3675
Sök

Kör i 120 km/h från passagerarsätet - La upp klippet på Garaget

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
jonesono skrev:
... därför kanske vi användare kan ha lite civilkurage och tankeverksamhet innanför pannan när vi tittar på videos och faktiskt göra något när det är någon video med ett innehåll som skiljer sig från de andra.. med "de andra" kanske man kan räkna att någon bränner däck eller sladdar på parkeringsplats. Nej, det är inte heller tillåtet.. men sätt det i perspektiv till de händelser som redan nämnts så förstår du.

Men var ska vi dra linjen.. jag tycker inte vi är rätt personer att dra den linjen och om vi gör det så tycker jag det är fel att anmäla detta till polisen. Hade ju räckt att fått han att ta ner filmen från gorg enligt mig. Jag tycker att det finns många filmer på garaget som visar farligare beteende än hans film. Men varför har det blivit sånt liv om just denna. Jo pga. av Decibel som gjorde polisanmälan och mailade media om filmen. Hade filmen tagits bort hade aldrig någon brytt sig och gorg hade inte fått dålig publicitet vilket jag hävdar att den fått.

Säger igen.. killen som gjorde denna sak tycker jag saknar några hästar i hagen och gjorde en jäkla dum sak och jag försvarar han inte.

Administratör
11 967 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Man har enligt lag anmälningsskyldighet att informera polisen om att ett brott har begåtts.

Kan du visa var det står i lagen? Jag är nästan helt säker på att det inte alls är sant nämnligen.

Du är inte skylldig att hjälpa den som drunknar eller blir nedslagen på gatan. Du som inte ingriper begår alltså inget brott genom att inte ingripa. I USA och många andra länder är detta olagligt, men inte i Sverige... men motbevisa mig gärna med citat ur lagen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Men var ska vi dra linjen.. jag tycker inte vi är rätt personer att dra den linjen och om vi gör det så tycker jag det är fel att anmäla detta till polisen.

Givetvis är vi helt rätt grupp människor att dra denna linje. Att INTE göra detta skulle bara spä på alla förutfattade meningar om att alla bilintresserade är hjärndöda idioter som hittar på sådana där förkastliga saker ute i trafiken och riskerar andras liv.

Nu visar vi istället att det finns ansvarsfulla människor som har civilkurage - något som alldeles för många i samhället i övrigt saknar. En jävla massa gnäll och ingen handling är det "typiskt svenska" - cred till Decibel som vågar visa var skåpet ska stå.

Att polisanmäla är dessutom helt rätt eftersom det i det här fallet går att identifiera personen i fråga. Det är sedan polisens sak att reda ut brottet i fråga - inte vår. Chrizz och Garaget skulle givetvis vara behjälpliga mot polisen i en sådan situation - det är jag helt övertygad om eftersom det faktiskt är en dokumenterat seriös verksamhet.

På vilket sätt skulle gorg ha fått dålig publicitet i det här fallet? Är det för att det inte har klargjorts att Garaget klart och tydligt tar avstånd från den här typen av beteende? I så fall är det bara att tipsa chrizz om att kontakta reportern för att göra en uppdaterad artikel om ärenden för att klargöra detta och det faktum att det var en annan deltagare på gorg som polisanmälde det hela.

Vi tjänar alla på att anmäla idioter som riskerar andras liv och dessutom dokumenterar det hela. Att inte göra detta ger bara vår hobby en allt sämre stämpel och lägre status i samhället som sådant - och det vill vi väl ändå inte?

DFFL
9 020 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
FireTraXX skrev:
Man har enligt lag anmälningsskyldighet att informera polisen om att ett brott har begåtts.

Kan du visa var det står i lagen? Jag är nästan helt säker på att det inte alls är sant nämnligen.

Du är inte skylldig att hjälpa den som drunknar eller blir nedslagen på gatan. Du som inte ingriper begår alltså inget brott genom att inte ingripa. I USA och många andra länder är detta olagligt, men inte i Sverige... men motbevisa mig gärna med citat ur lagen.

Kan faktiskt vara så att jag har fel, för jag hittar bara om anmälningsskyldighet om utsatta barn och revisorer.

Men jag googlar vidare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Administratör
11 967 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
chrizz skrev:
FireTraXX skrev:

Kan faktiskt vara så att jag har fel, för jag hittar bara om anmälningsskyldighet om utsatta barn och revisorer.

Men jag googlar vidare.

"När det gäller brott som någon annan än man själv utsätts för är det i vissa fall straffbart att inte polisanmäla eller på annat sätt avslöja brottet om det fortfarande pågår."

Hittade "jag" på Brå nyligen, det säger en del iaf om att viss anmälningsskylldighet finns, men att det är ganska luddigt.

Ex1: Dvs, du sitter säkert i din lägenhet och ser ett personrån utanför på gatan - du är skylldig att anmäla.

Ex2: Du sitter på ett cafe och 10 meter bort sker ett personrån, du känner dig hotad och gömmer dig - du behöver inte ingripa på något sätt då du själv kan vara i fara om du gör det.

... om jag förstått det hela rätt.

root
29 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
FireTraXX skrev:

Det enkla svaret är att det är en sanning med modifikation. Det är i vissa fall straffbart att inte anmäla ett pågående brott (Se citat från brottsbalken nedan), men mest av allt så är det viktigt att polisanmäla brott för att samhället som sådant ska kunna fungera så som det är tänkt.

Lite civilkurage skadar definitivt inte vår hobby - snarare tvärtom. Om det visar sig att vi tar ansvar och försöker rensa upp i skiten och polisanmäler sådana som riskerar andras liv så kommer det att bli bättre för alla och vi kan även bli mer seriöst uppfattade vid diskussioner med myndigheter gällande anläggande av nya banor etc.

Brottsbalken, kap 23 §6 säger:
Medborglig skyldighet att anmäla brott som är ”i färde”; mord, dråp, grov misshandel, människorov, olaga frihetsberövande, försättande i nödläge, rån, grovt rån, grov skadegörelse, mordbrand, sabotage, spridning av gift, smitta, penningförfalskning, uppror, hot mot lag och ordning, myterier, rymning under beredskapstid eller krig.

root
29 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Ex1: Dvs, du sitter säkert i din lägenhet och ser ett personrån utanför på gatan - du är skylldig att anmäla.

Ex2: Du sitter på ett cafe och 10 meter bort sker ett personrån, du känner dig hotad och gömmer dig - du behöver inte ingripa på något sätt då du själv kan vara i fara om du gör det.

Ingripa avråds du alltid från att göra men kan du upplysa polisen om det pågående brottet (se exempel på brott från mitt citat ur brottsbalken ovan) utan fara för dig själv eller närstående så är du skyldig att göra det.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
FireTraXX skrev:

Stämmer bra det.
Det har dock varit på tal om att införa en sådan lag även i Sverige. Kristdemokraterna hade för ett par år sedan (eller iaf något år sedan) någon slags kampanj om att vi skulle införa någon slags civilkuragelag, då det vid den tiden hade skett ett överfall i en busskur där jag tror offret dog och ingen i omgivningen ingrep.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 082 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
jonesono skrev:
... därför kanske vi användare kan ha lite civilkurage och tankeverksamhet innanför pannan när vi tittar på videos och faktiskt göra något när det är någon video med ett innehåll som skiljer sig från de andra.. med "de andra" kanske man kan räkna att någon bränner däck eller sladdar på parkeringsplats. Nej, det är inte heller tillåtet.. men sätt det i perspektiv till de händelser som redan nämnts så förstår du.

Men var ska vi dra linjen.. jag tycker inte vi är rätt personer att dra den linjen och om vi gör det så tycker jag det är fel att anmäla detta till polisen.

"root" har redan svarat på frågan.

DFFL
9 020 Inlägg
11 juli 2007
jonesono skrev:
chrizz skrev:
FireTraXX skrev:

Stämmer bra det.
Det har dock varit på tal om att införa en sådan lag även i Sverige. Kristdemokraterna hade för ett par år sedan (eller iaf något år sedan) någon slags kampanj om att vi skulle införa någon slags civilkuragelag, då det vid den tiden hade skett ett överfall i en busskur där jag tror offret dog och ingen i omgivningen ingrep.

Men nu menade ju inte jag ingripa.
Utan att anmäla.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 082 Inlägg
11 juli 2007
FireTraXX skrev:
jonesono skrev:
chrizz skrev:

Stämmer bra det.

Men nu menade ju inte jag ingripa.
Utan att anmäla.

Ah, såg det nu.. sorry, ordblind eller ngt.

?
1 038 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Jag säger inte att det killen i filmen gjorde är ok.. men.. vilka här inne har inte kört i 200+ km/h, gjort en omkörning där dom kanske inte borde, kört med slut börnade däck eller något annat liknande. Tycker folk ska sluta att han sån dubbel moral.

Håller med dig om dubbel moralen...

Har inte läst alla 21 sidor men skulle vara kul om anmälaren gjort sig till känna eller inte, sen kan man undra om han har rent mjöl i påsen roll

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

Administratör
11 967 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Evo-Danne skrev:
Bubbaman skrev:
Jag säger inte att det killen i filmen gjorde är ok.. men.. vilka här inne har inte kört i 200+ km/h, gjort en omkörning där dom kanske inte borde, kört med slut börnade däck eller något annat liknande. Tycker folk ska sluta att han sån dubbel moral.

Har inte läst alla 21 sidor men skulle vara kul om anmälaren gjort sig till känna eller inte, sen kan man undra om han har rent mjöl i påsen roll

Sen när måste man vara 100% clean själv för att anmäla brott?

Troligen galen...
567 Inlägg
11 juli 2007
Evo-Danne skrev:

Anmälaren har gett sig till känna, och hade du läst alla 21 sidor så hade du vetat vem det är wink
Senast redigerat av Mebb (11 juli 2007)

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
Evo-Danne skrev:
Bubbaman skrev:

Anmälare har gjort sig till känna. Har skrivit mycket i denna tråd.

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:
Bubbaman skrev:

Du behöver inte vara 100% clean för att anmäla brott, men när du gör dig skyldig till samma brott så tycker jag att man är en hycklare.

?
1 038 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:

Du behöver inte vara 100% clean för att anmäla brott, men när du gör dig skyldig till samma brott så tycker jag att man är en hycklare.

Hade inte tyck att de va lika illa om anmälaren hade haft rent mjöl i påsen men kollar man filmen T5 omkörning, sköönt sound så har ju han likaväl kunnat krockat i korsningen där han kör om, kunnat kommit en bil från vänster,  dvs heldragen linje, kör över den målade refugen eller va man ska säga....
Senast redigerat av Evo-Danne (11 juli 2007)

Mvh Danne

2 911 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:

Förtal kallas det när man anklagar någon som brottsling.

Det är inte jag som kör, när ska det gå in?
Sluta skriv i faktaform när ni inte har en aning, skriv istället att ni tror, eller ni antar.

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
Decibel skrev:
Bubbaman skrev:
chrizz skrev:

Förtal kallas det när man anklagar någon som brottsling.

Det är inte jag som kör, när ska det gå in?
Sluta skriv i faktaform när ni inte har en aning, skriv istället att ni tror, eller ni antar.

Skrev jag om dig där uppe? Jag skrev rent generellt, men tar du åt dig..

?
1 038 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:
Bubbaman skrev:

Gör man olagliga saker själv ska man väl för faan inte anmäla andra som gör de eller????

Mvh Danne

Sök