Bästa vaxet?

supraturbo gött med mos pajjka
7 september 2007 · 181 Inlägg

men skall man vara riktigt noga som jag brukar göra på vintern ,håll i er jag har faktiskt gått över vissa av mina bilar med våtslip och sedan en 3M vatten polervätska, då snackar vi tid men resultat blir det,en riktigt bra vinter sak då det tar tid och blir  kladdigt.

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Macc
7 september 2007 · 28 Inlägg

autosmart är bra grejer smile men, har du provar Ditec?? om inte så gör det smile www.ditec.se där kandu läsa mer om vad det är och vart dom olika centerna ligger i Sverige smile

twin_cam Smålänning
7 september 2007 · 7 877 Inlägg

På tal om medel

Speedman skrev:
...som både polerar och vaxar i ett steg säger ju sig själv hur länge det kommer hålla! Till beg. salubilar duger det till, men annat så är det bara fusk i allra högstra grad!

Så undrar jag hur det funkar.
När man polerar så river man ju upp lacken, sen vaxar man efter för att skydda. Det funkar ju liksom inte... Logiskt sett...

Såg dessutom att det stog på en sån flaska att dom rekommenderade att gå efter med vax för maximalt skydd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
7 september 2007 · 548 Inlägg

supraturbo skrev:
men skall man vara riktigt noga som jag brukar göra på vintern ,håll i er jag har faktiskt gått över vissa av mina bilar med våtslip och sedan en 3M vatten polervätska, då snackar vi tid men resultat blir det,en riktigt bra vinter sak då det tar tid och blir  kladdigt.

Det har inte jag tid med då jag har dem i bruk året om! Har gjort detta på ett par kompisars bilar däremot och det är fan inte roligt! Men resultat det får man ju!

-Mike-
BMW 320i (2003)
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
7 september 2007 · 548 Inlägg

twin_cam skrev:
På tal om medel

Speedman skrev:
...som både polerar och vaxar i ett steg säger ju sig själv hur länge det kommer hålla! Till beg. salubilar duger det till, men annat så är det bara fusk i allra högstra grad!

Så undrar jag hur det funkar.
När man polerar så river man ju upp lacken, sen vaxar man efter för att skydda. Det funkar ju liksom inte... Logiskt sett...

Såg dessutom att det stog på en sån flaska att dom rekommenderade att gå efter med vax för maximalt skydd...

Jo de grövsta medlen river gott men de andra medlen därefter använder man helt enkelt för att ta bort dessa upprivningar! Och efter en polering så måste man använda vax.Annars är lacken helt oskyddad! Men man lägger ju alltid på vax bara att man kallar det polering! Vaxar bilen gör Svenssons på OK!smile

-Mike-
BMW 320i (2003)
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
7 september 2007 · 548 Inlägg

MikeAero skrev:

twin_cam skrev:
På tal om medel

Speedman skrev:
...som både polerar och vaxar i ett steg säger ju sig själv hur länge det kommer hålla! Till beg. salubilar duger det till, men annat så är det bara fusk i allra högstra grad!

Så undrar jag hur det funkar.
När man polerar så river man ju upp lacken, sen vaxar man efter för att skydda. Det funkar ju liksom inte... Logiskt sett...

Såg dessutom att det stog på en sån flaska att dom rekommenderade att gå efter med vax för maximalt skydd...

Jo de grövsta medlen river gott men de andra medlen därefter använder man helt enkelt för att ta bort dessa upprivningar! Och efter en polering så måste man använda vax.Annars är lacken helt oskyddad! Men man lägger ju alltid på vax bara att man kallar det polering! Vaxar bilen gör Svenssons på OK!smile

Jag idiotförklarar mig själv så slipper någon annan göra det! Missförstod erat inlägg lite!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Maak
7 september 2007 · 15 Inlägg

T5Black skrev:
Finns ju så stort utbud av olika vaxer och putsmedel men vilket är bäst tycker ni?

sonax funkar ju jävligt fint.. iaf på min tongue

Ta inte liver för allvarligt, du kommer ändå inte ur det levande
Speedman Bilvårdsexpert
7 september 2007 · 663 Inlägg

supraturbo skrev:
men skall man vara riktigt noga som jag brukar göra på vintern ,håll i er jag har faktiskt gått över vissa av mina bilar med våtslip och sedan en 3M vatten polervätska, då snackar vi tid men resultat blir det,en riktigt bra vinter sak då det tar tid och blir  kladdigt.

Håller med, får ett fint och blank djup efteråt. Problemet är bara om man ska våtslipa på en orginallack. Inte så bra då det inte kommer finnas nog med material kvar för att polera bort t.ex repor, få upp glansen m.m.

Våtslipade en lastbilshytt för nån månad sen, och ska göra det snart igen, men där fläskar dom på duktigt med klarlack så det finnas material kvar att jobba på även efter en våtslipning.
Här är en lastbil jag våtslipade som hade 19liter klarlack, UTAN mellanslip. Inte så bra lackerat va?big_smile
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P7180046.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P7190063.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P7180049.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P7190058.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P7190066.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang