4727
Sök

Volvo 760 startproblem?

Like it German
378 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
hej har en volvo 760 - 83 ..........rätt vare var så bah dog startmotorn den bara klickar vad kan va felet? säg inte ladda batteriet för det är de inge fel på..

Hur många skruvar fick du över?....

21 761 Inlägg
3 juni 2007
Det finns flera saker som det kan bero på. Tex kan det vara glappkontakt vid kabelanslutningarna på solenoiden, brända kontakter inuti solenoiden, glapp i tändlåset.

En del föreslår att man ska knacka lite lätt (lagom hårt) på startmotorn med en klubba/hammare, om startmotorn går igång på det sättet så kan det bla vara glapp/bränt inuti solenoiden.

Jag brukar hellre föreslå att man plockar fram multimetern och mäter lite spänningar på vissa ställen, exempelvis på solenoidens kabelanslutningar. Kolla om det kommer fram rätt spänning, dels på kabeln som kommer från tändlåset och dels den grova pluskabeln från batteriet, när du vrider nyckeln i startläge.

Eftersom du skriver att batteriet är bra så får vi utgå ifrån det också, annars är batteriet den första mätpunkten som jag kollar vid startmotorkrångel.

Förresten, jordkabeln mellan batteri-kaross och batteri-motor bör kollas upp också. Inte alltför ovanligt att det blir rost och oxid där kabelskorna sitter fast.
Senast redigerat av Drönirettab (3 juni 2007)

Like it German
378 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
jag har kollat jorden och sett till att det är ok....jag prova banka lite på solenoiden. då fick jag lite succe startmotorn började ge ifrån sig ett svagt ljud. men är fortfarande så gott som död.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 juni 2007
Byt start motor, det är nog det enda rätta

Lev livet, det kan ta slut fort

21 761 Inlägg
3 juni 2007
Det kanske är bäst att plocka loss startmotorn och se över den ordentligt. Du kan också testköra den i fria luften när du har plockat loss den, på det sättet kan du utesluta att den kärvar när drevet åker in i svänghjulets kuggkrans.

Men var beredd på att startmotorn vill vrida sig ur händerna om du testar den i fria luften, den är hyffsat stark.

Like it German
378 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
aa jag ska plocka loss den ska bara fixa gas svetsen för skruvarna e rund dragna.... tack för alla tips smile

Sök