Hur tvättar man en bil? :)

tom1979
6 juni 2007 · 40 Inlägg

Peacerich skrev:

tom1979 skrev:
Nån som vet hur en sämsk ser ut ???

big_smile

tom1979 skrev:
Vilket sorts djur e en sämsk? lol
Jag skojar inte, äger 2 sämskskinn (ar) cool o vill veta vilken art som flåtts för att jag ska kunna torka bilen big_smile

Tompa_Vax skrev:
sämskinn heter det, men dom jag har haft har faanimej inte funkat bra och suger ej upp allt, går det lika bra med microfiber och skrapa??

"Sämskskinn, en speciell form av mjukbehandlat skinn som används för rengöring. Skinnet framställs ifrån djurhudar genom fettgarvning och kommer idag oftast ifrån get, men ibland även ifrån ko eller älg. Det har en väldigt hög uppsugningsförmåga och används bland annat till att putsa bilar. Idag tillverkas även sämskskinn i syntetmaterial.

Framställning av naturligt sämskskinn
Huden skrapas ren ifrån hinnor på köttsidan och hår på narvsidan. Sedan smörjer man in hudens köttsida i fett, ofta använder man djurets hjärna och/eller tran men fiskleverolja och klövfett går också bra. Notera dock att hjärnan måste kokas tills den blir vit och sedan svalna om denna skall användas. Huden får vila en dag och sen skrapas narvsidan varpå båda sidorna smörjs in med fett. Huden får sen vila minst ett dygn och sen tvättas det i såpavatten. Huden kan med fördel få stå i såpavattnet under natten. För att avgöra om garvningen är tillräcklig kan man testa så att huden släpper igenom luft i ett vattenbad. Efter detta återstår mjukgöring i flera steg."

citat: Wikipedia

Najs o torka bilen torr me gethjärna tongue
Fint blr d iaf lol

It ain't over 'till the fat lady sings
Youngblood Billackerare
6 juni 2007 · 737 Inlägg

Jag ÄLSKAR svarta bilar. smile

Det är en utmaning i sig att försöka hålla bilen ren så ofta som möjligt. När jag ska tvätta bilen så använder jag mig ALDRIG av avfettning, någon form av gummi skrapa eller sämsk skinn. Bilen/bilarna är aldrig så skitig att avfettning behövs, gummi skrapan är inget alternativ då jag är rädd om lacken och det finns andra sätt att få bilen torr på och det inkluderar inte användning av sämskskinn.. det drar bara runt vattnet.

Jag tvättar bilen på ca 30 minuter.. sedan så lägger jag 1½ timme på att torka bilen helt torr med hjälp av några handdukar. En för rutorna, en för dörrgångarna och insidan på bagagelucka och dörrar och en för bilen i övrigt. Vare sig det gäller tvätt eller torkning så börjar jag ALLTID uppifrån och går nedåt. En annan grej som jag gör är att öppna och stänga dörrarna och bagageluckan flera gånger så att jag får ut som mycket vatten som möjligt där det gömmer sig, allt för att få så lite vatten som tittar fram vid användning av bilen som möjligt.

Att tvätta bilen är roligt! smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
golf88
6 juni 2007 · 956 Inlägg

jag brukar låta bilen sjävtorka...Men har aldrig fått nå ränder lr kalkfläckar..kan ju inte bero på tur heller...Varför får jag aldrig det ni som är experter på området...Har ju trots allt en svart bil så sånt borde synas..

eldus veldus
Audi A6 (2017)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juni 2007 · 10 427 Inlägg

När jag tvättar min gamle bil så kör jag på med lämplig fälgrengöring på fälgarna (ska läggas på torrt) sen tar jag en diskborste/fälgborste och borstar bort eventuella bromsdammsfläckar.

Använder avfettning på karossen väldigt sällan, brukar aldrig bli så skitig
att det behövs heller.

Sen går jag loss med vattenslang modell brandslang (som finns i tvätthallen där jag bor)
och spolar rikligt över hela bilen. Högtrycks-doning sliter väl mer på lacken på gamla bilar
så kanske lika bra att jag använder brandslang.

Sen kör jag med Sonax Glansschampo (gillar lukten) och börja typ framifrån och går
bakåt.

Spolar igen.

Tar fram syntetiska sämskinnet/sämskskskskskskinnet (det billigare som säljs på Jula i en
liten burk, bästa jag haft, bättre än 'äkta') och torkar av bilen på alla planare ytor först.

Använder även fulvax av modellen Turtle Wax It Wet emellanåt, blir lite bättre glans.
Detta i samband med avtorkningen.

Brukar ta 45-60 minuter om jag känner mig väldigt noggrann.

Bostrom RS
6 juni 2007 · 886 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag ÄLSKAR svarta bilar. smile

Det är en utmaning i sig att försöka hålla bilen ren så ofta som möjligt. När jag ska tvätta bilen så använder jag mig ALDRIG av avfettning, någon form av gummi skrapa eller sämsk skinn. Bilen/bilarna är aldrig så skitig att avfettning behövs, gummi skrapan är inget alternativ då jag är rädd om lacken och det finns andra sätt att få bilen torr på och det inkluderar inte användning av sämskskinn.. det drar bara runt vattnet.

Jag tvättar bilen på ca 30 minuter.. sedan så lägger jag 1½ timme på att torka bilen helt torr med hjälp av några handdukar. En för rutorna, en för dörrgångarna och insidan på bagagelucka och dörrar och en för bilen i övrigt. Vare sig det gäller tvätt eller torkning så börjar jag ALLTID uppifrån och går nedåt. En annan grej som jag gör är att öppna och stänga dörrarna och bagageluckan flera gånger så att jag får ut som mycket vatten som möjligt där det gömmer sig, allt för att få så lite vatten som tittar fram vid användning av bilen som möjligt.

Att tvätta bilen är roligt! smile

Om sämskskinnet drar runt vattnet istället för att suga upp det använder du antingen nåt billigt skit eller så har du glömt att blöta skinnet innan användning och vrida ur skinnet när det har sugit upp vatten.

Focus RS
D-No Avstängd
6 juni 2007 · 658 Inlägg

Bostrom skrev:

Youngblood skrev:
Jag ÄLSKAR svarta bilar. smile

Det är en utmaning i sig att försöka hålla bilen ren så ofta som möjligt. När jag ska tvätta bilen så använder jag mig ALDRIG av avfettning, någon form av gummi skrapa eller sämsk skinn. Bilen/bilarna är aldrig så skitig att avfettning behövs, gummi skrapan är inget alternativ då jag är rädd om lacken och det finns andra sätt att få bilen torr på och det inkluderar inte användning av sämskskinn.. det drar bara runt vattnet.

Jag tvättar bilen på ca 30 minuter.. sedan så lägger jag 1½ timme på att torka bilen helt torr med hjälp av några handdukar. En för rutorna, en för dörrgångarna och insidan på bagagelucka och dörrar och en för bilen i övrigt. Vare sig det gäller tvätt eller torkning så börjar jag ALLTID uppifrån och går nedåt. En annan grej som jag gör är att öppna och stänga dörrarna och bagageluckan flera gånger så att jag får ut som mycket vatten som möjligt där det gömmer sig, allt för att få så lite vatten som tittar fram vid användning av bilen som möjligt.

Att tvätta bilen är roligt! smile

Om sämskskinnet drar runt vattnet istället för att suga upp det använder du antingen nåt billigt skit eller så har du glömt att blöta skinnet innan användning och vrida ur skinnet när det har sugit upp vatten.

A verkligen

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Cheva_power The Gunner
6 juni 2007 · 182 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:

P-G skrev:

Cheva_power skrev:

du vaxar väl för fan inte bilen innan du polerar den?? och när du ska spola av skiten innan du tvättar med svamp så ska du spola nerifrån och upp, har nämligen jobbat som rekonditionerare tongue

JAg har även hört att man ska börja nerifrån och upp, så skiten har en ren yta att rinna på... stämmer det?

JAg har samma problem som dusty, hatar nämligen svart bil big_smile

jag har svart bil men har inte det problemet big_smile

Har testat båda tycker att börja uppifrån lr nerifrån gör ingen skillnad, jobbade som rekare ett tag å dom säger nerifrån, men d e skit samma, kan ja säga.

jaja det tycker jag me..men dom sa det när jag jobbade som det också..men men

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.
iTact
6 juni 2007 · 115 Inlägg

hur får man bort asfaltsfläckar?

D-No Avstängd
6 juni 2007 · 658 Inlägg

iTact skrev:
hur får man bort asfaltsfläckar?

Det har gått bort med avfettning för mig..ingen jävla miljöavfettning bara.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
AeroAnders Saab frälst
6 juni 2007 · 43 Inlägg

Anledningen till att man ska avfetta nerifrån och upp är ju att avfettningen ska hamna på skiten, inte lager på lager om ni fattar va ja menar. Samma princip som när man puttsar fönster och köksluckor.

Själv använder jag mig av 6-10 olika produkter när ja tvättar, finns inget kanonmedel för allt.
Avfetta gör man inte på sommaren, sliter bara på lack/wax. Bättre att använda ett bra shampoo.

En sak till, ha alltid en ny svamp, tappar du svampen på backen, BYT. Kasta efter 1 tvätt, annars har du ett gäng smårepor i lacken nästa gång.

Saablar Aset Axsar Bra!!!
Keps_nille
6 juni 2007 · 271 Inlägg

Någon som kan berätta mer om gummiskrapa. Funkar dom bra osv, funderar på att köpa en

nizze15
6 juni 2007 · 280 Inlägg

Dom funkar väl bra tycker jag... Köpte en sånn förut, men tröttnade när jag fick en liten repa:D Det är ju skit viktigt att bilen är absolut ren efter tvätt när du ska torka av bilen med skrapan, sen när du håller på och skrapar av vattnet får du ju även tänka på att göra rent skrapan med jämna mellanrum så det inte sätter sig nå skit på gummi listen på skrapan.... Mitt tips är sämsskinn, tycker det funkar bättre och man behöver inte vara lika rädd för repor och annat....

Volvo 850 T5 "grönt e skönt" (1995)
Keps_nille
7 juni 2007 · 271 Inlägg

nizze15 skrev:
Dom funkar väl bra tycker jag... Köpte en sånn förut, men tröttnade när jag fick en liten repa:D Det är ju skit viktigt att bilen är absolut ren efter tvätt när du ska torka av bilen med skrapan, sen när du håller på och skrapar av vattnet får du ju även tänka på att göra rent skrapan med jämna mellanrum så det inte sätter sig nå skit på gummi listen på skrapan.... Mitt tips är sämsskinn, tycker det funkar bättre och man behöver inte vara lika rädd för repor och annat....

Okej Kan tänka mig att det blir repor. Tack

Fernicus Kejsare
7 juni 2007 · 547 Inlägg

Jag rekommenderar att inte spola av bilen efter avfettning, utan att köra med svamp direkt. Svåra fläckar löses upp av avfettningen, men sätter sig igen om man spolar innan man svampar

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
D-No Avstängd
7 juni 2007 · 658 Inlägg

Fernicus skrev:
Jag rekommenderar att inte spola av bilen efter avfettning, utan att köra med svamp direkt. Svåra fläckar löses upp av avfettningen, men sätter sig igen om man spolar innan man svampar

gott folk gör inte så !!

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
dusty Living in the fastlane
7 juni 2007 · 2 616 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag ÄLSKAR svarta bilar. smile

Det är en utmaning i sig att försöka hålla bilen ren så ofta som möjligt. När jag ska tvätta bilen så använder jag mig ALDRIG av avfettning, någon form av gummi skrapa eller sämsk skinn. Bilen/bilarna är aldrig så skitig att avfettning behövs, gummi skrapan är inget alternativ då jag är rädd om lacken och det finns andra sätt att få bilen torr på och det inkluderar inte användning av sämskskinn.. det drar bara runt vattnet.

Jag tvättar bilen på ca 30 minuter.. sedan så lägger jag 1½ timme på att torka bilen helt torr med hjälp av några handdukar. En för rutorna, en för dörrgångarna och insidan på bagagelucka och dörrar och en för bilen i övrigt. Vare sig det gäller tvätt eller torkning så börjar jag ALLTID uppifrån och går nedåt. En annan grej som jag gör är att öppna och stänga dörrarna och bagageluckan flera gånger så att jag får ut som mycket vatten som möjligt där det gömmer sig, allt för att få så lite vatten som tittar fram vid användning av bilen som möjligt.

Att tvätta bilen är roligt! smile

hinner inte bilen självtorka på 1,5 timme? smile

Goffen Administratör
7 juni 2007 · 2 974 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag ÄLSKAR svarta bilar. smile

Det är en utmaning i sig att försöka hålla bilen ren så ofta som möjligt. När jag ska tvätta bilen så använder jag mig ALDRIG av avfettning, någon form av gummi skrapa eller sämsk skinn. Bilen/bilarna är aldrig så skitig att avfettning behövs, gummi skrapan är inget alternativ då jag är rädd om lacken och det finns andra sätt att få bilen torr på och det inkluderar inte användning av sämskskinn.. det drar bara runt vattnet.

Jag tvättar bilen på ca 30 minuter.. sedan så lägger jag 1½ timme på att torka bilen helt torr med hjälp av några handdukar. En för rutorna, en för dörrgångarna och insidan på bagagelucka och dörrar och en för bilen i övrigt. Vare sig det gäller tvätt eller torkning så börjar jag ALLTID uppifrån och går nedåt. En annan grej som jag gör är att öppna och stänga dörrarna och bagageluckan flera gånger så att jag får ut som mycket vatten som möjligt där det gömmer sig, allt för att få så lite vatten som tittar fram vid användning av bilen som möjligt.

Att tvätta bilen är roligt! smile

Ungefär så gör jag med men jag har en ganska brant backe utanför tvätthallen som jag ställer bilen i först med fronten neråt och sen när jag tror bilen är helt torr vänder jag den så fronten står uppåt på så sätt rinner det alltid fram några droppar extra som jag kommer åt att torka då...... Jag gillar att ha en ren bil mer än o tvätta o jag säger aldrig mera en svart bil.....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Chrom Kapten Långsam
7 juni 2007 · 185 Inlägg

KOOLSVILLE skrev:

Chrom skrev:
Avfettning grabbar, avfettning. Bilen ska i princip vara så ren innan man börjar svampa att det inte ska synas några tecken på smuts på svampen när man tvättat bilen, den ska va nästan lika fin som innan ni började mao, annars är risken för smuts och skit som fastnar i svampen och repar bilen överhängande. Jag ryser utav av bara tanken att börja svampa bettan direkt efter att bara ha spolat bilen lite snabbt hmm

Jag brukar vid en vanlig tvätt, ca 3-4ggr/månaden:

Spola med högtryck
Avfetta
Spola igen - högtryck
Vaxschampo och svamp
spola med vanlig slang bara
torka med microfiberduk eller en fin handduk - obs, bilen ska va snustorr efter detta! annars får man kalkfläckar av kranvattnet som kan va svåra å få bort om de får sitta ett tag. Vill man vara lite extrem kan man samla regnvatten i hinkar och sen ösa över bilen efter schamponeringen, då slipper man kalkproblemet och bilen kan självtorka, men det är lite väl nördigt tycker jag smile

Blir grymt varje gång!

kan ju säga att man inte ska avfetta bilen blöt....man ska inte spola den först sen avfetta, sen att avfetta den på sommaren brukar man inte behöva,om man inte kört i lera lr nått, men man ska försöka undvika att avfetta den.

Varför skulle det vara fel att avfetta en bil när den är blöt? Att använda ett milt avfettningsmedel med vax, tex autosmarts, går hur bra som helst. Sliter inte det minsta tycker jag.

moose46019 study
7 juni 2007 · 772 Inlägg

frotehanduk funkar också men det är lite jobbigare men det går .

D-No Avstängd
7 juni 2007 · 658 Inlägg

Chrom skrev:

KOOLSVILLE skrev:

Chrom skrev:
Avfettning grabbar, avfettning. Bilen ska i princip vara så ren innan man börjar svampa att det inte ska synas några tecken på smuts på svampen när man tvättat bilen, den ska va nästan lika fin som innan ni började mao, annars är risken för smuts och skit som fastnar i svampen och repar bilen överhängande. Jag ryser utav av bara tanken att börja svampa bettan direkt efter att bara ha spolat bilen lite snabbt hmm

Jag brukar vid en vanlig tvätt, ca 3-4ggr/månaden:

Spola med högtryck
Avfetta
Spola igen - högtryck
Vaxschampo och svamp
spola med vanlig slang bara
torka med microfiberduk eller en fin handduk - obs, bilen ska va snustorr efter detta! annars får man kalkfläckar av kranvattnet som kan va svåra å få bort om de får sitta ett tag. Vill man vara lite extrem kan man samla regnvatten i hinkar och sen ösa över bilen efter schamponeringen, då slipper man kalkproblemet och bilen kan självtorka, men det är lite väl nördigt tycker jag smile

Blir grymt varje gång!

kan ju säga att man inte ska avfetta bilen blöt....man ska inte spola den först sen avfetta, sen att avfetta den på sommaren brukar man inte behöva,om man inte kört i lera lr nått, men man ska försöka undvika att avfetta den.

Varför skulle det vara fel att avfetta en bil när den är blöt? Att använda ett milt avfettningsmedel med vax, tex autosmarts, går hur bra som helst. Sliter inte det minsta tycker jag.

för det första avfetta inte bilen sommartider, sen så kan du ju prova sj å avfetta bilen torr, å sen prova när den e blöt, jag tycker det e STOR skillnad.

ja säger som en annan...aldrig mer svart bil. ja e för petig för svart.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang