mekonomen vs biltema=oavgjort

loudness
20 september 2005 · 4 554 Inlägg

ibland kan man undra hur folk klandrar biltema för att alla deras grejer är skit.. visst ja förstår att en del prylar dom har kanske håller en sämre kvalite men gjorde en rättvis upptäckt häromdagen när jag bytte hjullager på mors v40.. bytte ett hjulllager i taget och köpte de ena från mekonomen och lagret var givetvis tillverkat av skf.. en vecka senare va de dags för andra sidan.. va i gbg och tänkte kolla va biltema tog för samma grejerna.. jodå hjullagren låg där i hyllan med blå biltema förpackning, hör och häpna när jag öppna förpackningan låg ett exakt likadant lager från skf som den på mekonomen men för många lappar mindre... min slutsats... biltema är kanske inte så dåligt som en hel del säger....

JohnnyN Rutinerad medlem
20 september 2005 · 1 938 Inlägg

Biltema har nog många produkter som är samma som andra mera "seriösa" och specialinriktade företag säljer tongue Men då är produkterna från Biltema mycket billigare smile så Biltema är inte så dåligt som alla påstår tongue

Senast redigerat av calibra_nox (20 september 2005)

Blyfoten
20 september 2005 · 81 Inlägg

Hmm.. även om delen är tillverkad av en känd tillverkare så betyder det inte att den är likvärdig med en originaldel. Tänk tanken att en reservdel tillverkas av t.ex SKF, men inte riktigt håller toleranserna. De bästa bitarna går till originalbitar typ Volvo, Saab mfl, de näst bästa hamnar hos "seriösa" underleverantörer.. o de som inte ens håller det måttet hamnar hos Biltema o andra "lågprisalternativ". Mycket möjligt att delen inte alltid håller högsta klass alltså. Jag säger inte att det alltid nödvändigtvis behöver vara så, men andra obekräftade källor hävdar det.
Biltema är faktiskt inte alltid så bra sett till kvalitet. Egen erfarenhet säger att bromsbackar-klossar o även bromstrummor är rena skräpet. Tryckluftsvertyg är en annan dålig erfarenhet. De är på pricken lika som t.ex Kamasa i utseende, men funkar dom lika bra?! Nej vill jag påstå! Därmed inte sagt att allt är skit, men kvaliteten skiftar helt klart.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!
Germax
20 september 2005 · 12 086 Inlägg

Blyfoten skrev:
Hmm.. även om delen är tillverkad av en känd tillverkare så betyder det inte att den är likvärdig med en originaldel. Tänk tanken att en reservdel tillverkas av t.ex SKF, men inte riktigt håller toleranserna. De bästa bitarna går till originalbitar typ Volvo, Saab mfl, de näst bästa hamnar hos "seriösa" underleverantörer.. o de som inte ens håller det måttet hamnar hos Biltema o andra "lågprisalternativ". Mycket möjligt att delen inte alltid håller högsta klass alltså. Jag säger inte att det alltid nödvändigtvis behöver vara så, men andra obekräftade källor hävdar det.
Biltema är faktiskt inte alltid så bra sett till kvalitet. Egen erfarenhet säger att bromsbackar-klossar o även bromstrummor är rena skräpet. Tryckluftsvertyg är en annan dålig erfarenhet. De är på pricken lika som t.ex Kamasa i utseende, men funkar dom lika bra?! Nej vill jag påstå! Därmed inte sagt att allt är skit, men kvaliteten skiftar helt klart.

Det där låter som du menar att det finns andra o trejde sortering?tongue Vad gäller biltema säger jag såhär, dom har bra grejor och dom har skit! Bara att kolla vad man köper o jämför! Köp sen de bra o tjäna pengar o skit i skiten!smile kör man hårt och på bana kanske med sin bil så använder man inte biltemas olja, har man avancerad ljudutrustning använder man inte biltemas bilbatteri. Men oftast duger det gott till en vanlig bil. Just ang oljan vill jag ha osagt, hört mkt skit om den så jag vet inte.

Sen vill jag påstå att SKF har nog bland den bästa kvaliten på sina produkter. Är ju världs(ledande?) företag som säkert har sina grejor orginal i många bilar.

och vad det gäller orginal vs eftermarknads så kan det finnas skillnad, men en sak som är sant i nästan alla fall är att eftermarknadssaker är oftast samma saker, med olika namn kanske. Hur många tror ni det finns som gör bromsbelägg till en Audi 100 tex? allt görs i en o samma fabrik.. troligen i taiwan lr kina!smile

Kirre
21 september 2005 · 2 122 Inlägg

sku köpa bakhjuls lager till åpeln och kolla runt på stan billigast var Opel verkstaden skillnaden var ca 250kr och de är ju rätt mkt med tanke på att de var en orginal del som var billigare!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Pälle
21 september 2005 · 121 Inlägg

Blyfoten skrev:
Hmm.. även om delen är tillverkad av en känd tillverkare så betyder det inte att den är likvärdig med en originaldel. Tänk tanken att en reservdel tillverkas av t.ex SKF, men inte riktigt håller toleranserna. De bästa bitarna går till originalbitar typ Volvo, Saab mfl, de näst bästa hamnar hos "seriösa" underleverantörer.. o de som inte ens håller det måttet hamnar hos Biltema o andra "lågprisalternativ". Mycket möjligt att delen inte alltid håller högsta klass alltså. Jag säger inte att det alltid nödvändigtvis behöver vara så, men andra obekräftade källor hävdar det.
Biltema är faktiskt inte alltid så bra sett till kvalitet. Egen erfarenhet säger att bromsbackar-klossar o även bromstrummor är rena skräpet. Tryckluftsvertyg är en annan dålig erfarenhet. De är på pricken lika som t.ex Kamasa i utseende, men funkar dom lika bra?! Nej vill jag påstå! Därmed inte sagt att allt är skit, men kvaliteten skiftar helt klart.

Tror inte att tex. SKF, som en av världens främsta lagertillverkare släpper ut produkter med sitt namn på av andra sortering. Oavsett om dom säljs hos Volvo, SAAB eller Biltema..

/Pelle

Daniel
21 september 2005 · 671 Inlägg

Den stora skillnaden är att dom som säljer orginaldelen vet hur den funkar.

Sharky
21 september 2005 · 10 287 Inlägg

Inte alltid. Audi reservdelar vet tex inte att främre drivknut till Audi A8 quattro är samma som till Passat Diesel.
(Till Passat diesel kostar den mindre än hälften än om man köper på Audi A8 numret).

Så det bästa är alltid om man lär sig sin egen bil. Kunnigt folk på sådana här forum är ofta bra informationskällor.

Mvh
Göran

Daniel skrev:
Den stora skillnaden är att dom som säljer orginaldelen vet hur den funkar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Blyfoten
21 september 2005 · 81 Inlägg

Kanske just SKF var ett dåligt exempel.. kanske inte. Låt mig förtydliga mig lite.. Ta en annan del, t.ex stötdämpare, som är inte är märkt med tillverkarens namn utan Biltema istället. Vem tillverkar dessa delar, o varför kan Biltema sälja dom så mkt billigare?! Inte sällan ligger en känd tillverkare bakom o det är dessa fall jag mest syftade på.

 

Pälle skrev:

Blyfoten skrev:
Hmm.. även om delen är tillverkad av en känd tillverkare så betyder det inte att den är likvärdig med en originaldel. Tänk tanken att en reservdel tillverkas av t.ex SKF, men inte riktigt håller toleranserna. De bästa bitarna går till originalbitar typ Volvo, Saab mfl, de näst bästa hamnar hos "seriösa" underleverantörer.. o de som inte ens håller det måttet hamnar hos Biltema o andra "lågprisalternativ". Mycket möjligt att delen inte alltid håller högsta klass alltså. Jag säger inte att det alltid nödvändigtvis behöver vara så, men andra obekräftade källor hävdar det.
Biltema är faktiskt inte alltid så bra sett till kvalitet. Egen erfarenhet säger att bromsbackar-klossar o även bromstrummor är rena skräpet. Tryckluftsvertyg är en annan dålig erfarenhet. De är på pricken lika som t.ex Kamasa i utseende, men funkar dom lika bra?! Nej vill jag påstå! Därmed inte sagt att allt är skit, men kvaliteten skiftar helt klart.

Tror inte att tex. SKF, som en av världens främsta lagertillverkare släpper ut produkter med sitt namn på av andra sortering. Oavsett om dom säljs hos Volvo, SAAB eller Biltema..

/Pelle

OPEL - Ett sätt att ha det bra!
carnageman Rallyförare
21 september 2005 · 1 075 Inlägg

ett annat exempel va när biltema öppnade butiken i haninge då sålde dom "biltema sportdämpare", dessa stötdämpare var blå. Ringde till bilstein och dom förklarade att biltema handlat upp alla deras blåa dämpare...
Tror ni dom som köpte gjorde ett kap???
Det tror iallafall jag smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Janken Driver
22 september 2005 · 2 111 Inlägg

loudness skrev:
ibland kan man undra hur folk klandrar biltema för att alla deras grejer är skit.. visst ja förstår att en del prylar dom har kanske håller en sämre kvalite men gjorde en rättvis upptäckt häromdagen när jag bytte hjullager på mors v40.. bytte ett hjulllager i taget och köpte de ena från mekonomen och lagret var givetvis tillverkat av skf.. en vecka senare va de dags för andra sidan.. va i gbg och tänkte kolla va biltema tog för samma grejerna.. jodå hjullagren låg där i hyllan med blå biltema förpackning, hör och häpna när jag öppna förpackningan låg ett exakt likadant lager från skf som den på mekonomen men för många lappar mindre... min slutsats... biltema är kanske inte så dåligt som en hel del säger....

mekonomen vs biltema =mekonomen. gå in på m så fnyser de åt biltema.m är bättre. så enkelt är det.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang