4965
Sök

Laddproblem B230K

Bessewisser
556 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Hallå!

Dom rubriken lyder så laddar inte min generator som den ska...

Först börja varningslampan lysa (Den där röda lampan med ett batteri på bilden) som indikerar att den inte laddar... den  börja lysa vid 2 500 rpm sen efter 2 timmars körning så börja den lysa redan vid 1 500 rpm.. vad kan vara felet?

Bilen har juh iofs rullar närmare 35 000 mil så generatorn kanske har gett upp efter alla dessa år... vad vet jag? tongue

Uppskattar dom svar jag får!
//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
6 juni 2007
Mät spänningen på generatorn vid olika varvtal och se hur hög laddspänningen är.

Du bör kika på alla kablar som sitter på generatorn, är väl bara D+ och B+ kan jag tänka mig. Kolla så att de sitter ordentligt och att de inte är trasiga. Sedan kan du ta loss laddregulatorn och titta hur kolen ser ut, är de bara tex 5-6mm långa så bör regulatorn bytas. Man kan iof bara byta kolen, men jag tycker att det är bäst att byta hela regulatorn eftersom den inte kostar skjortan och att den antagligen ändå är gammal.

När du har tagit bort regulatorn så kan du se hur det ser ut på släpringarna, där kolen ligger emot, så att det inte är repigt och smutsigt.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2007)

Bessewisser
556 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Ok tackar!

Fick höra från en här där jag bor att det kan vara laddningsräläet? någon som vet något om det?

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
6 juni 2007
Beror på vad den personen menar med laddningsrelä, en del säger laddningsrelä när de menar laddregulatorn. På din generator sitter det en laddregulator på generatorns baksida, kolen sitter också på regulatorn.

På äldre Volvo brukar det däremot sitta generatorer med yttre laddningsrelä, det relät brukar sitta på ena innerskärmen. Då sitter det istället bara en kolhållare på generatorns baksida.

Sök