6033
Sök

Batterier, laddning. Mercedes 300TE

20 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Har en MB 300TE 1988. Sedan en vecka tillbaka tappar batteriet laddningen. Detta tar ca: 6 tim. Vad kan det vara för fel?

Om jag laddar batteriet med en batteriladdare tar det laddning och efter ca: 1 tim så går det att starta bilen. Den fungerar perfekt när jag kör. Ingen varningslampa för laddningen lyser så jag förutsätter att den laddar riktigt. All elektronik fungerar som den skall.

Hjälp en lekman på bilar med detta problem så blir jag evigt tacksam.

/MBkillen

21 761 Inlägg
23 juni 2007
Hur länge laddar du batteriet?
Har det fungerat bra förut?
Har du kopplat in något nytt på sista tiden?
Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2007)

20 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Jag laddar batteriet ca: 1 tim kanske 1,5 tim. Då är det inga problem att starta bilen.

Härmomdan fick jag starthjälp då batteriet var tomt. Körde sedan ca: 8 mil och bilen fungerade som den skulle och ingen varningslampa lyste.

Bilen har aldrig haft några problem att starta utan detta har kommit sista veckan.

/MBkillen

20 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Har inte kopplat in något nytt. Jag joxar inte med sådant utan överlåter det till proffsen.

/MBkillen

21 761 Inlägg
23 juni 2007
Hehe, ok.

Om batteriet har blivit tomt så behöver det laddas minst ett helt dygn, kanske två dygn beroende på hur stort det är. Det måste vara fulladdat för att man ska kunna göra mätningar.

Det verkar iof som att det har blivit något fel på batteriet, men när det inte är fulladdat så kan man inte göra rättvisa mätningar. En sak som du kan göra är att sätta dit ett annat batteri som du vet är ok och sedan mäta om generatorn laddar ordentligt.

Viktigt: Lyser laddlampan när du har tändningen påslagen men motorn avslagen?

20 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Laddlampan lyser när tändningen är påslagen. Detta är väl som det skall?

/MBkillen

21 761 Inlägg
23 juni 2007
Jo, det är bra, då fungerar den biten iaf. Det där är en sak som man annars lätt glömmer bort att kolla.

Men jag tycker att du kan göra som jag föreslog, att prova ett annat batteri och mäta generatorns laddspänning. Under tiden sätter du ditt ordinarie batteri på laddning minst ett dygn och efter det så kan du göra olika mätningar, tex syraviktsmätning.

20 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Kan fel på batteriet bara komma så där plötsligt? Batteriet är ett så kallad underhållsfritt. Man kan väl inte kolla syran på ett sådant? Batteriet är på 80 Ampere. Glömde den upplysningen i farten.

Hur kommer det sig att bilen fungerar som den skall när jag väl får igång den? Ger generatorn så mycket ström att den ändå går? Bilen har ju en hel del elektronik.

Ursäkta alla extra frågor men jag försöker lära mig samt förstå....*ler*

/MBkillen

study
772 Inlägg
23 juni 2007
fyll på med vatten i fall det saknar mät syra annars inte så svårt varar du är försiktig.

2 655 Inlägg
23 juni 2007
Det är duktigt svårt att fylla på dest. vatten i ett underhållsfritt batteri.. Det går men då har man i regel försört batteriet.

Det låter som en/flera celler har rasat i ditt batteri. När det gäller underhållsfria batterier så blir det svårt att mäta om det är ok, jag rekommenderar att du åker förbi en verkstad eller reservdelsfirma i din stad som säljer batterier. De brukar ha ett digitalt mätinstrument för att testa batterier. Med ett sådant instrument så får du reda på om batteriet är schysst på nolltid..

Det du kan göra innan du belastningsprovar batteriet är att ställa det på laddning 1-2 dygn, vänta drygt 1 timme innan du mäter vilospänningen i batteriet. Låt batteriet stå någon timme innan du mäter igen, ligger spänningen under 12V så bör en cell rasat i batteriet.

21 761 Inlägg
23 juni 2007
MBkillen skrev:
Kan fel på batteriet bara komma så där plötsligt? Hur kommer det sig att bilen fungerar som den skall när jag väl får igång den? Ger generatorn så mycket ström att den ändå går? Bilen har ju en hel del elektronik.

Ja, ett batteri kan sluta fungera helt plötsligt om någon cell pajjar, som Streckkoden skriver.

Att bilen fortsätter att fungera när den väl ha startat är ett tecken på att generatorn ger spänning, annars skulle bilen stanna ganska fort. Även om bilens elektronik behöver en del ström så klarar generatorn av det utan problem normalt sett, undantaget är väl om batteriet har totalhavererat och fått stora kortslutningar inuti cellerna.

20 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Kul med all hjälp man får här....*ler*

Testade ett förslag från en bekant som jobbar med bilar. Han föreslog att jag skulle koppla ifrån pluspolen på batteriet med motorn igång. Om laddningen inte fungerade skulle motorn stanna. Motorn stannar inte utan fungerar perfekt med pluspol bortkopplad.

Skall byta batteri och så skall väl allt fungera hoppas jag.

Fler ideer om vad för fel det kan vara mottages tacksamt. Jag återkommer i vilket fall som helst med lägesrapport.

/MBkillen

21 761 Inlägg
24 juni 2007
MBkillen skrev:
Testade ett förslag från en bekant som jobbar med bilar. Han föreslog att jag skulle koppla ifrån pluspolen på batteriet med motorn igång. Om laddningen inte fungerade skulle motorn stanna. Motorn stannar inte utan fungerar perfekt med pluspol bortkopplad.

Ja, en del gör så för att prova om generatorn laddar. Men det är inte bra att göra så, den kan ta stryk om man har otur. Exakt vad som kan hända är jag lite osäker på, Streckkoden kan säkert förklara bättre vad som kan hända eftersom han arbetar med generatorer i sitt jobb.

2 655 Inlägg
24 juni 2007
Hoppas att du inte har gjort som din kompis tipsade om??
Så kunde man göra på de riktigt gamla likströmmarna med externt laddningsrelä.
Gör du så på bilar med inbyggt laddningsrelä så kommer du med största sannolikhet att få byta generator. Diodbryggan går sönder väldigt snabbt om du plockar bort + kabeln.

Har haft ett par båtkunder här i vår som gjort samma experiment och där har diodbryggorna gått sönder. Det som händer är att generatorn inte kan reglera ner spänningen utan överladdar med resultat att diodbryggan går.

143 Inlägg
24 juni 2007
Hej!     Du skriver att batteriet tappar laddning efter sex timmar. Menar du då att bilen har stått stilla den tiden? Om det är så, måste du mäta viloströmmen, har du tjuvström, kommer inte problemet att vara löst med ett nytt batteri.

20 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Bilen står still och är avstängd. Då tappar batteriet nästan all ström (Den går inte att starta men lampor lyser svagt). Trodde jag glömt något på men så var inte fallet. Testade detta igår för att säkerställa att jag ej glömt något på.

/MBkillen

20 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
"Hoppas att du inte har gjort som din kompis tipsade om??"

Gjorde tyvärr detta i några sekunder. Det är ett externt laddningsrelä på min MB. Såpass mycket har jag koll på.

Har dubbelkollat med min bekant (han jobbar som bilmekaniker och har servat MB) igen och han hävdar med bestämdhet att det inte är någon fara för generatorn att göra så här.

/MBkillen

143 Inlägg
25 juni 2007
Hej!   Du har säkert nåt som drar ström i vila. Kolla tjuvström så här: Stäng av alla strömförbrukare och stäng alla dörrar. Koppla loss batteriets minuskabel. Anslut multimeterns röda kabel till den lösa batterikabeln. Koppla den andra, svarta kabeln till minuspolen. Ställ först in mätområdet på ampere, börja med 10 A om det finns, sen drar du ned mätområdet till 1 A. På de bilar jag har mätt upp, har strömmen legat på mindre än 0,05 A dvs 50 mA. Jag skulle gissa att du har många ampere tjuvström. Om strömmen är för stor, kan du sedan lossa säkring efter säkring tills du hittat rätt krets. Lycka till!

PS.  Att koppla bort batteriet med gående motor är en dödssynd!     DS      cool

143 Inlägg
25 juni 2007
Hej igen!   Tänkte bara förtydliga detta med att koppla bort batteriet med gående motor. För detta varnas man i alla böcker om bilel, bla Haynes. Generatorn skapar en pulserande likspänning, där spänningstopparna är fasförskjutna 120 grader över tid, dvs tre toppar skapas per generatorvarv. Utan laddningsrelä och utan anslutet  batteri kan generatorn avge ca 140 volt spänning! Batteri och laddningsrelä tar ned denna spänning till ca  14 volt.
Med trasigt relä och anslutet batteri brukar spänningen hamna kring 16-17 volt. Kopplar man bort batteriet fungerar inte relät som det ska. Batteriet fungerar även som en jättestor elektrolytkondensator som jämnar ut den pulserande likspänningen. Det som oftast förstörs när man kopplar bort batteriet är generatorns diodbrygga. Om man lägger av ena polskon på batteriet är övrig elektronik fortfarande ansluten till generatorn som fortsätter att ge för hög spänning. Inte bra.

Vissa råkar ut för att generator efter generator går sönder. Orsaken är oftast en glappande anslutning till batteriet. Ursäkta att det blev så mångordigt!     MW      cool

20 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Lägesrapport

Laddade batteriet under 12 timmar igår. Motorn startade perfekt. Körde sedan ca: 4 mil utan avbrott. Ställde bilen vid 20.30 igår kväll. Slog på larm. Gick ut idag vid 8.45 och startade bilen. Den startade utan problem och allt fungerar som det skall. (Apropå generatorn). Satte den på underhållsladdning i några timmar för säkerhets skull. Tog ut bilen vid 14.30 och körde den. Stannade vid ett flertal ställen och slog av motorn. Den startade som den skulle vid alla tillfällen.

Jag mätte volten på batteriet när jag ställde ifrån mig den kl 15.45 och den visade 12.71 volt. Skall mäta strömmen igen efter 2 timmar och igen efter 2 timmar för att se om den sjunker.

Astra2: Jag tackar för dina tips och skall testa detta. Har eventuellt hittat en orsak och skall kolla detta.

/MBkillen

Sök