4817
Sök

Kör i 120 km/h från passagerarsätet - La upp klippet på Garaget

482 Inlägg
11 juli 2007
TheFinnishFlash skrev:
Decibel skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Bäst jag tar bort mina video snuttar, så du inte polisanmäler mig med !....fast iofs....visar inte mitt ansikte, kanske blir svårt för dig då ? herr konstapel.

Dina snuttar är inte ens i närheten så dåraktiga som den personens var, det är skillnad på film och film.

Har sagt det förut, säger de igen. Dendär filmen tyckte jag var tillräckligt illa och statuerade ett exempel, vilket man vanligen gör en gång

Jag tänkte någonstans långt bak att man kanske kan få fram en vettig debatt om varför liknande filmer uppkommer och vad för filmer som egentligen är välkommet på Garaget, denna var tydligen inte en av dom, dina är det eftersom dom finns kvar.

Men en sansad diskussion verkar vara svårt för många.

Tycker iaf det var riktigt grisigt att anmäla honom, nu blir han av med kortet ett bra tag framöver, och visst..jag tycker de var helt fel men men.... aja jag lär ju endå inte ändra din syn på saken iaf !

Inte bara kortet. Killen riskerar fängelse (och vad som verkar att majoriteten av Sveriges befolkning tror så är inte svenska fängelse någon lekstuga). Att sitta av ett fängelsestraff försämrar oftast även utsikterna framåt då man hamnar i brottsregistret.

Inte mitt samvete det sitter på, men värt att dra en funderare på det där.
Senast redigerat av Slovenian (11 juli 2007)

- Bromsa är ett tecken på svaghet -

BMW Power
2 362 Inlägg
11 juli 2007
Ja det är nog lika bra att låsa den här tråden, för det har gått way over line..

Detta kommer nog ha en tanke bakom många som laddar upp filmer under video-delen, men det kanske bara är bra? så inte all jäkla material bara ramlar in.. vart lite skeptisk om den där videodelen först, med tanke på mängden som kommer in. Men det är kanske bra även där som Freddeponken sa, att ni ska bekräfta filmerna, som ni t.ex. gör med annonserna under Köp & Sälj? eller kanske även där, gör att folk börjar anmäla in material mer, som folk gör ganska så snabbt då det kommer in mopeder osv osv, som är olämpligt för Garaget.org..

En tanke som slog mig bara..

Har tyvärr inte läst några regler över video-delen om det nu finns några regler där, kanske ska komplettera med lite saker efter denna händelse?.

Något iallafall så det inte händer igen. Riktigt tråkigt att man ska få ännu en "stämpel" som ändå vi bilintresserade får efter detta, och inte mindre än sidan som får en stor stämpel på sig kanske efter detta, eller vad vet jag.

Jag vet inte om Garaget.org har varit med om någon sådan här typ av "olyckhändelse" innan, dock är detta det första jag vet som har hänt som en "dålig" grej över sidan, och hoppas verkligen att det inte kommer fler sådana här saker som får sidan att få en helt annan stämning över sig..

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

Avstängd
653 Inlägg
11 juli 2007
Svenss0n skrev:
airflow skrev:
Svenss0n skrev:

seriöst behöver du en andra dos? jag förstår att du är förbannad. . men du verkar vara hmm lite extrem. killen som gjorde detta villa väll testa nått nytt. hade inte han gjort det så hade någon annan. en tidsfråga.. . . ok ska jag leka dryg. hur vet du att han inte hade en dubbelkommando bil? kanske 2 rattar åxå?. . mm du förstår. tack hej

HALLÅ???? tror nån allvarligt att han kmr ändra sej eller ta tillbaka anmälan eller nåt annat skit som inte hjälper??? LÄGG NER

ok jag lägger ner direkt så du inte blir farlig neutral

moget moget

Jag har rätt i vad jag än säger.

1 059 Inlägg
11 juli 2007
som vanligt så märker man hur mycket dubbelmoral det finns i svenska folket.
Vad gör att hans handling e så kriminell så han anmäls? Finns ju inga bilar runt om så han har ju tänkt till lite .
Ex idag så frontalkrocka dom på e6 i norra bohuslän(bil+husvagn o bil) o polisen trodde att det berodde på kraftig överlast i husvagnen.Nu dog ingen men denna handling sker på en av Sveriges mest trafikerade vägar sommartid.Hur kriminell är inte hans handling då? Han har väl också läst körkortboken? Samt att han riskerar ju tom sin barns liv som fanns i bilen.
Jag tycker inte hans handling är spec rolig eller tuff men tycker inte heller att det är rätt o anmäla han. Tror nog ingen här inne har på garaget.org har så rent samvete så han kan anmäla med gott samvete.
Aja nu har jag också fått gnälla lite.
Senast redigerat av racefan (11 juli 2007)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Administratör
11 967 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Personligen skiljer jag på allvaret i att någon sladdar med en 240 på en parkeringsplats mitt i natten och att någon sitter på fel sida av ratten och kör i full fart på motorvägen.

Ett av fallen är garanterat olagligt, säkert båda (osäker på om sladden verkligen är olaglig). Men kom igen nu, ingen kan på fulla allvar mena att det är helt OK det killen gjorde genom att sitta på fel sida av ratten.

Det allvarliga i situationen är att han gjort detta för att vara tuff och att han riskerat både sitt och andras liv. Han är naturligtvis inte först i världshistorien med detta - det cirkulerar mängder av amerikanska och svenska videoklipp där en och annan tomte gör dumheter. Inget säger att detta är OK, och inget säger att ingen tagit saken i egna händer. Hur många gånger har inte  Getaway-filmerna blivit polisanmälda t.ex?

Inget försvarar vad denna kille gjorde, och att han filmade det hela och stoltserade det på nätet har han bara sig själv att skylla på. Jag begriper inte hur ni kan försvara detta och bagatellisera det. Ett brott är ett brott, och han var lättidentifierad på bilderna.

Det finns ingen som helst anledning att vara "schysst" i det här fallet - och inte något annat fall heller egentligen. Däremot är det förmodligen helt meningslöst att ens försöka göra något åt majoriteten av klippen som cirkulerar på nätet - ingen går att identifiera och fälla iallafall...

Jag tänker inte surfa runt och polisanmäla varje bussträck som nån kan tänkas göra och filma, det är inte min uppgift. Men när jag tycker att någon går över gränsen och är direkt livsfarlig mot allmänheten - inkl mig och min familj, då gör jag vad jag kan, och det borde andra göra också!!

Ni som försvarar detta sätt att framföra en bil i trafiken borde skämmas!! Det har INGENTING att göra med vad andra gjort och inte gjort tidigare, det här handlar om vad den här killen gjort och det är inte försvarbart! Att andra kört fort och gjort dumheter och kommit undan med det är deras sak, vi kan diskutera det i en annan tråd...

Gör vad ni kan för att stoppa dårarna på våra vägar istället för att försvara dem som leker tarzan med våra liv!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Troligen galen...
567 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Ett brott är ett brott

Jag försvarar inte han som satt på fel sida och körde, men ska man gå efter parollen "ett brott är ett brott" så kan vi lägga ner både filmdelen och forumsdelen här på garaget på en gång. För "ett brott är ett brott", och inga brott accepteras och ingen vikt ska läggas på allvarligheten i brottet, eftersom "ett brott alltid är ett brott"...

Jag tycker föraren gjorde bort sig totalt, dels genom sin oaktsamma körning, och dels för att han filmade det och lade ut det på garaget (tror även han länkade till filmen på TPC´s forum).

Men jag hänger inte riktigt med varför Decibel, garaget, chrizz eller någon annan för den delen ska polisanmäla honom. Det är polisens jobb att vara poliser...

Det hela blir ju dessutom ganska komiskt när den ene säger "ett brott är ett brott" och den andre visar film på när han kör heldraget, spärrzon osv...

Oavsett så tycker jag att det är synd att vissa här inne har så svårt att diskutera detta på en trevlig nivå. Ni vet vilka Ni är och jag hoppas att Ni tänker efter en extra gång innan Ni börjar knappa på tangentbordet nästa gång.

Administratör
11 967 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Mebb skrev:
chrizz skrev:
Ett brott är ett brott

Jag försvarar inte han som satt på fel sida och körde, men ska man gå efter parollen "ett brott är ett brott" så kan vi lägga ner både filmdelen och forumsdelen här på garaget på en gång. För "ett brott är ett brott", och inga brott accepteras och ingen vikt ska läggas på allvarligheten i brottet, eftersom "ett brott alltid är ett brott"...

Jag tycker föraren gjorde bort sig totalt, dels genom sin oaktsamma körning, och dels för att han filmade det och lade ut det på garaget (tror även han länkade till filmen på TPC´s forum).

Men jag hänger inte riktigt med varför Decibel, garaget, chrizz eller någon annan för den delen ska polisanmäla honom. Det är polisens jobb att vara poliser...

Det hela blir ju dessutom ganska komiskt när den ene säger "ett brott är ett brott" och den andre visar film på när han kör heldraget, spärrzon osv...

Oavsett så tycker jag att det är synd att vissa här inne har så svårt att diskutera detta på en trevlig nivå. Ni vet vilka Ni är och jag hoppas att Ni tänker efter en extra gång innan Ni börjar knappa på tangentbordet nästa gång.

Jag försvarar inte vad Decibel gjort tidigare. Det är inte mitt problem...

Notera att det INTE är jag som polisanmält det här. Jag har ingenting med det att göra... och jag vet inte om jag faktiskt hade gjort det själv. Det första jag tänkte på när jag såg klippet var "det här är inte OK", men det hade krävt en ordentlig genomgång av för och nackdelar innan jag eventuellt hade polisanmält själv. Jag vet alltså inte hur jag själv hade gjort...

Vi är inte skylldiga att anmäla brott, det har du helt rätt i. Men varför inte hjälpa när man kan? Varför ska man bli hackad på för att man tar ansvar?

"Ett brott är ett brott" var nog lite plumpt uttryckt, men det är ju sant i lagens ögon. Däremot betyder det inte att vi tar alla brott vi ser på lika stort allvar... som jag sa, en sladdande 240 på parkeringen kanske inte är lika allvarligt som att sitta på fel sidan av ratten och köra på motorvägen - inte i mina ögon iaf.

Jag kommer för övrigt att låsa den här tråden ganska snart tror jag. Den har spårat ur rätt friskt vid flera tillfällen...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Jag försvarar inte vad Decibel gjort tidigare. Det är inte mitt problem...

Notera att det INTE är jag som polisanmält det här. Jag har ingenting med det att göra... och jag vet inte om jag faktiskt hade gjort det själv. Det första jag tänkte på när jag såg klippet var "det här är inte OK", men det hade krävt en ordentlig genomgång av för och nackdelar innan jag eventuellt hade polisanmält själv. Jag vet alltså inte hur jag själv hade gjort...

Vi är inte skylldiga att anmäla brott, det har du helt rätt i. Men varför inte hjälpa när man kan? Varför ska man bli hackad på för att man tar ansvar?

"Ett brott är ett brott" var nog lite plumpt uttryckt, men det är ju sant i lagens ögon. Däremot betyder det inte att vi tar alla brott vi ser på lika stort allvar... som jag sa, en sladdande 240 på parkeringen kanske inte är lika allvarligt som att sitta på fel sidan av ratten och köra på motorvägen - inte i mina ögon iaf.

Jag kommer för övrigt att låsa den här tråden ganska snart tror jag. Den har spårat ur rätt friskt vid flera tillfällen...

Jag tror inte någon här inne försvarar killen som gjorde detta, tycker faktiskt han inte borde ha körkort och jag skulle inte komma på tanken att göra något liknande själv, MEN... jag skulle heller aldrig komma på tanken att polisanmäla han. Jag och majoriteten av folket här inne begår brott i trafiken varje dag. Är vi då rätt personer att döma vad som ska polisanmälas eller inte? Hela denna historia kunde ha skötts mycket snyggare från första början.
Senast redigerat av Bubbaman (11 juli 2007)

Troligen galen...
567 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Varför ska man bli hackad på för att man tar ansvar?

Det jag ifrågasätter är om det var hans sak att ta ansvar för att anmäla detta...

Och ska man nu ta på sig det ansvaret så borde man ha ett hyffsat prickfritt förflutet, man borde inte varit delaktig i en vansinneskörning på 44 mil som tog 2tim40min, att föraren idag dött i cancer är tråkigt, men det förringar inte det faktum att herr Decibel åkte med i denna bil utan att sedan polisanmäla föraren.
Man borde inte lägga ut filmer på när man kör bil över heldraget och spärrzoner, och hans resonemang att "det står ingenstans att det var jag som körde, och det syns ingenstans att det var jag som körde" visar ju bara att personen i fråga gladeligen anmäler andra, men vägrar ta ansvar för sina egna handlingar.

Med det i åtanke så tycker jag att det är hyckleri att anmäla folk man inte känner för brott som inte begåtts i närheten av en själv, när det dessutom inte var någon som blev skadad på grund av det förhoppningsvis tillfälliga bortfallet av omdöme hos herr Sssvante.
Senast redigerat av Mebb (11 juli 2007)

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Mebb skrev:
Och ska man nu ta på sig det ansvaret så borde man ha ett hyffsat prickfritt förflutet

Varför måste man ha ett prickfritt förflutet för att kunna känna att den här händelsen var över en gräns som vi inte borde kliva över?

Att köra fort över heldraget, spärrzoner och liknande är inte heller "ok" - och även om jag ser dessa två händelser som allvarliga så finns det en som är totalt okontrollerad ...

Mebb skrev:
när det dessutom inte var någon som blev skadad på grund av det förhoppningsvis tillfälliga bortfallet av omdöme hos herr Sssvante.

Jag antar att polisanmälan kom till just för att det inte var någon som hade blivit skadad (!?), för att stämma i bäcken för att se till att personen i fråga inte gör om det eller något liknande och då med personskador/dödsfall som följd. Vad hade diskussionerna handlat om om det visade sig att det låg filmer ute på nätet av idiotkörningar tidigare? "VARFÖR POLISANMÄLDE INGEN!" hade tidningsrubikerna med stor sannolikhet varit.

Med lite tur så kommer polisanmälan och diskussionen som sådan att lämna ett par frön av tvivel lagom till nästa gång omdömet försvinner så här totalt hos någon annan ...

Troligen galen...
567 Inlägg
11 juli 2007
Fast jag tror att dårar finns det, och kommer alltid att finnas. Vissa människor kommer fortsätta med sådana här idiotgrejor, vissa människor kommer alltid göra dumma saker.

Jag tror att det enda denna historia kommer medföra är att dessa människor kanske tänker efter en gång extra innan de lägger ut sina filmer på idiotin på nätet...
För fortsätta med idiotin kommer de garanterat göra...

Och då är vi tillbaka vid frågeställningen:
Var det värt att slå bilentusiasterna i magen och ge dom ytterligare sämre rykte?
Var det verkligen nödvändigt att lägga ut bloggar och kopior på filmen?
Om det nu var så nödvändigt att polisanmäla det hela, varför e-posta media, och var det värt att ge garaget.org en dålig bild i media?

Om det enbart var så att herr Decibel ville få denna person fälld i domstol för sitt vårdslösa trafikbeteende hade det ju räckt att polisanmäla. Men nej, nu ville herr Decibel något mer, vad vet jag inte riktigt, men det vore trevligt att få veta vad målet med det hela var, och om målet helgade medlen?

Helt enkelt, varför?

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Sämre rykte? Filmen hade letat sig ut till media oavsett. De gillar sådana här händelser eftersom det ger sensationsrubriker, oavsett om det skett en polisanmälan på det innan det blir en artikel av det hela.

Bloggar och kopior av filmen? Ja, det tycker jag. Man ser vem det är, och det om något är väldigt bra att visa för andra i personens närhet.

Polisanmäla? Ja, tveklöst. Att det dessutom blev polisanmält av en annan bilentusiast är positivt för oss alla - även för gorg som klart och tydligt påvisar att man inte accepterar den här typen av beteende.

Ungdomligt oförstånd i all ära - men att vara innehavare av körkort betyder att man förväntas ha uppnått en viss mognadsnivå. Har man inte den mognaden så ska man helt enkelt inte ha något körkort.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
11 juli 2007
root skrev:
Sämre rykte? Filmen hade letat sig ut till media oavsett. De gillar sådana här händelser eftersom det ger sensationsrubriker, oavsett om det skett en polisanmälan på det innan det blir en artikel av det hela.

Bloggar och kopior av filmen? Ja, det tycker jag. Man ser vem det är, och det om något är väldigt bra att visa för andra i personens närhet.

Polisanmäla? Ja, tveklöst. Att det dessutom blev polisanmält av en annan bilentusiast är positivt för oss alla - även för gorg som klart och tydligt påvisar att man inte accepterar den här typen av beteende.

Ungdomligt oförstånd i all ära - men att vara innehavare av körkort betyder att man förväntas ha uppnått en viss mognadsnivå. Har man inte den mognaden så ska man helt enkelt inte ha något körkort.

Exakt.. bättre att någon här på sidan visar en ståndpunkt som (kanske) många av oss här inne har: "Vi tolererar inte galenskaper likt det som hände på filmen".
Det är i alla fall bättre än att någon "utomstående" ex. en journalist finner den och vips, så har garaget fått en herrans massa negativ publicitet. Nu kanske de istället inser att det finns många entusiaster som inte agerar blådårar och vill "städa rent" i stugan = det kanske tonas ned i media.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
Men var ska gränsen gå? Är det okey att göra idiot omkörningar eller köra 250+ km/h? Ska Chrizz sitta och titta igenom alla filmer och godkänna dom? Ska vi polis anmäla allt olagligt som händer eller ska vi rensa bort det själv och hålla det internt?

Den stora frågan är inte om killen gjorde rätt eller fel. Det kan vi nog hålla med om alla att han gjorde fel. Den stora frågan är om Decibel gjorde rätt eller fel när han polisanmälde detta.
Senast redigerat av Bubbaman (11 juli 2007)

4 571 Inlägg
11 juli 2007
chrizz inlägg nr#266 skrev:

Håller totalt med.

Förstår inte hur vissa kan försvara honom för detta.

Ok om man lägger upp klipp på när man burnar på en tom parkering på kvällen, men att sitta på fel sida vägen på motorväg dagtid bland annan trafik är helt oförsvarbart i mina ögon.

Klippet är visserligen bara några sekunder och man ser ingen bil just på den korta filmen men han körde nog längre än vad klippet visar.

Sedan om det var rätt att polisanmäla har jag ingen åsikt om, det är ju högst personligt hur långt man vill gå för att få fast den som gjort det.

Hade jag sett någon som körde om mig på motorväg på fel sida så hade jag tveklöst gjort det, hade inte ni?

2 911 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Men var ska gränsen gå? Är det okey att göra idiot omkörningar eller köra 250+ km/h? Ska Chrizz sitta och titta igenom alla filmer och godkänna dom? Ska vi polis anmäla allt olagligt som händer eller ska vi rensa bort det själv och hålla det internt?

Den stora frågan är inte om killen gjorde rätt eller fel. Det kan vi nog hålla med om alla att han gjorde fel. Den stora frågan är om Decibel gjorde rätt eller fel när han polisanmälde detta.

Den frågan får du aldrig svar på, det är upp till var och en och bilda sin uppfattning, smaken är som baken, alla har en.

DFFL
9 020 Inlägg
11 juli 2007
Mebb skrev:
chrizz skrev:
Varför ska man bli hackad på för att man tar ansvar?

Det jag ifrågasätter är om det var hans sak att ta ansvar för att anmäla detta...

Och ska man nu ta på sig det ansvaret så borde man ha ett hyffsat prickfritt förflutet...

Saken är ju faktiskt den att alla vi som tittade på filmen och inte anmälde det har gjort oss skyldiga till brott.
Man har enligt lag anmälningsskyldighet att informera polisen om att ett brott har begåtts.

Ja, det är hans sak att ta ansvar för att anmäla det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 082 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:

Nej, det är absolut inte rätt att göra idiotiska omköringar, vare sig i 70 eller i 250 km/h. Att färdas i den senare hastigheten på allmän väg är rent omdömeslöst oavsett tid eller plats.
Antar att varken Chrizz eller någon annan hinner med att granska allt material.. så därför kanske vi användare kan ha lite civilkurage och tankeverksamhet innanför pannan när vi tittar på videos och faktiskt göra något när det är någon video med ett innehåll som skiljer sig från de andra.. med "de andra" kanske man kan räkna att någon bränner däck eller sladdar på parkeringsplats. Nej, det är inte heller tillåtet.. men sätt det i perspektiv till de händelser som redan nämnts så förstår du.

Vi kan ändra lite på situationen: Säg att du någon åker på motorvägen (eller annan väg för den delen) och möter en bil där föraren sitter på passagerarsidan och "kör" bilen. Du hinner uppfatta regnr och ser att ingen annan är i bilen, ringer du och anmäler? Som ett exempel nu.
Jag hade gjort det.. utan att blinka! Ett sånt beteende på allmän väg (och alla andra vägar) är helt åt fanders galet och personen i fråga måste få lära sig att det är oacceptabelt. Tydligen tog han/hon inte till sig det man lärde sig under uppkörningstiden = man får göra om eller fundera på om man hör hemma i trafiken.
Dessutom kan det ha avskräckande effekt på andra dårar som planerar något dylikt.

1 082 Inlägg
11 juli 2007
Izual skrev:
chrizz inlägg nr#266 skrev:

Hade jag sett någon som körde om mig på motorväg på fel sida så hade jag tveklöst gjort det, hade inte ni?

Ja, nu hade du redan skrivit samma fråga jag ställde.. men ja, jag tror att många faktiskt hade ringt och anmält. Jag är iaf en av dem!

BMW Power
2 362 Inlägg
11 juli 2007
Kan det inte vara så att detta som nu har hänt, är något som man inte är väldigt van med, som t.ex. "burna" lite på parkeringar osv, så därför reagerar folk mer på detta klipp som man allt inte ser för ofta?

Mvh

BMW, bogsering med wire :/

Sök