ljudprojekt bmw 318is I Snart dags att sätta igång igen =)

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
30 september 2007 · 4 190 Inlägg

_kimpan_ skrev:
jo tycker absolut du ska köpa ett kit istället för koaxial smile


GAS har ju ett schysst 6,5" kit för bara 798:- på brl, duger nog alldeles utmärkt wink

Jo tittade lite där ida, jag får tacka för hjälpen, förlåt att jag skrev i tråden!
Nu får du fortsätta uppdatera! smile blir ju skitbra

Keep on!
mvh kimpa

_kimpan_ elektriker
30 september 2007 · 591 Inlägg

hehe okej wink

Inga problem, ska fortsätta uppdatera så fort jag fixat bilen.
Den har ju säckat ihop, eller generatorn åtminstone sad
men men bara att fixa tongue

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
_kimpan_ elektriker
5 oktober 2007 · 591 Inlägg

hej hopp!

Nu är bilen igång igen big_smile

Fick tag i en generator på skroten för 800:- som jag meka dit i förrgår, gick förhållandevis bra, tog ca 2 timmar att få bort den gamla som satt fast med TVÅ bultar!
20 min att montera på den nya tongue

Kommer lite urtrista bilder på det här

gammal bränd maddafakker generator med ett äckligt rostigt fäste
http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1823.jpg


"nya" turbinen
http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1824.jpg


båååda
http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1825.jpg


Och ditmonterad med ett orostigt svartlackat fäste wink
http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1826.jpg


Blev jäkla nöjd med mig sj där, är inte så värst insatt i motorrummet annars så det här var en bedrift lol


Tillbaka till projektet:

Har stått still ett tag i väntan på tid men passade på att spackla lådorna en gång till idag, sista glasfiberspackelslagret. Nu är det bara några lager finspackel kvar smile
http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1827.jpg


Hann dessutom med att grovstäda garaget och så här fint har det aldrig varit tidigare hehe big_smile
http://i197.photobucket.com/albums/aa117/swekim/CIMG1828.jpg



Sådär det var denna dagens lilla update


Tack för mig

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Freedy
8 november 2007 · 90 Inlägg

Gillar detta bygget som fan, skall snart själv sättaa igång och gör ungefär detsamma fast jag ska göra EN baslåda med en lite grymmare JL audio bas, och sen ska jag inte ha diskanter utan ett par 3,5" mellan register som spelar upp till 20 Khz från RA.

Menmen inte så mycket om mig nu. Hur satte du fast dörrsidorna?? Väldigt spänd på svar på det tongue
En annan fråga, något annat du kan rekommendera med allt plastande eftersom jag ska göra nästan samma saker? förutom en sak till, min baslåda ska vara helt i plast så man får ut lite större volym genom att följa karossens linjer.

Men supersnyggt blir ditt bygge, vääntar med spänning på nästa update!!
MVG+ wink

OverBoosted AUTOBAHNRASER
9 november 2007 · 3 804 Inlägg

Vilken motor kommer nya generatorn ifrån? passade den utan problemas ? ser ju lite moderna ut än gammel generatorn


Bmw osv..
_kimpan_ elektriker
9 november 2007 · 591 Inlägg

Freedy skrev:
Gillar detta bygget som fan, skall snart själv sättaa igång och gör ungefär detsamma fast jag ska göra EN baslåda med en lite grymmare JL audio bas, och sen ska jag inte ha diskanter utan ett par 3,5" mellan register som spelar upp till 20 Khz från RA.

Menmen inte så mycket om mig nu. Hur satte du fast dörrsidorna?? Väldigt spänd på svar på det tongue
En annan fråga, något annat du kan rekommendera med allt plastande eftersom jag ska göra nästan samma saker? förutom en sak till, min baslåda ska vara helt i plast så man får ut lite större volym genom att följa karossens linjer.

Men supersnyggt blir ditt bygge, vääntar med spänning på nästa update!!
MVG+ wink

Tackar så mycket för det big_smile

Länge sen det kom en update här men det kan förklaras med att det helt enkelt blivit för kallt i garaget tongue

Har plockat in alla prylar lite provisoriskt över vintern så att man kan spela med det, och det låter BRAAAA cool


Som svar på din fråga om hur jag satte fast dörrsidorna antar jag att du menade lådorna i dörrarna? Hur som helst så plastade jag fast små träbitar på baksidan av dörrsidan längs kanterna på hålet. I dessa kunde jag sedan skruva fast spikband som jag sen skruvade in i lådan smile sitter som berget.


Låter fin fint att du också ska kasta dig in det här tongue men jag rekomenderar inte att du skippar diskanter och kör med 3,5" mellan bara.
Jag har plockat ur mina som jag hade i mittpanelen eftersom dem inte pallade med lika mycket som allt annat på långa vägar.

Köp ett kit istället med bra diskanter och bra mellanregister, det räcker gott och väl och den läxa har jag lärt mig nu den hårda vägen när jag inte lyssnade på experterna från början ;P

Lycka till och tack än en gång smile

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
_kimpan_ elektriker
9 november 2007 · 591 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
Vilken motor kommer nya generatorn ifrån? passade den utan problemas ? ser ju lite moderna ut än gammel generatorn

Den är från en likadan motor bara att den är från en nyare modell, typ -94.

Passade som handen i handsken wink

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Freedy
10 november 2007 · 90 Inlägg

Som svar på din fråga om hur jag satte fast dörrsidorna antar jag att du menade lådorna i dörrarna? Hur som helst så plastade jag fast små träbitar på baksidan av dörrsidan längs kanterna på hålet. I dessa kunde jag sedan skruva fast spikband som jag sen skruvade in i lådan  sitter som berget.


Låter fin fint att du också ska kasta dig in det här  men jag rekomenderar inte att du skippar diskanter och kör med 3,5" mellan bara.
Jag har plockat ur mina som jag hade i mittpanelen eftersom dem inte pallade med lika mycket som allt annat på långa vägar.

Köp ett kit istället med bra diskanter och bra mellanregister, det räcker gott och väl och den läxa har jag lärt mig nu den hårda vägen när jag inte lyssnade på experterna från början ;P

Okej låter bra med "dörrlådorna" får se hur jag löser det, men nu har jag ett sätt i alla fall.

Jag har valt att ta den lite dyrare men bättre vägen och lyssnat på experter direkt wink
Har köpt ljudet hos ljudbyggaren i helsingborg och så vitt jag vet är han rätt kunnig.
3,5" jag har köpt är en av de lite bättre på marknaden som spelar högt i frekvenser. Och dom pallar verkligen med ska jag säga! tongue
Gjorda för att knappt behöva diskanter, jag har monterat och lyssnat och det hade nog inte gjort mycket skillnad med diskanter, eftersom det mänsliga örat endast kan höra en liten bit över 20 Khz så är diskanterna det sista jag ska köpa för att få det där lilla extra!

Senast redigerat av Freedy (10 november 2007)

Phaetoon
10 november 2007 · 8 156 Inlägg

_kimpan_ skrev:
Tackar så mycket för det big_smile

Länge sen det kom en update här men det kan förklaras med att det helt enkelt blivit för kallt i garaget tongue

Skaffa ett konvektorelement och en infravärmare... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_kimpan_ elektriker
11 november 2007 · 591 Inlägg

Phaetoon skrev:

_kimpan_ skrev:
Tackar så mycket för det big_smile

Länge sen det kom en update här men det kan förklaras med att det helt enkelt blivit för kallt i garaget tongue

Skaffa ett konvektorelement och en infravärmare... wink

Har ett sånt element men det är som att pissa i havet tongue Hade garaget varit typ en fjärdel så stort som det är så hade det kanske funkat att värma upp hmm

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Kalle_Ponken
11 november 2007 · 1 752 Inlägg

Fy fan det har ju hänt en del grejer sen man kollade in sist!big_smile (första sidan:P) Men verkligen svingrymt det du har gjort än så länge! Hoppas att det kommer mer iaf...wink Hur går det för dej med dörrsidorna bak förresten?smile

Lycka till med resten o ser fram emot en uppdatering snart igen;)

Mvh Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
_kimpan_ elektriker
12 november 2007 · 591 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:
Fy fan det har ju hänt en del grejer sen man kollade in sist!big_smile (första sidan:P) Men verkligen svingrymt det du har gjort än så länge! Hoppas att det kommer mer iaf...wink Hur går det för dej med dörrsidorna bak förresten?smile

Lycka till med resten o ser fram emot en uppdatering snart igen;)

Mvh Kalle

Tackar så mycket smile

hehe jo det har väl hänt lite smått sen sidan 1 tongue


Dörrsidorna bak får vänta till efter vintern, dem är urplockade och tyget och skinnet är så gott som bortskalat från dem.
Har inte kommit på exakt hur jag vill ha dem men det löser sig så småning om wink

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
CroZZeN
11 januari 2008 · 400 Inlägg

zzzz Det var längesen me update du mad
big_smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt
_kimpan_ elektriker
6 april 2008 · 591 Inlägg

CroZZeN skrev:
zzzz Det var längesen me update du mad
big_smile

hehe ja de va ett tag sen man va inne här nu:P

Snart är det dags att sätta igång och göra klart allt, har börjat lägga upp lite planer iallafall men jag lovar att det kommer mer inom kort big_smile

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang