Såg galen mopedist

V1C
22 juli 2007 · 142 Inlägg

När jag tog min kurs för eu-moped, såe va det två gånger vi va där o pratade teori osv, o sen tredje gånge va det prov på teori och sen uppkörningen va att köra i 25 och bromsa kraftigt och göra en garage vändning. Men första gången jag gav mig ut i trafiken på min moppe , såe va man ju lite osäker och så. Men nu är man säker på hur man ska göra osv.  Jag fick iaf ge 1700 kr för min eu-kort. Man ser ju de som kör runt 60 i stan där det är 30. Liksom farligt ifall någon skulle gå rätt ut i vägen.

Gooo Wide =)
christofferedil Yellow bug!
25 juli 2007 · 1 640 Inlägg

Jag har då det bästa tricket för att få mopedister att köra fint och försiktigt.

Körde lugnt och försiktigt ner för en backe, var någon gång i mars, hade vart "varmt" under dan, men nu frös det på igen. På vänster sida är det ett hus med högt staket, och en utfart nedanför, så man ser inte vad som väntar där, men de har högerregel och ser rätt dugligt uppåt om de sticker ut nästan lite. Ser att en moppe chansar och kör ut, tutar för att varna dem som antagligen tänker köra ut efter, har typ 1 m kvar till utfarten, håller 30-40. Då sticker en moppe till ut, hänger mej på kompressorhornet cool (2 horn, till 6vsystem, brötar på ordeeentligt). den stackars killen tappar helt fattningen och får kärringstopp, rullar rakt fram över vägen, kör på trottoaren på min sida av vägen, mumlar typ förlåt mot mej med läpparna, jag viftar med handen och han får igång moppen och kör iväg. Ligger bakom lite, och noterar att han i varje korsning blinkar väl och kollar åt ALLA håll som går. Flera gånger. Tror han blev rätt skrämd smile Men han hade ju tur iallafall att jag inte körde fortare! wink

Har även hänt att man blivit omkörd av mopedister när man blinkar och ska svänga, nästan påkörd bak när man saktar ner inför gupp, omkörd på 90väg, osv osv osv tongue

Har själv haft både moppe och eukort, men jag gjorde inte det felet som många av dagens moppepojkar/tjejer gör.. Kör över sin förmåga!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Sushikocken Sleeper
25 juli 2007 · 3 084 Inlägg

V1C skrev:
När jag tog min kurs för eu-moped, såe va det två gånger vi va där o pratade teori osv, o sen tredje gånge va det prov på teori och sen uppkörningen va att köra i 25 och bromsa kraftigt och göra en garage vändning. Men första gången jag gav mig ut i trafiken på min moppe , såe va man ju lite osäker och så. Men nu är man säker på hur man ska göra osv.  Jag fick iaf ge 1700 kr för min eu-kort. Man ser ju de som kör runt 60 i stan där det är 30. Liksom farligt ifall någon skulle gå rätt ut i vägen.

fick eu kursen i födelsedags present.
Man gick på teorin gick igenom provet först (samma frågor som på det riktiga) skrev provet missade uppkörningen men fick eu kortet ändå. vad kom man ihåg? inget helt onödig kurs.
Fast man köpte förstås en MT5:a då och körde otrimmat lagligt skittråkigt att åka moppe tyckte jag då körde cross på bana istället moppen hade man bara för att ta sig från A-B. Höll på köra över en moppe-pojke häromdagen han hade högerregel men blåste 70 på 30 väg i skymd korsning. men inte fan är dem som kommer och blåser 160 på 30-väg något bättre vissa föds  idiot andra inte.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 juli 2007 · 184 Inlägg

Sicket moppe-fucko!

...tror jag, är dock inte helt 100...
Ponuts
26 juli 2007 · 220 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Jag brukar ge dom galnaste mopedisterna ett helvete om dom inte sköter sig. Förra helgen var det en idiot som låg och sniffade min stötfångare med hjämen uppknäppt och upphasad på skallen. Jag trycker en snabb gång för att tvätta vindrutna. Det kommer bara ett par droppar, men däremot blåser det av framljusen två gånger med högtryck. Det räcker gott och väl. Kollar i backspegeln och får se ungen på moppen spotta och fräsa, för att sen dra ner både hjälm och visir. Han höll fanimej avståndet sen också.
Är så förbannad att det inte är mer krav på mopedkörkort, att dom inte ens kan lära sig trafikreglerna! Än mindre trafikvett... Och alla dessa som skjutsar två stycken på en vinglig EU-moppe... Säger bara, IQ=0!

Jag röstar gärna ja till hårdare regler mot mopedister. Även strängare krav på körkort med både teori och uppkörning.
DÅ kanske ungdomarna inte hamnar i så många dödsolyckor. Min kusin förlorade sin bästa vän i en mopedolycka för några år sen. Tre på moppen givetvis, men dom smällde med en full crossåkare på midsommar. sad

Mooaaahahahahaha. tack för det tipset.
ledsen för det med kusinen.
Dom flesta  moppekids i stan fattar inte högerreglen å fattar nog inte att det är dom som får ont om dom kör in i min bil.

Ponuts
26 juli 2007 · 220 Inlägg

skarne skrev:

twin_cam skrev:
Men det är ju teoriprov på EU-moped, och dom kör ju lik förbannat som idioter.

Tror att föräldrarna måste ta mer ansvar för att lära sina ungar trafikvett med.

Håller med! föräldrarna har ju ett ansvar.  fick en ide...kanske inte skulle funka men men

om man är under q18 år så är det ju föräldranra som som är ansvariga eller hur?
att allt går på deras körkort!.... så om deras barn gör nåt så pass olagligt så föräldrana straffade attbli av mer sitt körkort. det skulle få föräldrar att ta ett störe ansvar + att kanske 15/16 åringen skulle tänka sig för......kanske är fel att starfa en 3dje part förstås..... men en tanke iaf

God tanke

Ponuts
26 juli 2007 · 220 Inlägg

Enkelt tips, lita aldrig på någon i trafiken inte ens dig själv.

golf_greatpower
3 augusti 2007 · 257 Inlägg

skarne skrev:

twin_cam skrev:
Men det är ju teoriprov på EU-moped, och dom kör ju lik förbannat som idioter.

Tror att föräldrarna måste ta mer ansvar för att lära sina ungar trafikvett med.

Håller med! föräldrarna har ju ett ansvar.  fick en ide...kanske inte skulle funka men men

om man är under q18 år så är det ju föräldranra som som är ansvariga eller hur?
att allt går på deras körkort!.... så om deras barn gör nåt så pass olagligt så föräldrana straffade attbli av mer sitt körkort. det skulle få föräldrar att ta ett störe ansvar + att kanske 15/16 åringen skulle tänka sig för......kanske är fel att starfa en 3dje part förstås..... men en tanke iaf

Eee? så du menar at man ska straffas för något som deras barn gjorde? det är lika sjukt som om du skulle bli straffad för mord när en i släkten gjorde mordet .. exakt lika sjukt!

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
skarne
3 augusti 2007 · 41 Inlägg

golf_greatpower skrev:

skarne skrev:

twin_cam skrev:
Men det är ju teoriprov på EU-moped, och dom kör ju lik förbannat som idioter.

Tror att föräldrarna måste ta mer ansvar för att lära sina ungar trafikvett med.

Håller med! föräldrarna har ju ett ansvar.  fick en ide...kanske inte skulle funka men men

om man är under q18 år så är det ju föräldranra som som är ansvariga eller hur?
att allt går på deras körkort!.... så om deras barn gör nåt så pass olagligt så föräldrana straffade attbli av mer sitt körkort. det skulle få föräldrar att ta ett störe ansvar + att kanske 15/16 åringen skulle tänka sig för......kanske är fel att starfa en 3dje part förstås..... men en tanke iaf

Eee? så du menar at man ska straffas för något som deras barn gjorde? det är lika sjukt som om du skulle bli straffad för mord när en i släkten gjorde mordet .. exakt lika sjukt!

nja släkt & en egna barn är väll en viss skilnad?

Jag menar så att man som förälder ska ta sitt ansvar över sina barn!
vissa päron bryr sig inte så mycket, vissa till &med uppmanar ungarna till det......

om dom visste att deras egna körkort / grova pengar böter så skulle många päron tänka sig för..........

Journath Jägare
7 augusti 2007 · 172 Inlägg

Ja i våran lilla stad har mopped idioterna fått för sig att köra utan lysen fast don inte har trimmat.. humm vart snuskit nära å få en moped i sidan av bilen några gånger nu. han som kör på mig kan räkna med att få minst lika ont som han får av smällen. nää det va annat på våran tid då körde man med hjärnan och trimma..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P
Volvo V70R "Team Tm-racing" (1998)
Nightcrusier Jubelidiot
7 augusti 2007 · 196 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Jag brukar ge dom galnaste mopedisterna ett helvete om dom inte sköter sig. Förra helgen var det en idiot som låg och sniffade min stötfångare med hjämen uppknäppt och upphasad på skallen. Jag trycker en snabb gång för att tvätta vindrutna. Det kommer bara ett par droppar, men däremot blåser det av framljusen två gånger med högtryck. Det räcker gott och väl. Kollar i backspegeln och får se ungen på moppen spotta och fräsa, för att sen dra ner både hjälm och visir. Han höll fanimej avståndet sen också.
Är så förbannad att det inte är mer krav på mopedkörkort, att dom inte ens kan lära sig trafikreglerna! Än mindre trafikvett... Och alla dessa som skjutsar två stycken på en vinglig EU-moppe... Säger bara, IQ=0!

Jag röstar gärna ja till hårdare regler mot mopedister. Även strängare krav på körkort med både teori och uppkörning.
DÅ kanske ungdomarna inte hamnar i så många dödsolyckor. Min kusin förlorade sin bästa vän i en mopedolycka för några år sen. Tre på moppen givetvis, men dom smällde med en full crossåkare på midsommar. sad

eu moppeder är fan inte vingliga, det är grymt mycket bättre väghållning i dem än "vanliga" moppeder har, tråkigt där vid midsommar, körde om han på crossen innan jag åkte hem, och när jag tog i dörren hemma hörde jag brandlarmet. mycket synd faktiskt. ps kommer från Gräsmark

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
mr_jonsson V8 Twin Turbo
7 augusti 2007 · 123 Inlägg

Wishmaster_ skrev:
eu moppeder är fan inte vingliga, det är grymt mycket bättre väghållning i dem än "vanliga" moppeder har, tråkigt där vid midsommar, körde om han på crossen innan jag åkte hem, och när jag tog i dörren hemma hörde jag brandlarmet. mycket synd faktiskt. ps kommer från Gräsmark

Vad grundar du det på? :S

Jag hade en Rieju Super Motard och kan nog med all säkerhet säga att den tog många billiga eu mopeder i väghållning.. mad

Jonsa_
7 augusti 2007 · 118 Inlägg

tror han syfftade på Scootrarna  ...

Nightcrusier Jubelidiot
8 augusti 2007 · 196 Inlägg

mr_jonsson skrev:

Wishmaster_ skrev:
eu moppeder är fan inte vingliga, det är grymt mycket bättre väghållning i dem än "vanliga" moppeder har, tråkigt där vid midsommar, körde om han på crossen innan jag åkte hem, och när jag tog i dörren hemma hörde jag brandlarmet. mycket synd faktiskt. ps kommer från Gräsmark

Vad grundar du det på? :S

Jag hade en Rieju Super Motard och kan nog med all säkerhet säga att den tog många billiga eu mopeder i väghållning.. mad

Grundar det på att jag provkört mycket, dock aldrig provat rieju super motard tyvärr sad
men har väl kört det mesta på 50-70cc
kan garantera att de prövas ordentligt när jag kör dem, är direkt inte snäll mot dem
men det är väl såklart möjligt att det finns undantag. klart det finns "vanliga" som har bättre väghållning än eu skitarna, har då till gång till de mesta 2 & 4 hjuliga leksaker då kompisen säljer alla möjliga leksaker på 2 & 4 hjul smile
sedan beror det väl hur man är som person, hur van man är att skjutsa på eu (då man får göra det lagligt.) kan ju varit så att det varit någon oerfaren som han såg skjutsa. och är man oerfaren så är det väl så att det bärsej lite sakta och vingligt bortöver. man ska ju inte dra alla över sama kam heller. många som gör det tyvärr. men tycker att det vore bara bra om det kom lite strängare regler och så till moppeder, åker själv dagligen och ser många idioter. får välerkäna att jag är en av dem, men har lugnat ner mej sedan jag fick mej en 20 meter lång åktur utan mopped på asfalten av en STOR lastbil hmm  men är noga med 30 skyltar och rödjus och har väl nog med vet innanför skallen att fatta vad jag gör och att det är fel då det ibland kan klia lite i fingrarna när man blir om blåst av en annan och man vet att man har vad som krävs för att kunna åka ifrån det mesta. är väl ingen idiot på vägen men heller ingen ängel heller. men som sagt strängare regler och lite mer vet i huvudet på de flesta moppedister är väl inte helt fel kanske.

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
Nightcrusier Jubelidiot
8 augusti 2007 · 196 Inlägg

LeNNy_ skrev:
tror han syfftade på Scootrarna  ...

jo jag gjorde ju det

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
MissMotor_
8 augusti 2007 · 274 Inlägg

Tycker jämt dom kör som riktiga idioter.
dom är fan ivägen överallt. Och inte fan kan dom hålla ut heller!! Nej antingen kör dom mitt i vägen eller så ligger dom flera i bredd!
Regler och sånt fattar dom ingeting av heller.
Antingen så är det ungdommar eller så är det en gamgubbe eller en tant som för modligen är arga på sammhället och måste jävlas med andra för att visa sitt missnöje.

De där som stod om att tvätta rutan var smart!! Höll på dö av skratt.
Tyvärr är dom oftast framanför en och vägrar att flytta på sig och då funkar det ju inte riktigt lika bra hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang