sportlufilter vilket är bästa?

klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

hallå där undra en sak jag fundera på att byta sportlufilter nu eftersom man vågar inte utsätta motorn mera av dålig kvalite filter så undra jag om ett sportluffilter som man sätter i orginalboxen typ som ett vanligt luffilter så min fråga är ger detta mera kraft än ett vanligt sporlufilter som man sätter på för ljudet skull typ hoppas ni förstår vad jag mennar smile.

Senast redigerat av klimpan (10 juni 2007)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Decibel
10 juni 2007 · 2 911 Inlägg

Möjligen om du har 300hk+ och turbo, annars är det bara ljud och möjligen 1hk.

Joel1334
10 juni 2007 · 18 Inlägg

Jag köpte ett CDA filter. Monterade det över vintern när bilens tod i garaget. Sen när jag tog ut bilen blev jag nästan lite besviken öer att det itne hände någonting mer än att det lät sjukt mycket bättre! För ett tag sedan monterade jag tillbaka det gamla filtret för besiktningen och märkte att bilen gick skitsegt! hände ingenting när jag tryckte på gasen. Monterade tillbaka och den går riktigt bra. mer HK vet jag inte. Men absolut piggare på alla sätt. bästa ajg testat iaf.

klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

jag såg på micro att dom sålde kn filter sånna man sätter i orginalboxen hur är dom någon som vet?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Decibel
10 juni 2007 · 2 911 Inlägg

Värsta jag varit med om va nog när polarn satte på öppet filter, och växellådan går i nödläge så fort filtret är på... den löser den nöten får ett kinderägg av mig wink

Så nog kan det bli konstiga saker med filter, men håll dig till KN, ITG eller Green Cotton så är du rätt safe, och följ anvisningarna...

klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

hehe okej tack för tipsen blir nog ett kn filter men jag ha hört att dom filterna som man sätter i orginalboxen ger mera hk än dom andra är det sant eller gäller det bara trimmade bilar ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
KuRtaN_Turbo
10 juni 2007 · 17 Inlägg

Pipercross är riktigt schyssta filter, låter gott som fan och håller hög kvalite. Lite dyra dock.. men jag tyckte det va värt det..

Du behöver inte vara rädd för att få sladd när du åker med mig, jag kör med konstant sladd!
Attenator
10 juni 2007 · 404 Inlägg

Egentligen handlar det väl bara om hur mkt luft som filret släpper igenom och om motorn kan göra någonting vettigt med den överflödiga luften. Jag undrar om inte många billiga filter flödar minst lika bra som de seriösa märkena, däremot kan ju filtreringen diskuteras...

Ett öppet filter borde därför ge mer än ett insatsfilter, om det avskärmas rätt. Om du däremot inte ska trimma mkt räcker ett knfiler i originalboxen långt.

BMW 2002 (1972)
klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

men hur blir det me det goa ljudet om man kör me filtret i orginalboxen då ?tacksam för alla era svar=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
evilmaster
10 juni 2007 · 385 Inlägg

klimpan skrev:
men hur blir det me det goa ljudet om man kör me filtret i orginalboxen då ?tacksam för alla era svar=)

Det blir inget gött ljud med ett slutet filter.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
twin_cam Smålänning
10 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Ljudet blir mycket bättre än med originalfilter. Erfarenhet från saab 9000 2,3t.

Men ska du köra mycket grusväg så byt till original innan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
hasse83
10 juni 2007 · 168 Inlägg

Kör HKS powerflow insatsfilter i original burken.

Den som säger det inte ger något bra ljud är välkommen att lyssna på mitt motorljud.

smakar det så kostar det dock. 450 pix st och byter var 500e mil.

JRM-Racing tuning at its best

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
evilmaster
10 juni 2007 · 385 Inlägg

hasse83 skrev:
Den som säger det inte ger något bra ljud är välkommen att lyssna på mitt motorljud.

Alltså, klimpan har en Ford Scorpio på 120 hk och du jämför med din Impreza på 270 hk?

Skillnaden på ljud är nog större på starkare motorer, men på 120 hk tror jag inte det märks direkt. Min referens är dock bara en 90 hk Golf motor (typ RP).

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

tack för alla svaren lite förvirrad men ändå men om vi dra slusatsen vilket är bäst sluten eller ett öppet sportluffilter me ljudet och prestandan vet att ingen av dom ger något driket hk kankse om man ha tur kankse 1 hk men ändå vilket är bäst. mvh jim

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
evilmaster
10 juni 2007 · 385 Inlägg

Du får ju tänka på att mycket ljud ger många "låtsas"-hästkrafter också.. Ibland är det värt mer än EN futtig äkta hk!

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
_Palmen
10 juni 2007 · 306 Inlägg

Insatts filtret du har io burken har oftast större yta att dra in luft än vad sportluftfiltrena har. så insattsfilter och borra upp luftburken lite.

Säkert många som säger imot mej nu, men så tycker jag. tycker att du ska testa och se vad du tycker själv.

Jag köpte sportfilter till 740 förra sommaren och bilen drog mindre soppa men mer än så blev det inte. det kostade 195kr så det va det värt.

Senast redigerat av _Palmen (10 juni 2007)

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se
klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

nja borra upp lufburken vill jag nog inte göra men tack för tipset=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
nixon89 klabbarpan
10 juni 2007 · 3 041 Inlägg

Jag kör med ett öppet filter ifrån micro, ljudet när man ger gas är underbart, men någon effekt ökning är det ej, testade även ett kn filter och skillnaden var inte så stor, enligt mitt tycke, mest ljudet isf big_smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
klimpan
10 juni 2007 · 2 600 Inlägg

http://www.stylexperten.se/shop/product … ts_id=2111

det är det jag ha på min bil nu vet inte om den fungera den sidan men filtert kostade 244kr men det är ifrån amerika tro jag det stod på förpackingen kankse kina me vet inte redigt men jag hadde en fråga upp innan om detta om det va skadligt för motorn och det va några som sa att det va de så det är därför jag undar lite om andra altenativ smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
jonesono Personal- och beteendevetare
10 juni 2007 · 1 082 Inlägg

Satsa på ett välkänt märke.. de 3 som är stora har redan nämnts i tråden. Jag skulle aldrig utsätta min bil för ett luftfilter som kostar 250:- (och det är öppet). Insats är givetvis billigare!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang