Skillnad på SportKatt och vanlig katalysator?

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
20 juli 2007 · 1 632 Inlägg

Nån som vet skillnaden är det bättre? går det igenom besiktningen och vad gör den?

tommie87
20 juli 2007 · 349 Inlägg

sportkatten släpper igenom ett jämnare flöde det finns godkända sportkattar men dom e inte billigare! du får väl lite mer vrid i motorn men inte mkt om man inte har trimmat

shogun
20 juli 2007 · 2 117 Inlägg

Sport kat (metallisk kärna), finns även race kat med ännu högre flöde
http://www.katalysatorteknik.com/sida47.htm

Vanlig kat (keramisk kärna)

Stora skillnaden dem emellan ligger i flödet.

Mer att läsa här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=186802

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Andreas 940 -utan 940
20 juli 2007 · 1 728 Inlägg

shogun skrev:
Sport kat (metallisk kärna), finns även race kat med ännu högre flöde
http://www.katalysatorteknik.com/sida47.htm

En sån har jag men jag har inte besiktat bilen med den än. Nån som vet hur stor skillnad den gör på avgasreningen mot en gammal original-katt som gått 20'000+mil?

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
20 juli 2007 · 1 632 Inlägg

Ger sportkatt eller Race katt mer Effekt?

Janne
20 juli 2007 · 252 Inlägg

Nej den GER inge mer effekt. Den hindrar dig mindre om du kör med högre effekt.

Det man tummar på är uppvärmningstider och sånt men det kan ju inte kollas efterssom bilen redan är varm när du besiktiar den.

//Janne
Timkarlsson
21 juli 2007 · 79 Inlägg

Så det ska inte vara några problem att besiktiga med en 3" race katt. bara bilen är ordentligt varmkörd innan den rullar in!?
Eller har jag fattat fel?

Madhouse
22 juli 2007 · 1 079 Inlägg

inga problem med 3" sportkat med metallisk kärna som sagt, se till att bilen är riktigt varmkörd så är det inga problem. Har en 3" metallisk sportkat "universal" från katalysatorteknik och har besiktigat utan problem.

Diagram över test av mottryck: http://www.katalysatorteknik.com/diagram.htm

När det gäller effektökning en man får så på en sugmotor kan man rent av förlora effekt på att ändra mottrycket, på en turbo så vill man ha ett bättre flöde, jag märkte stor skillnad på att byta Downpipe och kat till 3" och resten efter kat är också 3", men jag har en turbobil med anpassad programvara för 3" system hela vägen. Att klämma dit ett 3" helsystem med sportkat utan programvara/originalbil kan bli rena motsatsen med förlorad effekt, speciellt då på en sugmotor.

Senast redigerat av Madhouse (22 juli 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang