Hur tvättar man en bil? :)

markholm
6 juni 2007 ·

Cheva_power skrev:

ccx skrev:
Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen. smile

du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare tongue

Berätta gärna varför man ska spola nerifrån och upp, jag har läst och hört att man även ska svampa den nerifrån och upp. Känns lite fel då det känns mest naturligt att tvätta bilen uppifrån där den är minst smutsig. Läste någonstans om att man skulle avfetta nerifrån för att inte få rinningar... Berätta gärna! roll

Mvh Björn

Cristoffer
6 juni 2007 · 13 Inlägg

Använd inte avfettning för mycket bara, har jag hört av flera och sett själv hur det ser ut. Om man fettar av bilen för ofta påverkar det lacken och den blir sliten och matt efter ett tag.

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet
Tompa_Vax Skogs Arbetare
6 juni 2007 · 413 Inlägg

sämskinn heter det, men dom jag har haft har faanimej inte funkat bra och suger ej upp allt, går det lika bra med microfiber och skrapa??

Go For It!!
Tompa_Vax Skogs Arbetare
6 juni 2007 · 413 Inlägg

men uppifr¨n och  ner ska det ju vara, det rinner ju skit ner till den rena då ju

Go For It!!
markholm
6 juni 2007 ·

Cristoffer skrev:
Använd inte avfettning för mycket bara, har jag hört av flera och sett själv hur det ser ut. Om man fettar av bilen för ofta påverkar det lacken och den blir sliten och matt efter ett tag.

Avfettningen tar ju inte bara smutsen utan även en del av vaxlagret, du har rätt. Så det gäller att hålla efter med vaxningen också. wink

tom1979
6 juni 2007 · 40 Inlägg

Nån som vet hur en sämsk ser ut ???

big_smile

It ain't over 'till the fat lady sings
ironhead volvoraggare
6 juni 2007 · 4 776 Inlägg

Cheva_power skrev:

ccx skrev:
Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen. smile

du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare tongue

uppefrån och ner inte nereifrån och upp

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
6 juni 2007 · 4 776 Inlägg

sämsskinn kan man tvätta i tvättmaskin också funkar skitbra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
nizze15
6 juni 2007 · 280 Inlägg

Sen finns det ju olika varianter av sämskinnn... Har testat "äckta" skinn och de här som är gjorda på annat material... Båda funkar bra, det som är gjort at äckta skinn hade inte lika lång livslängd dock...

Om du ska torka av med gummiskrapa tänk på att den måste vara REN för varje skraptag du gör.... Är lätt att du får med lite smuts och vips så har du en lång repa......

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
D-No Avstängd
6 juni 2007 · 658 Inlägg

äkta sämsskinn , trodde detta va en skämt tråd först, finns d folk som inte vet hur man tvättar


Asså spola bilen rejält, när du har spolat den så går du föriktigt med handen och känner vid list och under list och även bak om d finns skit kvar jag brukar även känna lätt på huven,kan sitta lite smågrus kvar som du tar med svampen sen så får du repor, sen går du på med svampen spara under list till sist även trösklar, sen spolar du rent den rejält, sen e det bara att ta skinnet å skinna den, har du en torkare som inte e skiten lrhård kan du dra av lite vatten med den innan skinnet.

Allt beror på hur skiten din bil är..nu på sommaren brukar d ju inte bli mer än lite damm.


roll

Senast redigerat av KOOLSVILLE (6 juni 2007)

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Cheva_power The Gunner
6 juni 2007 · 182 Inlägg

markholm skrev:

Cheva_power skrev:

ccx skrev:
Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen. smile

du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare tongue

Berätta gärna varför man ska spola nerifrån och upp, jag har läst och hört att man även ska svampa den nerifrån och upp. Känns lite fel då det känns mest naturligt att tvätta bilen uppifrån där den är minst smutsig. Läste någonstans om att man skulle avfetta nerifrån för att inte få rinningar... Berätta gärna! roll

Mvh Björn

Jag kommer inte heller riktigt ihåg varför men 99% tror att man ska göra tvärtom men det e testat och skiten rinner av mkt snabbare då

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.
tom1979
6 juni 2007 · 40 Inlägg

Vilket sorts djur e en sämsk? lol
Jag skojar inte, äger 2 sämskskinn (ar) cool o vill veta vilken art som flåtts för att jag ska kunna torka bilen big_smile

It ain't over 'till the fat lady sings
Chrom Kapten Långsam
6 juni 2007 · 185 Inlägg

Avfettning grabbar, avfettning. Bilen ska i princip vara så ren innan man börjar svampa att det inte ska synas några tecken på smuts på svampen när man tvättat bilen, den ska va nästan lika fin som innan ni började mao, annars är risken för smuts och skit som fastnar i svampen och repar bilen överhängande. Jag ryser utav av bara tanken att börja svampa bettan direkt efter att bara ha spolat bilen lite snabbt hmm

Jag brukar vid en vanlig tvätt, ca 3-4ggr/månaden:

Spola med högtryck
Avfetta
Spola igen - högtryck
Vaxschampo och svamp
spola med vanlig slang bara
torka med microfiberduk eller en fin handduk - obs, bilen ska va snustorr efter detta! annars får man kalkfläckar av kranvattnet som kan va svåra å få bort om de får sitta ett tag. Vill man vara lite extrem kan man samla regnvatten i hinkar och sen ösa över bilen efter schamponeringen, då slipper man kalkproblemet och bilen kan självtorka, men det är lite väl nördigt tycker jag smile

Blir grymt varje gång!

Senast redigerat av Chrom (6 juni 2007)

Selin88
6 juni 2007 · 2 Inlägg

torka bilen med sämskskin så blir den inte randig lr fläckig

M5_Sthlm
6 juni 2007 · 36 Inlägg

Testat att tvätta bilen när det regnar??  Slipper kalkfläckar!!!  smile

BMW E34 M5 (1992)
D-No Avstängd
6 juni 2007 · 658 Inlägg

Chrom skrev:
Avfettning grabbar, avfettning. Bilen ska i princip vara så ren innan man börjar svampa att det inte ska synas några tecken på smuts på svampen när man tvättat bilen, den ska va nästan lika fin som innan ni började mao, annars är risken för smuts och skit som fastnar i svampen och repar bilen överhängande. Jag ryser utav av bara tanken att börja svampa bettan direkt efter att bara ha spolat bilen lite snabbt hmm

Jag brukar vid en vanlig tvätt, ca 3-4ggr/månaden:

Spola med högtryck
Avfetta
Spola igen - högtryck
Vaxschampo och svamp
spola med vanlig slang bara
torka med microfiberduk eller en fin handduk - obs, bilen ska va snustorr efter detta! annars får man kalkfläckar av kranvattnet som kan va svåra å få bort om de får sitta ett tag. Vill man vara lite extrem kan man samla regnvatten i hinkar och sen ösa över bilen efter schamponeringen, då slipper man kalkproblemet och bilen kan självtorka, men det är lite väl nördigt tycker jag smile

Blir grymt varje gång!

kan ju säga att man inte ska avfetta bilen blöt....man ska inte spola den först sen avfetta, sen att avfetta den på sommaren brukar man inte behöva,om man inte kört i lera lr nått, men man ska försöka undvika att avfetta den.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
P-G Säl-Tämjare...
6 juni 2007 · 1 024 Inlägg

Cheva_power skrev:

ccx skrev:
Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen. smile

du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare tongue

JAg har även hört att man ska börja nerifrån och upp, så skiten har en ren yta att rinna på... stämmer det?

JAg har samma problem som dusty, hatar nämligen svart bil big_smile

Vilket jävla drag :)
Mr_EmCom Med.lem
6 juni 2007 · 3 759 Inlägg

M5_Sthlm skrev:
Testat att tvätta bilen när det regnar??  Slipper kalkfläckar!!!  smile

läs tråden. står på sidan 2.. ett tips oftast är det Get hud som används smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
D-No Avstängd
6 juni 2007 · 658 Inlägg

P-G skrev:

Cheva_power skrev:

ccx skrev:
Först tar man högtryckstvätten och spolar uppefrån och ner sen tar man en svamp och bilshampoo och gnidder runt bilen sen tar man högtryckstvätten igen och spolar uppefrån och ner. sen låter man den torka sen tar man bilen till där det INTE finns någon sol och vaxar bilen sen polera den. sen är bilen som ny igen. PS vaxar man bilen i solen bränner vaxet fast i bilen. smile

du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare tongue

JAg har även hört att man ska börja nerifrån och upp, så skiten har en ren yta att rinna på... stämmer det?

JAg har samma problem som dusty, hatar nämligen svart bil big_smile

jag har svart bil men har inte det problemet big_smile

Har testat båda tycker att börja uppifrån lr nerifrån gör ingen skillnad, jobbade som rekare ett tag å dom säger nerifrån, men d e skit samma, kan ja säga.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Peacerich
6 juni 2007 · 273 Inlägg

tom1979 skrev:
Nån som vet hur en sämsk ser ut ???

big_smile

tom1979 skrev:
Vilket sorts djur e en sämsk? lol
Jag skojar inte, äger 2 sämskskinn (ar) cool o vill veta vilken art som flåtts för att jag ska kunna torka bilen big_smile

Tompa_Vax skrev:
sämskinn heter det, men dom jag har haft har faanimej inte funkat bra och suger ej upp allt, går det lika bra med microfiber och skrapa??

"Sämskskinn, en speciell form av mjukbehandlat skinn som används för rengöring. Skinnet framställs ifrån djurhudar genom fettgarvning och kommer idag oftast ifrån get, men ibland även ifrån ko eller älg. Det har en väldigt hög uppsugningsförmåga och används bland annat till att putsa bilar. Idag tillverkas även sämskskinn i syntetmaterial.

Framställning av naturligt sämskskinn
Huden skrapas ren ifrån hinnor på köttsidan och hår på narvsidan. Sedan smörjer man in hudens köttsida i fett, ofta använder man djurets hjärna och/eller tran men fiskleverolja och klövfett går också bra. Notera dock att hjärnan måste kokas tills den blir vit och sedan svalna om denna skall användas. Huden får vila en dag och sen skrapas narvsidan varpå båda sidorna smörjs in med fett. Huden får sen vila minst ett dygn och sen tvättas det i såpavatten. Huden kan med fördel få stå i såpavattnet under natten. För att avgöra om garvningen är tillräcklig kan man testa så att huden släpper igenom luft i ett vattenbad. Efter detta återstår mjukgöring i flera steg."

citat: Wikipedia

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang