3031
Sök

Värt eller onödigt med nytt luftfilter

603 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#1
Nu vänder jag mig till experterna istället för att lyssna på allt snack som går.
Jag har en liten peugeot 206 med i stort sett minsta motoralternativet.
Jag har sett och hört mycket om att sätta ett roligare luftfilter, men vad säger ni egentligen om det!? För det första: Är sportluftfilter och öppet luftfilter samma sak eller vad är annars skillnaden? Vad ska man tänka på?

Och till slut det viktigaste, Ska jag satsa på något sådant och isåfall vad vinner man?

In hoc signo vinces

263 Inlägg
3 juni 2007
#2
Casanovan skrev:
Nu vänder jag mig till experterna istället för att lyssna på allt snack som går.
Jag har en liten peugeot 206 med i stort sett minsta motoralternativet.
Jag har sett och hört mycket om att sätta ett roligare luftfilter, men vad säger ni egentligen om det!? För det första: Är sportluftfilter och öppet luftfilter samma sak eller vad är annars skillnaden? Vad ska man tänka på?

Och till slut det viktigaste, Ska jag satsa på något sådant och isåfall vad vinner man?

Ja skulle inte sätta dit ett sportluft filter, om jag nu inte har turbo då. Öppet filter är ett filter som man inte har i orginalboxen. Men det finns ju sportlufts filter som man kan sätta i den vanliga boxen oxå.

Men jag skulle inte sätta dit nåt iaf...

Volvo-Real-Power!

9 108 Inlägg
3 juni 2007
#3
Det är mer en utseendepryl om man inte satsar på seriös trimning då. Avskärmar man inte filtret från motorns värme kan man i värsta fall förlora ett par hästar.


7 Inlägg
3 juni 2007
#4
Ett öppet filter och sportfilter behöver inte vara samma sak, även om de flesta menar öppet filter med sportfilter. Ett sportfilter är generellt ett filter med bättre flöde än ett orginalfilter. Ett sportfilter kan vara av både öppen modell och för orginalplacering i luftburken i stället för orginalfiltret (insatsfilter).

Den stora förändringen som blir med ett öppet filter är förändrat motorljud. Motorn kommer att låta "vassare". Denna ljudförändring får du INTE om du monterar ett sportfilter av insatsmodell.
Effektförändringen brukar vara +- någon hästkraft. Vid bra montering så filtret bara får kalluft utifrån KAN du tjäna någon hk pga bättre flöde än i orginalburken. Oftast är dock orginal luftfilterburk väl designad för bra flöde med kalluft och rening. Vid dålig montering så motorn suger i sig varmluft från motorrummet förlorar du oftast någon hk.

Vad ska man då tänka på när man köper filter?
Är du rädd om motorn på bilen så köper du inte det billigaste du hittar. Ett filter för 300 kr renar inte tillräckligt bra och slitaget ökar kraftigt. Funkar på en bil för 4000kr som snart ska till skroten men inte på pärlan.

Köp ett "känt" märke, tex K&N som har erkänt bra rening och flöde. Finns rekomendationer till din bil. Bara att åka till återförsäljare och fråga.

Så största andledningen till att sätta öppet filter på en i övrigt orginalbil är för ljudets skull.

Hoppas det inte blev för rörigt.

603 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
#5
storre skrev:
Ett öppet filter och sportfilter behöver inte vara samma sak, även om de flesta menar öppet filter med sportfilter. Ett sportfilter är generellt ett filter med bättre flöde än ett orginalfilter. Ett sportfilter kan vara av både öppen modell och för orginalplacering i luftburken i stället för orginalfiltret (insatsfilter).

Den stora förändringen som blir med ett öppet filter är förändrat motorljud. Motorn kommer att låta "vassare". Denna ljudförändring får du INTE om du monterar ett sportfilter av insatsmodell.
Effektförändringen brukar vara +- någon hästkraft. Vid bra montering så filtret bara får kalluft utifrån KAN du tjäna någon hk pga bättre flöde än i orginalburken. Oftast är dock orginal luftfilterburk väl designad för bra flöde med kalluft och rening. Vid dålig montering så motorn suger i sig varmluft från motorrummet förlorar du oftast någon hk.

Vad ska man då tänka på när man köper filter?
Är du rädd om motorn på bilen så köper du inte det billigaste du hittar. Ett filter för 300 kr renar inte tillräckligt bra och slitaget ökar kraftigt. Funkar på en bil för 4000kr som snart ska till skroten men inte på pärlan.

Köp ett "känt" märke, tex K&N som har erkänt bra rening och flöde. Finns rekomendationer till din bil. Bara att åka till återförsäljare och fråga.

Så största andledningen till att sätta öppet filter på en i övrigt orginalbil är för ljudets skull.

Hoppas det inte blev för rörigt.

Det var kanon!
Jättetack!
Nu har jag faktiskt kläm på skillnanderna och sådär.
Får se om det blir till att investera och göra något seriöst av det projektet.
-Eller om det får bli ett par högtalare till istället kanske tongue

In hoc signo vinces

178 Inlägg
3 juni 2007
#6
Billigaste är att "bååkatrimma" den tongue
borra hål i luftburken, så blir de ballare ljud om de e det du är ute efter smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!


Sök