5719
Sök

Saab 9000 turbo 1989 2,0 TOMGÅNGSproblem..

100 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Snälla hjälp mig jag får snart hjärnsläpp...

Det började helt av sig själv för ett tag sen.. först la farthållaren av och nu detta.

TOMGÅNGEN flyger upp vid start till 2500 varv och stannar där ibland ända upp till
3000 varv per minut.. sen ibland lägger den sig rätt men nästan aldrig nu..

har testat byta tomgångsmotor utan förbättring...
någon som vet vad man ska kolla här näst?
vad kan det vara för fel?

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juli 2007
Om farthållaren lagt av så borde du kolla varvtalsgivaren till insprutningen. Den kan vara "på g" eller redan trasig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

100 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
påverkar detta tomgången eller är det enbart farthållningen, och var sitter den givaren ? 
twin_cam skrev:
Om farthållaren lagt av så borde du kolla varvtalsgivaren till insprutningen. Den kan vara "på g" eller redan trasig.

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

2 164 Inlägg
21 juli 2007
Jag skulle kolla upp DI kassetten och se om de inte är den. Byta tändstiften.
Sen är de inge samband mellan  farthållaren och tomgången.
Kolla så att inte "kedjan" som drar i vajern är trasig.
MVH

F

100 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Testa en annan sak nu..  jag kopplade ut tomgångsmotorn helt och då slipper jag i alla fall den höga tomgången på 2500-3000 varv, då ligger den på 1100-1200 varv inte rätt det heller men bättre... men tomgångs motorn är hel för jag har testat med 3 andra lika.

men jag ska kolla dem förslagen jag fått här ovan...  tack!

om ni har fler förslag så skriv
mvh
Daniel

4 299 Inlägg
22 juli 2007
Med tanke på att farthållaren lagt av så skulle de kunna vara ett el-fel. Om den nu dessutom går ner i varv när du kopplar bort tomgångsmotorn. Det ska eventuellt, vet inte om det finns på alla motorer. Men på vissa så finns det en magnet-ventil som styr lufttillförseln på tomgång, om de finns en sån så testa me å byta den. Det kan också vara map-sensorn som strular lite.

Lycka till.

100 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
okej då har man ännu mer att kolla nu  =P

men stort tack till er alla smile

har ni mer så bara skriv..

Sök