Ta bort dörrhandtagen? Hur löser man det?

agrrrr
30 september 2005 · 26 Inlägg

Tänkte fixa min bil lite. Men en punkt var att ta bort dörrhandtagen. Men  hur får jag upp dörren då?? Är det nån som har ett bra förslag? Kanman lösa det elektroniskt?
Kör en saab 900Ng 3 dörrars..

Untz Untz Baby!!
M-SR
Lindström Envis optimist
30 september 2005 · 454 Inlägg

Det finns att köpa på vissa stylingfirmor(kommer inte på nån nu) elektroniska dörröppnare som "poppar" upp dörren vid knapptryckning. Såg det i pimp my ride. Vet dock inte hur svårt det är att montera lr hur dyrt det är.

Sen tror jag inte att det är lagligt heller(rätta mig om jag har fel). På en avvägerverkets sidor står det att dörrarna ska lätt kunna öpnnas både från insidan å utsidan. Vet dock inte hur hårda de är med sånt.

Men det är klart att om du krockar med bilen å tuppar av inne i den och du har "öppningsdosan" i fickan blir det ju svårt att hjälpa dig utan att ha verktyg till hjälp.

Hoppas att du iaf fåt lite svar. Har nämligen själv varit inne på idén att bygga om ett centrallås till att funka som dörröppnare men har lagt ner den idén. Dels därför att jag inte vet om det är lagligt men sen vill jag inte heller bli instäng tills brandbilen kommer om det skulle smälla.

agrrrr
30 september 2005 · 26 Inlägg

tack för tipset.. men jag chansar..
får väl kolla på de stora styling sidorna.. fick ett tips om ett kit, men det var i USA.. det orkar jag inte vänta på och chansa på att det funkar.
Vi får se hur det blir. Kommer lägga upp bilder om det löser sig. smile

Untz Untz Baby!!
M-SR
gemini78 Jägermeister
30 september 2005 · 909 Inlägg

Köp solenoider typ såna man sätter för att trycka upp bakluckan .
Bara koppla in och om du har larm så tar du sladden från larmet som styr tex c låset till den.
Solenoider kostar inte mkt, fans en tråd här tidigare där vi diskuterade detta och tror att nån hittade såna för typ 120kr, tror att det var på micro, danmobility eller biltema.
Annars så finns det radio eller IR sändare och mottagare du sen kan koppla in solenoiderna på.
Kompisen sa just att det finns att köpa nån sorts boxar som man styr med fjärris dit man kan koppla vad man vill tex c-lås mm, han betalade 500-600kr för den säger han.
Lär bli MKT billigare än att köpa nån färdig sats från staterna.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Lindström Envis optimist
1 oktober 2005 · 454 Inlägg

Jo det var på dan mobility de fanns.

agrrrr
2 oktober 2005 · 26 Inlägg

tack för tipset! ska kolla upp det!

Untz Untz Baby!!
M-SR
mrOrson
5 oktober 2005 · 6 Inlägg

rpm har dörr öppningskit för typ 700
och det är godkännt att ha det frågade på bilprovningen i dag

BMW 316i touring "Slöhinken" (1999)
BMW 318is "Kungshultsligisten" (1993)
BMW 325 cab (1987)
Adder Adder
5 oktober 2005 · 972 Inlägg

Du kan ju köra som "TVR" har... En knapp under backspegeln inte så pjåkigt smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Daniel
5 oktober 2005 · 671 Inlägg

Eller så gör du som Kalle på hörnet, använder ett stålblad.

Adder Adder
5 oktober 2005 · 972 Inlägg

Vad hjälper det om han låser upp dörren om det inte finns nått handtag att öppna den med tongue

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
callook_skane Avstängd
6 oktober 2005 · 257 Inlägg

tråkigt ifall nått står å drar ström i bilen å man kommer ut å inte kan öppna bilen hehe...

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Adder Adder
6 oktober 2005 · 972 Inlägg

Det händer ju varje dag också... Och då om det skulle hända  får han väl krypa genom bakluckan ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Manne Jajjemen!
6 oktober 2005 · 1 512 Inlägg

mrOrson skrev:
rpm har dörr öppningskit för typ 700
och det är godkännt att ha det frågade på bilprovningen i dag

Har dom nån www sida man kan gå in o kolla på?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
OverBoosted AUTOBAHNRASER
6 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

-

agrrrr skrev:
Tänkte fixa min bil lite. Men en punkt var att ta bort dörrhandtagen. Men  hur får jag upp dörren då?? Är det nån som har ett bra förslag? Kanman lösa det elektroniskt?
Kör en saab 900Ng 3 dörrars..

vad menar du med en punkt alltså ska du styla bilen så den inte har några dörr hantag eller ta bort dom för att du ska spacka där eller nått? ifall du bara ska ta bort dom tillfälligt är det bara stoppa in fingret så når du "switchen"


Bmw osv..
Kirre
6 oktober 2005 · 2 122 Inlägg

de finns sylinoid på vissa bilars bakluckor dessa går att använda....

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
mrOrson
7 oktober 2005 · 6 Inlägg
BMW 325 cab (1987)
BMW 316i touring "Slöhinken" (1999)
BMW 318is "Kungshultsligisten" (1993)
TommyI
13 oktober 2005 · 60 Inlägg

Gör som dom gör på dom gamla jänkarna när dom tar bort handtagen. Dom drar en stålvajer från öppningsmekanismen sen ner efter B stolpen och under dörren o fäster någonstans i A stolpens nedre del eller framskärmens undersida. Vajern ska ligga helt plant under dörren. Sen trampar du bara på vajern så öppnas dörren. Vajern syns inte och funkar alltid, om man nu inte litar på elprylar...

Mvh Tommy

Katamso Superstar
24 oktober 2005 · 511 Inlägg

Hmm har du fått nån klarhet i det här med att ta bort dörrhandtagen. Funder oxå på det till nya bygget smile

mvh

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Germax
25 oktober 2005 · 12 086 Inlägg

mrOrson skrev:
rpm har dörr öppningskit för typ 700
och det är godkännt att ha det frågade på bilprovningen i dag

kan du länka den sidan? tack

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
25 oktober 2005 · 1 660 Inlägg

"Vayenn"(vajern) lät som ett bra förslag!
Antag att man lagt "öppningsdosan" (om man har el.öppning) inne i bilen, kliver ur och sitt dåliga minne troget slår igen dörren o glömmer dosan kvar i bilen. *TÄNKVÄRT"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang