5530
Sök

Är Det Olagligt med raka rör?

237 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Hejsan!
jag undrar är det olagligt att köra med raka avgasrör så det låter mycket när man kör:
går dom inte igenom besiktning för det?
tar polisen mig?
mvh lukas

Abaaaaaaaaa

1 585 Inlägg
13 juni 2007
dom kan göra om avgasvärdena är för höga, Och om det översiger en viss decibel. Kommer ej ihåg exakt va det va för värden.

8 297 Inlägg
13 juni 2007
Mr-Karlsson skrev:
Hejsan!
jag undrar är det olagligt att köra med raka avgasrör så det låter mycket när man kör:
går dom inte igenom besiktning för det?
tar polisen mig?
mvh lukas

Det är inte olagligt, så länge den inte låter mer an vad en orginalbil gör, alltså, din bil får inte låta mer än vad den gjorde när den rullade av bandet. Förr va det en decibelgreäns, men den är bortttagen sen ett par månader, utan nu avgör besiktningsman om det låter för mycket. Så du lär knappast ta dig igenom besiktningen.
Polisen kan definitivt ge dig en bot för störande buller, vet inte va beloppet är dock.

Greve
135 Inlägg
13 juni 2007
Jag hade en gammal 240 för några år sen och den har ju två ljuddämpare, jag plockade bort den bakre när den började läcka. Satte rakt rör ut och den gick genom besiktningen utan problem... Men sålänge avgasvärdena stämmer går den genom... Det ska bra många decibel till innan du får anmärkning... Titta på alla jänkebilar..

Rakapparat
301 Inlägg
13 juni 2007
hanning81 skrev:
Jag hade en gammal 240 för några år sen och den har ju två ljuddämpare, jag plockade bort den bakre när den började läcka. Satte rakt rör ut och den gick genom besiktningen utan problem... Men sålänge avgasvärdena stämmer går den genom... Det ska bra många decibel till innan du får anmärkning... Titta på alla jänkebilar..

gjorde lika med min gamla bmw. (den lät som satan sen) och när jag säger satan så hörde folk mej nån kilometer bort.... samt att rutorna skakade på kåken när jag startade den.

hur som helst. va in och besikta den så. va meningen att bara prova för att se hur mkt 2:or jag skulle få eftersom jag precis bytt motor till en större och massa annat.
besiktningsmannen kom tillbaka efter åkturen med jätte stort leende och sa :

"den va rolig att köra, den låter ju en del men det får va ett fall för polisen."
jag - "så den går igenom då?"
"självklart går den här igenom"

så det borde inte va nå problem

2 122 Inlägg
13 juni 2007
skulle gissa att detta bara gäller nyare bilar... de som rullar från bandet för de där månaderna sen... har du turbo kan du utan problem köra med rakarör turbon dämpar mkt ljud

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

1 813 Inlägg
13 juni 2007
besiktigade min s40 med 3" rör från turbon och en racekatt inga dämpare någon stanns förutom sista var en japsdämpare 4"  och han sa inte ett ljud och det e väl knappt 1,5 månad sedan den besiktigades=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök