösningar ser det ut som. Ligger kablar som inte går någonstans överallt. Man vet inte vart man ska börja. Men får ta och kolla i genom lite kablar. Tack för hjälpen.

21 761 Inlägg
10 juni 2007
Hoppas att ni hittar något fel, när det ser ut på det sättet med kablarna så vet man aldrig hur det fungerar. Jag avskyr när det är gjort på det sättet.

138 Inlägg
10 juni 2007
Ja tycker inte om det heller. Funderar på att beställa en helt ny kabelhärva och lämna in bilen till någon som kan dra skiten så att allt blir rätt.

Sök