6416
Sök

Kopplingsbyte saab 900 orginal eller viggen koppling?

666 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Hej har kommit fram till det lite tråkiga beslutet att byta koppling i min saab 900 2,0T, i nuläget så slirar inte kopplingen men den är as trög och kopplar inte ur riktigt som den ska, när ja ska växla så känner man dreven  om man inte växlar långsamt... hade den inne hos en bilmeckare som sa att det antagligen var tryckplattan som är boven i det hela... byta koppling dvs tryckplatta och lamell kostar för en orginal sats ca 2000 kr, och för en förstärkt koppling, en viggen koppling 2700 kronor
jag har steg 2 från nordicuhr i min bil, 240hp/350Nm, jag har hört att en förstärkt koppling ska skada växellådan, detta är givetvis inget jag vill göra så frågan är om man ska lägga ner de extra pengarna på en bättre koppling, eftersom det bli mer påfrestningar nu när den är chippad, men om det nu sliter mer på lådan så den rasar är inte det speciellt kul heller...

sammanfattning
Ska ja skaffa orginal eller viggen koppling? motivera gärna
Är det skadligt för växellådan att ha en starkare koppling?
någon som vet vad en orginal koppling för en saab 900 2,0T -97 är specad för?

// tack på förhand Silver

1 741 Inlägg
30 juli 2007
om den skadar lådan eller inte beror väl på hur du växlar. en ofjädrad sinterlamell lär ju slita endel på växellådan men en orginal koppling bör ju inte vara nån fara. skulle gissa att det är många som tar ut betydligt fler hk än dig men kör med orginallådan än. mitt råd är att uppgradera

(men ja.. har ingen koll på saabar förutom att viggen går bättre än en inte viggen och att dom driver i fel ände...hehe)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

666 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
tack för svaret, men det att växellådan slits beroende på hur man växlar är givet... men så länge man har en koppling som kopplar ur och inte slirar så borde det väll inte ha ngn betydelse för slitaget på lådan...

fler som vet?!?!

//Silver

666 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Har varit i kontakt med Nordicuhr, de rekomenderade en viggen koppling till mig om ja endå skulle byta sa de. viggen kopplingen fungerar precis som en orginal, dvs sliter lika mycket på grejjerna men håller för mer effekt, eftersom prisskillnaden inte är så stor så är det lika bra att köra på starkare tryckplatta och lamell. Så till er som funderar på det samma så kör på viggen koppling om ni ska byta koppling och har litta trimmat.

//Silver

Sök