Hur tvättar man en bil? :)

Jonni
7 juni 2007 · 1 256 Inlägg

Avfetta, låt det verka. (Biter bättre på smutsen om bilen är torr från början..)
Högtryckstvätta/spola av ordentligt.
Svampa, se till att det skummar ordentligt så blir tvätten så mild och mjuk (repar mindre)
Spola av ordentligt
Torka av med gummiskrapa, sen lister/dörrkanter med handduk sämsskinn.

Vaxa?

Senast redigerat av Jonni (7 juni 2007)

FreddeK
7 juni 2007 ·

KOOLSVILLE skrev:

Fernicus skrev:
Jag rekommenderar att inte spola av bilen efter avfettning, utan att köra med svamp direkt. Svåra fläckar löses upp av avfettningen, men sätter sig igen om man spolar innan man svampar

gott folk gör inte så !!

haha nej förfan...spola nogrannt efter avfettning. sitter skiten kvar så ta mer avfettning och spola....men gå aldrig lös med svampen på en grusig/skitig bil! den måste vara hyffsad ren innan svampen används...annars har man repor upp över öronen!!

Macc
7 september 2007 · 28 Inlägg

Tag avfettning över bilen, låt det vara på nån minut. spola av med högtryck. schamponera hela bilen med svamp och sedan spola av bilen igen. torka av bilen sedan och den är snygg igen smile
Jag är inte så mycket för Turtule vax och såna saker man kan köpa på Shell och OK.
Om du får möjlighet så prova gärna Ditec.
Om du bor i Stockholm, nära Täby så ska du vända dig till Täby Bilvård. Där kan du både köpa medel och få din bil tvättad. det blir grymt bra gjort. Läs mer om Ditec på www.ditec.se
www.tabybilvard.se

MVh Marcus.

Niklas_J
8 september 2007 · 152 Inlägg

Mycket folk med många olika åsikter.

Här är vad jag fick lära mig när jag blev skickad på biltvättarkurs (hos firman som rekondar alla hans bilar) av min förra arbetsgivare.

Spolning. Nerifrån och upp.

Varför? Du har mest skit nertill på bilen, grus och annat skvätter uppåt men rinner neråt.
Börjar du uppifrån så är sanolikheten stor att du har grus och skit som skvätt upp och som du drar runt på lacken.

När du ska svampa bilen.

Använd en vettig svamp.
En svamp som är platt är ingen bra svamp den ska se ut lite som en äggkartong om ni förstår vad jag menar. Skiten dras inte runt på samma sätt utan "stannar" i håligheterna.

Använd ALDRIG samma svamp på fälgarna som på resten av bilen!

"Skinna" bilen.
Vi "skinnade" alltid bilarna efter tvätt.
Är inte kul att komma till en kund med fläckar på bilen.

Kort förklaring på en hel vetenskap.
Dock så har jag tvättat och städat bilar MÅNGA gånger, så jag anser att detta funkar.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
8 september 2007 · 3 804 Inlägg

är det inte uppifrån o ner? börja upp i från taket huven o luckan osv sen bearbeta neråt? tongue rätta mig om ja har fel..


Bmw osv..
Niklas_J
8 september 2007 · 152 Inlägg

beror nog på vem du frågar men inte enligt mig.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
8 september 2007 · 1 781 Inlägg

linusgrabo skrev:
japp du får torka sj.. men hur gör man lättast rent motor rummet, min polare tar högtrycken men den verkar inte bra så de vågar jag inte.. är det bara o torka med handduk lr ska man använda speciella medel?

dina polare som kör med högtyckstvätt det det inge fel på.. det man ska tänka på när man anväder högtrycken eller rent allmänt nät man gör en motortvätt är att man aldrig ska spola på samma ställe en längre tid och håll gärna ett bra avståndmellan munstycket och motorn när du kör motortvätt!

glöm inte att lägga på lite avfettning så att smutsen löses upp, så försvinner smutsen mycket lättare!big_smile

Team Insane Racing
M5_Sthlm
24 augusti 2009 · 36 Inlägg

Tycker sämsskinn är rätt värdelöst. Kör på speciella "handdukar" från staterna. Fungerar 100 gånger bättre. Men smaken är ju som baken..
Själv kör jag avfettning vid varannan tvätt och eftersom bilen bara rullar sommar tid så blir d avfettning på sommarn. Detta för att verkligen få bort fågelskit, trädsav, insekter, asfaltsfläkar odyl. Avfetta nerifrån och upp. Låt inte Avfettningen verka för länge, räcker me nån minut. JAG spolar av bilen uppifrån och ner ett par gånger. Använder aldrig högtryck då jag inte vill trycka in grus och skit i lacken samt i alla håligheter. Tvättar sedan bilen med sonax schampo från tak och neråt. Använder olika svampar under tiden. Glöm inte att "tvätta" av bilen undertill ibland. Sitter mycke skit där.. Samt hjulhusen och "fjäder skålarna". Motortvätt enbart med fuktad trasa, aldrig vatten slang eller liknande...

Mitt tycke

BMW E34 M5 (1992)
Mäki Långsam Perfektionist
24 augusti 2009 · 4 800 Inlägg

linusgrabo skrev:
japp du får torka sj.. men hur gör man lättast rent motor rummet, min polare tar högtrycken men den verkar inte bra så de vågar jag inte.. är det bara o torka med handduk lr ska man använda speciella medel?

Har du kåpa över tändspolar osv brukar det inte vara någon fara.
När jag tvättar motorutrymmet (är det kallt avgas först och främst) tar jag fälgrent i hela utrymmet sen blåser av med högtrycktstvätt och torkar det jag kommer åt med trasa. Blås en bra bit ifrån så de inte är tryck på allting.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Memme I'am AWESOME..
21 oktober 2009 · 2 783 Inlägg

Frågar här.

Hur gör jag för att verkligen få tillbaka den riktiga fina lacken utan att behöva lackera om skiten?

Om jag lämnar in den på rekondo, dom slutar väl inte förrens den är blank å fin igen väl ?? big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bjork OEM <3
21 oktober 2009 · 6 957 Inlägg

Memme skrev:
Frågar här.

Hur gör jag för att verkligen få tillbaka den riktiga fina lacken utan att behöva lackera om skiten?

Om jag lämnar in den på rekondo, dom slutar väl inte förrens den är blank å fin igen väl ?? big_smile

Beror väl på hur nergången lacken är men dom flesta rekondare bör ju ha grov rubbing så dom "slipar" till lacken, annars vet jag inte om en ev. våtslipning skulle hjälpa?

Min 9-3 SS Aero jag hade förut var dåligt skött av ägaren innan, Ditec i Skövde fick iaf VÄLDIGT bra glans på den smile Förvisso lite nyare bil, hör med en rekondfirma kanske? eller en kunnig rekondare här?

Tkr för det mesta att "Speedman" här på garaget kommer med bra och vettiga tips smile

OEM <3
Memme I'am AWESOME..
21 oktober 2009 · 2 783 Inlägg

Eller blir de väl Ditec som man får åka och prata med, men min lack är sliten men inte Mycke. alltså den är inte solblekt med andra ord tongue.. Utan den är fortfarande röd, fast vill kunna spegla mig nästa om man säger så big_smile ..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Jooel
22 oktober 2009 · 60 Inlägg

linusgrabo skrev:
japp du får torka sj.. men hur gör man lättast rent motor rummet, min polare tar högtrycken men den verkar inte bra så de vågar jag inte.. är det bara o torka med handduk lr ska man använda speciella medel?

undvik att spruta på fördelaren och generatorn

PorschePake
24 oktober 2009 · 45 Inlägg

Hur man får en bil ordentligt ren, vid lättare smuts kan man med fördel hoppa över steg 1. Avfettning sliter på lackskyddet och behöver bara användas när bilen är ordentligt skitig.

1)Microavfettning på torr bil (microavfettning är en blandning av alkalisk och petroliumbaserd avfettning), låt medlet verka i några minuter.
 
2) Spola av noga (helst med högtryck) nerifrån och upp.

3)Svampa bilen med lämpligt bilschampoo blandat i vatten (i hink), uppifrån och ner (börjar med tak och motorhuv).

4)Spola av bilen uppifrån och ner.

5)Torka bilen med torkduk/sämsskinn (använd inte bommullshanddukar då vissa har bindväv av polyester som blir som stålull mot lacken).

Senast redigerat av PorschePake (24 oktober 2009)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 oktober 2009 · 2 252 Inlägg

PorschePake skrev:
Hur man får en bil ordentligt ren, vid lättare smuts kan man med fördel hoppa över steg 1. Avfettning sliter på lackskyddet och behöver bara användas när bilen är ordentligt skitig.

1)Microavfettning på torr bil (microavfettning är en blandning av alkalisk och petroliumbaserd avfettning), låt medlet verka i några minuter.
 
2) Spola av noga (helst med högtryck) nerifrån och upp.

3)Svampa bilen med lämpligt bilschampoo blandat i vatten (i hink), uppifrån och ner (börjar med tak och motorhuv).

4)Spola av bilen uppifrån och ner.

5)Torka bilen med torkduk/sämsskinn (använd inte bommullshanddukar då vissa har bindväv av polyester som blir som stålull mot lacken).

Man ska Alltid spola nerifrån och upp annars risk för smuts ränder,  när jag tvättar kör jag både också efter svampningen, dvs, nerifrån och upp och sen ett varv uppifrån och ner..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Crasta [OctaneHead Racing]
24 oktober 2009 · 15 Inlägg

dusty skrev:
tack för alla svar ska testa med både microfiberduk och silikonskrapa nu då smile

microfiberduken e sjukt bra.. 10 gånger bättre än sämskskinn.. smile svarta bilar är svåra att hålla rena så det är viktigt att torka dom själv... Se till att köra duken i tvättmaskinen mellan varje tvätt så att dolda grus o smutskorn försvinner... blir lätt repor annars!!

[OctaneHead Racing]
DIIEZEL
24 oktober 2009 · 501 Inlägg

dusty skrev:
tack för alla svar ska testa med både microfiberduk och silikonskrapa nu då smile

Absolut inte silikonskrapa på en svart bil !!!

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.
Pelle84
24 oktober 2009 · 179 Inlägg

DIIEZEL skrev:

dusty skrev:
tack för alla svar ska testa med både microfiberduk och silikonskrapa nu då smile

Absolut inte silikonskrapa på en svart bil !!!

Håller med!! använd aldrig en skrapa på svart bil

Turbomatte Lackerare/Rekondare
24 oktober 2009 · 834 Inlägg

PorschePake skrev:
Hur man får en bil ordentligt ren, vid lättare smuts kan man med fördel hoppa över steg 1. Avfettning sliter på lackskyddet och behöver bara användas när bilen är ordentligt skitig.

1)Microavfettning på torr bil (microavfettning är en blandning av alkalisk och petroliumbaserd avfettning), låt medlet verka i några minuter.
 
2) Spola av noga (helst med högtryck) nerifrån och upp.

3)Svampa bilen med lämpligt bilschampoo blandat i vatten (i hink), uppifrån och ner (börjar med tak och motorhuv).

4)Spola av bilen uppifrån och ner.

5)Torka bilen med torkduk/sämsskinn (använd inte bommullshanddukar då vissa har bindväv av polyester som blir som stålull mot lacken).

Om avfettningen sliter på ditt lackskydd, så har du inget lackskydd alt ett jävligt kasst sådant.

Vittsen med just lackskydd är att du ska kunna använda starkare avfettning.

Kanske en ideé att lämna iväg bilen på en ordentlig konservering?

Bjork OEM <3
25 oktober 2009 · 6 957 Inlägg

Turbomatte skrev:

PorschePake skrev:
Hur man får en bil ordentligt ren, vid lättare smuts kan man med fördel hoppa över steg 1. Avfettning sliter på lackskyddet och behöver bara användas när bilen är ordentligt skitig.

1)Microavfettning på torr bil (microavfettning är en blandning av alkalisk och petroliumbaserd avfettning), låt medlet verka i några minuter.
 
2) Spola av noga (helst med högtryck) nerifrån och upp.

3)Svampa bilen med lämpligt bilschampoo blandat i vatten (i hink), uppifrån och ner (börjar med tak och motorhuv).

4)Spola av bilen uppifrån och ner.

5)Torka bilen med torkduk/sämsskinn (använd inte bommullshanddukar då vissa har bindväv av polyester som blir som stålull mot lacken).

Om avfettningen sliter på ditt lackskydd, så har du inget lackskydd alt ett jävligt kasst sådant.

Vittsen med just lackskydd är att du ska kunna använda starkare avfettning.

Kanske en ideé att lämna iväg bilen på en ordentlig konservering?

Då höjer jag ett finger igen för er på Ditec, jag använde "Prickbort" på min gamla Saab och skyddet höll kanon, jag lär återkomma med nya inköpet sen smile

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang