storre skrev:
Ett öppet filter och sportfilter behöver inte vara samma sak, även om de flesta menar öppet filter med sportfilter. Ett sportfilter är generellt ett filter med bättre flöde än ett orginalfilter. Ett sportfilter kan vara av både öppen modell och för orginalplacering i luftburken i stället för orginalfiltret (insatsfilter).
Den stora förändringen som blir med ett öppet filter är förändrat motorljud. Motorn kommer att låta "vassare". Denna ljudförändring får du INTE om du monterar ett sportfilter av insatsmodell.
Effektförändringen brukar vara +- någon hästkraft. Vid bra montering så filtret bara får kalluft utifrån KAN du tjäna någon hk pga bättre flöde än i orginalburken. Oftast är dock orginal luftfilterburk väl designad för bra flöde med kalluft och rening. Vid dålig montering så motorn suger i sig varmluft från motorrummet förlorar du oftast någon hk.
Vad ska man då tänka på när man köper filter?
Är du rädd om motorn på bilen så köper du inte det billigaste du hittar. Ett filter för 300 kr renar inte tillräckligt bra och slitaget ökar kraftigt. Funkar på en bil för 4000kr som snart ska till skroten men inte på pärlan.
Köp ett "känt" märke, tex K&N som har erkänt bra rening och flöde. Finns rekomendationer till din bil. Bara att åka till återförsäljare och fråga.
Så största andledningen till att sätta öppet filter på en i övrigt orginalbil är för ljudets skull.
Hoppas det inte blev för rörigt.