laika skrev:
FireTraXX skrev:
laika skrev:
det var hans avlidne kompis som körde 44 mil på 2.40 decibel har inte utalat att det var han som körde t5:an.
Läs igen, läs rätt vad du skrivit.
japp läst det och det är något som decibel får stå för hade han inga problem med att sätta upp en video på när hans avlidne vän sitter och kör en t5:a och sedan kommenterar att gött sound utan att ens visa att han är sorgens över förlusten av hans vän så kanske det inte är så svårt för honom att anmäla honom. Men nu tror jag inte det är hans avlidne vän som kör. Och det jag menade var att chrizz menade på att alla brott förblir brott och bör anmälas men om nu tolkning är som sådan så bör ju även det klippet vara polisanmält oavsett vem som kör. men som sagt så är det en hård tolkning som jag inser inte håller men det jag tycker det är viktigt att debatten kommer upp. Det rör ju oss alla som har med garaget att göra. Ska vi vara oroliga för allt vi laddar upp och vem drar i sådan fall gränsen och vart står det vart gränsen ska dras.
Det var ett j-a tjat om "brott är ett brott". Jag har ju själv skrivit efteråt att det var plumpt uttryckt. Men brott ÄR brott - i lagens ögon, men jag personligen tar saker och ting på olika allvar. Jag personligen bryr mig inte om att någon sladdar runt på en parkering... alla har vi en gräns för vad vi, återigen, personligen tycker är "OK". Jag tycker inte det är OK att någon sitter vid fel sida av ratten och kör på motorvägen, det är betydligt mindre OK och mer riskabelt än att gasa upp bilen i 200km/h på en raksträcka (det är inte OK heller! men jag reagerar inte lika starkt! Varför? Avtrubbad? kanske... det finns så många idiotklipp som cirkulerar på nätet).
Det är tack och lov ovanligare att någon kör på fel sida av ratten med farthållare än att man gasar upp bilen i 200km/h på nån raksträcka, och det är väl därför den här diskussionen har gått så långt som den faktiskt ha gjort. Det är nått nytt och ovanligt farligt helt enkelt, och det var lätt att reagera på det.... Getaway-filmer finns det gott om och man reagerar snarare "happ, ännu en idiot på gatan" när man ser sånt... och dessutom är det inte många som man ens kan identifiera föraren på, vilket var glasklart med fallet tråden handlar om.
Lägg ned "brott är brott" nu, jag la ingen större vikt på det i mitt resonemang, det kläcktes i bara farten...

Vill tillägga att jag inte tycker någon agerat polis här. Man agerar inte polis för att man anmäler. En anmälan leder inte automatiskt till att någon blir dömd, och i många fall inte ens åtal. Det är polisens uppgift att avgöra om anmälan ska tas på allvar och åtals ska väckas, därefter är det rättens uppgift att avgöra om någon ska dömas eller inte.
Anmälare är inte polis, polis är polis, och anmälare tipsar polisen, varken mer eller mindre...