Böter på obesiktigad bil?

Mattias_Kungsbacka
2 juni 2007 · 332 Inlägg

Jag undrar hur mycket böterna ligger på om man kör obesiktigat??? bettan ska ju in på besiktning nu den 5e men måste ju verkligen ut denna helgen med bilen....sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2007 · 13 742 Inlägg

lider av samma problem ska bes min på måndag..ge fan i att åk när det är mörkt så är det nog lungt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Garic
2 juni 2007 · 539 Inlägg

åkte ca 1 månad med obesiktad bil... när jag blev stoppad av polisen då sa jag att jag va på väg till besiktningen... de va inga problem wink dock sa snutar att de ska ha koll om jag ska besikta men bil idag, annars får jag beter... besiktade den nästa dag, polisen hörde aldrig av sig.

lycka till!smile

Mattias_Kungsbacka
2 juni 2007 · 332 Inlägg

Ok tack för svaren fick tillslut låna farsans bil men imorgon blir problem då ska man ju till piren igen å kolla på quad å super motard tävlingen igen å sen blir det ju blackrace i viared å på piren big_smile

MilleN
2 juni 2007 · 9 108 Inlägg

1500:- får du i böter när du kör med körförbud.

Mattias_Kungsbacka
3 juni 2007 · 332 Inlägg

MilleN skrev:
1500:- får du i böter när du kör med körförbud.

Ok tack då vet jag... har redan missat massa supermotard å quad tävling på piren sad

MrEbola EVOLUTION GARAGE
3 juni 2007 · 50 Inlägg

Vad jag vet så får man köra till och från verkstad och besiktning med en obes. bil.
Jag körde obesiktat i ett halvår när jag bodde i sthlm. När polisen stoppade mig sa jag bara att jag var på väg till verkstaden för att få fel åtgärdade inför besiktningen o då var det lugnt. Att jag sen faktiskt var på väg till verkstaden jag jobbade på gjorde ju bara att jag dagligen åkte till verkstaden med den tongue

Bubbaman Byfåne
3 juni 2007 · 368 Inlägg

Står på baksidan av registrering papprerna att du får åka till och från verkstaden bara bilen e skattad och försäkrad. Står inget om att verkstaden inte får ligga i Kiruna även om du bor i Malmö.

MilleN
3 juni 2007 · 9 108 Inlägg

"Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation." Det gäller att kunna vara kall och blåljuga för polisen, inte alla som klarar det wink Svårt att motivera att man ska till verkstad om man är ute och kör landsväg.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 juni 2007 · 2 258 Inlägg

Härifrån går det inte komma till någon verkstad utan att åka landsväg... Kan bero på att vi bor två mil ut i obygden! wink

Vet förresten inte hur stor risken är att man blir stoppad för att en bil är obesiktigad. Själv skulle jag aldrig våga köra utan att allt är i sin ordning.

Men en S40 T4 vi köpte skulle ha haft körförbud på grund av utebliven besikting sedan i februari. Det visade sig dock vid en närmare kontroll att bilen haft körförbud sedan februari FÖRRA året. De hade alltså kört i lite mer än ett år på det viset!

Men det beror ju såklart på vart man åker och hur man kör också. Familjebilen som rullar dagtid och mest syns på dagisparkeringen drar ju inte till sig någon uppmärksamhet direkt...

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
FarmoR
30 december 2008 · 149 Inlägg

vad blir böterna om man inte har skattat eller försäkrat då? smile

evilaudio
30 december 2008 · 16 195 Inlägg

FarmoR skrev:
vad blir böterna om man inte har skattat eller försäkrat då? smile

för de första så får du inte ens köra bilen från platsen utan måste gärgas.. sen ligger den på typ 5000 elle nåt liknande.,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hamilton
30 december 2008 · 8 864 Inlägg

Bubbaman skrev:
Står på baksidan av registrering papprerna att du får åka till och från verkstaden bara bilen e skattad och försäkrad. Står inget om att verkstaden inte får ligga i Kiruna även om du bor i Malmö.

Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.
Så ditt resonemang om Kiruna och Malmö är ju bara löjligt

Senast redigerat av Hamilton (30 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se
anderssonboy
30 december 2008 · 355 Inlägg

FarmoR skrev:
vad blir böterna om man inte har skattat eller försäkrat då? smile

när jag blev stanand med obes oskattat o oförsäkrat så skulel det bli 1600 sa dom men jag slapp det..

kwansa Hmm, vet inte?
30 december 2008 · 1 775 Inlägg

När bilen o obes, hur blir det med försäkringen?

Jag gissar på att den gäller, men jag är lite tveksam....

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
fransman Avstängd
30 december 2008 · 210 Inlägg

jag är ganska säker på inte att det finns nån straffsats på obesiktigat...

bara på oskattat å avställt fordon

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard
evilaudio
30 december 2008 · 16 195 Inlägg

kwansa skrev:
När bilen o obes, hur blir det med försäkringen?

Jag gissar på att den gäller, men jag är lite tveksam....

de e olika från bolag till bolag men de e rätt många bolag där försäkringen INTE gäller om bilen har körförbud.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
MHperformance CNC operatör
30 december 2008 · 280 Inlägg

1500 är det på obesiktiat, en kompis blev tagen för det två gånger på två dagar i rad

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
R_fused There is no replacement for displacement
30 december 2008 · 630 Inlägg

Kan ju va lite marigt o hävda att man ska till verkstad om man kör efter arbetstid:)

Muttley
30 december 2008 ·

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … aksida.pdf
men sedär, Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade.

dvs du kan inte köra malmö-kiruna.

sen är de riktigt dålig stil att man inte besiktigat sin bil i tid, finns inga undanflykter för det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang