vad får bil besiknings men göra ?

rs niklas saab expert
10 augusti 2007 · 248 Inlägg

tror inte nåt på vad tråd skaparen berättat låter helt omöjligt. varför ska man ha massa solfilm i fram rutan? finns orginal fönsterfilm speciellt till en del bilar.

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
Edman Busdriver
10 augusti 2007 · 389 Inlägg

fan vilka surkart ni haft å göra med, jag har bara haft positiva egenskaper hos besiktningen. roligaste besöket var första gången jag besiktade bubblan, killen som godkände bilen kollade inget av det den fått körförbud på tidigare, jag hade inte åtgärdat nåt alls. helt utan anmärkning. han bara skrattade åt den fittrosa färgen.

enda gången jag fått åka hem igen var i år då jag skulle besikta bubblan och inte hade tid att höja den innan, så jag drog en chansning men kom itne upp i bromsprovaren så jag fick backa ut å åka hem igen, men det var inga sura miner, besiktningsmannen sa "haha, du har sänkt bilen för mycket, sätt på högre däck å kom tillbaka så ska vi lösa detta.

GurraG INGET ANNAT!!
10 augusti 2007 · 1 725 Inlägg

Fy fan vilket svin.. han får inte rycka loss något från din bil och den såg dessutom laglig ut.. och din stereo ska han inte ens röra.. jag hade fan tagit reda på var han bor och sen besökt han efter arbetstid så att säga

Murvald Knegare
10 augusti 2007 · 718 Inlägg

Man får väl ha som border.. Dock inte över en viss markering.


JoQe skrev:
Får inte ha någon som helst film på framrutorna. Men han har ingen rätt att riva ner den för det, däremot ge dig ombesiktning. Bara att anmäla det och högtalarna till hans chef, om inget händer då är det bara att gå vidare till polisen..

William 2009-02-20
Bike
10 augusti 2007 ·

har nästan släppt detta grejen nu för detta året
men envis som ja är satte ja upp lika stor igen 10cm hög från toppen av rutan o neråt o de är enbart ja som kör min bil o för mig är de ingen trafik fara för ja ser hur bra som helst ut eftersom ja inte är lång nog för mitt huvud ska komma upp i solfilms nivån. men dom syftar väll om lånar ut den till någon jätte lång person,

i allafall ny sol film på plats nu o 2 nya högtalare  320kr för par så var inte farligt,

Gas  högtalare kanske inte dom bästa sakerna men dom funkar fint,

i allafall så är de lungt till nästa år nu så får se va man ska ta me till besikningen nästa år
slagträ o peppar spray:P


o ville bara tillägga där en sa om vissa bilar har orginal solfilm i rutan o då behöver man ju inte bråka om sådant,  men nu har inte min bil sådan lyx så vad ska man göra då om solen lyser på hårt  sol glasögon o den sol avskärmaren man fäller ner ?

tycker själv de har gått för långt me bilar o lagar
snart får vi inte ha för starka ljud anläggningar eller parfym i bilarna för de kan vara trafik fara,

de är bara som ex här  4 punkt bälte
de blir bilen underkänd på om de bara finns de i den
men varför ?   är de för att huvudet blir mosat om bilen landar på taket ?
för annars är det ju mycket säkrare,
o 3 punkts bälte känns otrevligt   då man är lite kortare så lägger sig bältet snett mot halsen innan korsar kroppen o de är som köra me rakblad mot ens hals  jee verkligen inbjudande, (not)

Bike
10 augusti 2007 ·

nästan ja har lust o filma besikningen för nästa år så  får ni själv se o höra hur fina dom kan vara,


o me lite tur kanske blir bonus matrial me asskicking av besiktnings personal tongue

Paulzzon94
23 juni 2009 · 56 Inlägg

index skrev:
Får inte ha någon som helst film på framrutorna. Men han har ingen rätt att riva ner den för det, däremot ge dig ombesiktning. Bara att anmäla det och högtalarna till hans chef, om inget händer då är det bara att gå vidare till polisen..

är inte helt hundra men har läst nån stans (tongue) att rutan ska vara 70% "ren"

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P
lelleal
23 juni 2009 · 1 150 Inlägg

Paulzzon94 skrev:

index skrev:
Får inte ha någon som helst film på framrutorna. Men han har ingen rätt att riva ner den för det, däremot ge dig ombesiktning. Bara att anmäla det och högtalarna till hans chef, om inget händer då är det bara att gå vidare till polisen..

är inte helt hundra men har läst nån stans (tongue) att rutan ska vara 70% "ren"

man behöver inte väcka en 2 år gammal tråd smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
blacken
23 juni 2009 ·

lelleal skrev:

Paulzzon94 skrev:

index skrev:
Får inte ha någon som helst film på framrutorna. Men han har ingen rätt att riva ner den för det, däremot ge dig ombesiktning. Bara att anmäla det och högtalarna till hans chef, om inget händer då är det bara att gå vidare till polisen..

är inte helt hundra men har läst nån stans (tongue) att rutan ska vara 70% "ren"

man behöver inte väcka en 2 år gammal tråd smile

Nej just det!. "Väck inte den tråd som sover". Känt Garaget ordspråk...tongue

Senast redigerat av blacken (23 juni 2009)

NissseMann NissseMann
23 juni 2009 · 3 Inlägg

Om tråden nu ska väckas så länkar jag till lite fakta wink

Bidrar med ett utdrag i från: Transportstyrelsen (informationen har tidigare funnits på www.vv.se )

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

"Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna."

Min egen tolkning är att rutorna i framdörrarna är "rutor i förarens siktfält" och då gäller minst 70% ljusinsläpp.

Saab 9000 "Tunnan" (1985)
Phaetoon
23 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Och där sköt jag en sömnpil på tråden wink
I övrigt så finns det en bra solfilmstråd med en diskussion kring lagen.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=79594

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang