4760
Sök

Kör i 120 km/h från passagerarsätet - La upp klippet på Garaget

?
1 038 Inlägg
11 juli 2007
Decibel skrev:
Bubbaman skrev:
chrizz skrev:
Sen när måste man vara 100% clean själv för att anmäla brott?

Du behöver inte vara 100% clean för att anmäla brott, men när du gör dig skyldig till samma brott så tycker jag att man är en hycklare.

Förtal kallas det när man anklagar någon som brottsling.

Det är inte jag som kör, när ska det gå in?
Sluta skriv i faktaform när ni inte har en aning, skriv istället att ni tror, eller ni antar.

Nä, de kan du ju säga eftersom det inte finns på film.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Du behöver inte vara 100% clean för att anmäla brott, men när du gör dig skyldig till samma brott så tycker jag att man är en hycklare.

Till viss del kan jag hålla med dig om det hade varit så att Decibel hade gjort sig skyldig till samma brott - men hur det än är så ser jag en markant skillnad i att köra som en blådåre och ha möjlighet att göra snabba undanmanövrar för att reda upp situationen och att sitta som en passiv idiot på passagerarsidan utan några som helst möjligheter att agera på oväntade situationer.

Administratör
11 964 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Evo-Danne skrev:
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:

Håller med dig om dubbel moralen...

Har inte läst alla 21 sidor men skulle vara kul om anmälaren gjort sig till känna eller inte, sen kan man undra om han har rent mjöl i påsen roll

Gör man olagliga saker själv ska man väl för faan inte anmäla andra som gör de eller????

Du har helt fel enligt min mening... dessutom satt inte decibel vid ratten som han själv påpekar.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
root skrev:
Bubbaman skrev:

Till viss del kan jag hålla med dig om det hade varit så att Decibel hade gjort sig skyldig till samma brott - men hur det än är så ser jag en markant skillnad i att köra som en blådåre och ha möjlighet att göra snabba undanmanövrar för att reda upp situationen och att sitta som en passiv idiot på passagerarsidan utan några som helst möjligheter att agera på oväntade situationer.

Men enligt lag är det samma brott. Antingen har du ju brutit mot lagen eller inte. Vad du och jag tycker är ju ganska oväsentligt. Är ju upp till polisen och åklagare att bedöma. Därför tycker jag att vi på gorg inte ska hålla på och leka polis.

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:
chrizz skrev:

Gör man olagliga saker själv ska man väl för faan inte anmäla andra som gör de eller????

Du har helt fel enligt min mening... dessutom satt inte decibel vid ratten som han själv påpekar.

Nej men även om han inte körde den gången så var han ju delaktig. Kan han leka polis på sin fritid när han själv inte är i fara kan han väll be sin kompis sakta ner och inte köra över heldraget. Han kan ju i alla fall stäng av kameran, eller det kanske var någon annan som filmade?

?
1 038 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:
chrizz skrev:

Och varför har ja helt fel enligt din mening??

Nä kan ju vara så att han filmar när hans kompis kör hans bil lol men som sagt,ja kan bara tala för mig själv å ja tror att han själv sitter bakom ratten och efter vad han gjort lär han ju aldrig erkänna om det skulle vara så, skulle gärna se motbevis där han kke rent av har filmat den som kör big_smile hans ord håller tyvärr inte...

Mvh Danne

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Men enligt lag är det samma brott. Antingen har du ju brutit mot lagen eller inte. Vad du och jag tycker är ju ganska oväsentligt. Är ju upp till polisen och åklagare att bedöma. Därför tycker jag att vi på gorg inte ska hålla på och leka polis.

DÄR kan jag hålla med dig - just därför är det bra att det polisanmäls av en annan bilentusiast så att just polisen kan reda ut hur pass olagligt det är men också eventuellt förtydliga Garagets och andra svenska videositers roll vad gäller olagligheter som skickas upp där utövaren i fråga kan identifieras på något sätt.

Ej att förglömma - det är din medborgerliga plikt att polisanmäla olagligheter - du har dock ingen skyldighet att göra detta såvida det inte faller under det jag citerade från Brottsbalken i ett tidigare inlägg.

Vad gäller brottsrubriceringen så kan det ge väldigt olika straff beroende på hur pass grovt brottet i fråga är. Att köra för fort och ändå ha möjlighet till kontroll kommer garanterat att ge ett märkbart lägre straff än att placera röven på passagerarsidan och köra för fort. Med all rätt, dessutom.

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Kan han leka polis på sin fritid när han själv inte är i fara kan han väll be sin kompis sakta ner och inte köra över heldraget.

Men snälla nån. Han "leker" inte polis. Däremot så har han upplyst polisen om att det finns en film på en grabb som gör idiotiska saker i sin bil på svensk motorväg där utövaren faktiskt är identifierbar.

Väldigt stor skillnad, och det är alltså upp till polis/åklagare att hantera ärendet efter detta - precis som du har efterfrågat tidigare i den här tråden.

Byfåne
368 Inlägg
11 juli 2007
root skrev:
Bubbaman skrev:
Kan han leka polis på sin fritid när han själv inte är i fara kan han väll be sin kompis sakta ner och inte köra över heldraget.

Men snälla nån. Han "leker" inte polis. Däremot så har han upplyst polisen om att det finns en film på en grabb som gör idiotiska saker i sin bil på svensk motorväg där utövaren faktiskt är identifierbar.

Väldigt stor skillnad, och det är alltså upp till polis/åklagare att hantera ärendet efter detta - precis som du har efterfrågat tidigare i den här tråden.

Nej! Du har nog missat det. Han har aktivt tagit fram personuppgifter och sedan givit detta till polisen. Decibel hade allt fint uppstaplat i sin blogg som han nu har tagit bort. En riktig Sherlock Holms.

FreddeK
11 juli 2007
Chrizz skrev:Gör vad ni kan för att stoppa dårarna på våra vägar istället för att försvara dem som leker tarzan med våra liv!

Jag håller med men nu har du ett bilforum med en medelålder på ca 21 år. Det läggs ut farliga klipp hela tiden med pojkar som inte har någon självbehärskning osv.
Enligt mig så tycker jag att du gokänner buskörning då det får laddas upp på din sida. där har vi dubbelmoral.

root
29 Inlägg
11 juli 2007
Bubbaman skrev:
Nej! Du har nog missat det. Han har aktivt tagit fram personuppgifter och sedan givit detta till polisen. Decibel hade allt fint uppstaplat i sin blogg som han nu har tagit bort. En riktig Sherlock Holms.

"Holmes" wink

Men, iaf. Nej, den informationen hade jag inte missat alls. Jag hade också grävt fram den informationen om jag skulle göra en grundlig polisanmälan som berör något som har med Internet att göra som jag ville att polisen skulle ta på allvar - annars kommer det att slussas vidare till en liten IT-grupp i Stockholm (eller var de nu håller hus) som numera har så fullt upp att hantera fildelningsproblematiken att de avskriver de flesta andra IT-relaterade brott utan att titta närmare på dem.

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
11 juli 2007
Mina fem cent.

Det skrivs mycket om dubbelkommando, va skulle de spela för roll? Han har ratten på sätet brevid sig, även om han spakarna. Nej ja tycker de söks mycke undanförklaringar för hittan å dittan.

Sen att låta poliserna göra polisernas jobb, de kan väl knappast vara så att dom tar in anmälningar för att KUNNA göra sitt jobb.

Signaturtext kan du vara själv!

Administratör
11 964 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Chrizz skrev:Gör vad ni kan för att stoppa dårarna på våra vägar istället för att försvara dem som leker tarzan med våra liv!

Jag håller med men nu har du ett bilforum med en medelålder på ca 21 år. Det läggs ut farliga klipp hela tiden med pojkar som inte har någon självbehärskning osv.
Enligt mig så tycker jag att du gokänner buskörning då det får laddas upp på din sida. där har vi dubbelmoral.

Vadå dubbelmoral? Gör jag något olagligt? Nej, så sluta snacka skit.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

905 Inlägg
11 juli 2007
Det mest komiska med denna tråd är ändå alla som som "tycker synd" om han som körde.
Att han kommer förlora körkortett och att hans liv blir jobbigt är en kalkylerad risk som han har accepterat i och med att han gjorde denna cirkusmanöver.

Herr decibel tycker jag har gjort det strongt att anmäla, inte många på detta forum som skulle ha det civilkuraget och tyvärr har han fått mycket skit av folk som inte verkar vara torra bakom öronen. Ni säger att han har sabbat killens liv? men snälla nån det är väl killens själv som sabbat sitt liv i sådana fall? gör man fel ska man fan vara beredd att stå för det.

Nä jag har inte heller rent mjöl i påsen, jag är ju faktist människa. Men nånstans måste väl gränsen dras?

Det handlar inte inte om vem som har gjort rätt och fel det handlar om att kunna stå för något då man gjort fel. killen gjorde fel och nu hoppas jag han kna stå för det. Om polisen stoppar mig i 140knyck på 110väg så står jag ju så klart för det och betalar mina böter.

Anmälaren (ja ni vet vem det är) gick även ut i media, so wath? killen på filmen gjorde väl lika mycket fel för det?

Själv vill jag tacka anmälaren för ett starkt jobb med att anmäla och hoppas du inte tar åt dig av all skit som skrivs på detta forum.

59 Inlägg
11 juli 2007
Kommer med stor sannolighet att bli som du skriver.Bevisningen är näst intill obefinlig för en fällande dom.Sen så angående filmklipp etc så kommer då jag aldrig att lägga upp något här då det finns folk som mr redig som ska sitta och anmäla till polisen så fort dom tycker andras brott är mycket värre än sina egna.Nä välkommen till forumet anmäl.org......

Vart hamnar vi då?
Ett helt gäng här på garaget har blivit osams.
Minst en användare av garaget kommer aldrig visa sig här igen.
Garaget.org har fått dålig publicitet i media.
Bilentusiasterna har ännu en gång fått lite sämre rykte.

Den stora frågan är då till decibel: Var det värt det???

FreddeK
11 juli 2007
chrizz skrev:
Freddeponken skrev:

Vadå dubbelmoral? Gör jag något olagligt? Nej, så sluta snacka skit.

Du sa: Gör vad ni kan för att stoppa dårarna på våra vägar istället för att försvara dem som leker tarzan med våra liv!

Sen är det helt okej att slänga upp all möjlig bilkörning tex när någon drar ur sin lilla turbomatade bmw på en lite väg utan sikt! Sådana filmer dräller det av!
alltså är det helt okej??

Stoppa dårarna och sen är det helt okej att läga ut filmer på din sida med dårar som körsom svin? ööhh det är väl dubbelmoral!

Men det är inte säkert olagligt så det yttrar jag mig inte om! och nej jag snackar inte skit utan det var bara min synpunkt!

och ja det är olagligt att burna med bilen då det stör den allmänna ordningen men jag skiter i vad folk gör!

?
1 038 Inlägg
11 juli 2007
loffe007 skrev:
Det mest komiska med denna tråd är ändå alla som som "tycker synd" om han som körde.
Att han kommer förlora körkortett och att hans liv blir jobbigt är en kalkylerad risk som han har accepterat i och med att han gjorde denna cirkusmanöver.

Herr decibel tycker jag har gjort det strongt att anmäla, inte många på detta forum som skulle ha det civilkuraget och tyvärr har han fått mycket skit av folk som inte verkar vara torra bakom öronen. Ni säger att han har sabbat killens liv? men snälla nån det är väl killens själv som sabbat sitt liv i sådana fall? gör man fel ska man fan vara beredd att stå för det.

Nä jag har inte heller rent mjöl i påsen, jag är ju faktist människa. Men nånstans måste väl gränsen dras?

Det handlar inte inte om vem som har gjort rätt och fel det handlar om att kunna stå för något då man gjort fel. killen gjorde fel och nu hoppas jag han kna stå för det. Om polisen stoppar mig i 140knyck på 110väg så står jag ju så klart för det och betalar mina böter.

Anmälaren (ja ni vet vem det är) gick även ut i media, so wath? killen på filmen gjorde väl lika mycket fel för det?

Själv vill jag tacka anmälaren för ett starkt jobb med att anmäla och hoppas du inte tar åt dig av all skit som skrivs på detta forum.

Tycker inte de minst synd om killen som kör från passagerasätet, de va hans val men dumt att han visa nyllet i kameran bara, men tycker det är satans dålig stil av anmälaren att anmäla en sån sak när han själv kör eller sitter brevid å filmar en minst lika farlig händelse som i filmen T5 omkörning, sköönt sound .....Å andra sidan kke han ska lämna filmen till polisen å ange vem som körde  big_smile

Men han kke försöker leva upp till sitt motto som är: Jag gör vad jag vill, när jag vill, hur jag vill

Mvh Danne

Nknn
11 juli 2007
Hela denna historia kunde ha skötts så mycket snyggare om det bara var polisanmälning man ville åt.
Senast redigerat av Nknn (12 juli 2007)

410 Inlägg
11 juli 2007
chrizz skrev:
Evo-Danne skrev:
chrizz skrev:

Men chrizz tidigare så har du skrivit att brott är brott. Så varför uppmanar du inte decibel att anmäla vem det nu är som kör bilen. Jag menar du köper blint att det inte är han för decibel har sagt att det inte är han som kör. Men för min del verkar det som att vi inne i garaget har bestämt vart gränsen går för idioti och vad som är säkert. Men det är inte upp till oss att bestämma lagarna dom är redan skrivna om vi har nått ansvar överhuvudtaget så ska vi anmäla alla brott som begås på film och läggs upp på garaget där ansiktet är synligt. Det har du själv sagt när du menar att brott är brott. Antingen så anmäler man allt eller inget. Tycker det är fel av oss att dra en gräns särkilt när det var som i det här fallet bara till för att se hur långt han kunde driva det inte för att få en säkrar väg.

Jag tar helt avstånd från hur sssvante körde hade aldrig gjort det själv men sättet som hela anmälan gjordes på är fel och anledning bakom anmälan är fel det gör inte svantes aggerande mer ok men inte heller var decibels aggerande helt ok.

Hmm.
11 juli 2007
laika: WORD!

Sök