Aktietråd

Muttley
7 december 2015 ·

Saikko skrev:
kanske är korkat av mig men ...nej hade itne tänkt de.
med tanke på att de är tillbaka till arbetsbyxor och 7-16 arbete om jag inte lyckas med mina aktieplaner så anser jag att de inte behövs tänkas på framtiden just nu.

Aktier överlag med en kostnad på mer än 10kr är inte intressant i mina ögon.
Visst kan dom fortfarande skjuta i höjden och betala ut bra pengar.
men de krävs mycket mer för en aktie som startat på 10:- eller mer att öka i värde med eett par 100%

Tar du t.ex. Astg som du kan se har den haft ett historiskt värde på 1.08.
Från dagens värde på ca 0.60 är det endast en värde ökning på 40%
Men förra ledningen som drev företaget i botten har aldrig gått i vinst medans nya ledningen tagit tag i allt och gått från en aktie värd 0.05 till dagens läge på bara några månader.
fortsätter dom som dom gör, ja vem vet då hur långt de här kan gå.

Jag tror att om inga direkt stora bakslag kommer så kommer dom fortsätta gå rakt uppåt hela 2016.
ser inte ett par 100% värde ökning från dagens värde som någon omöjlighet.
Ju fortare dom når gamla topp nivåer desto högre tror jag att dom kommer att nå.

1 krona innan Maj månad 2016 är slut och om detta nås är 2 kronor innan 2016´s slut nog inga problem.

som sagt bara spekulationer.

kolla också in samröret mellan Astg och Exxotech.
Exxotech levererar delar Astg använder i sin radar utrustning.

Vilket ddå får mig att tro att när astg går bra kommer exxo att följa efter den positiva trenden.
hur långt dom kommer gå är dock svårt att säga men jag tror de kommer en rejäl dipp där inom kort innan den åter igen sticker uppåt.

dagen gick upp och ner fram och tillbaka och förra veckans dåliga avslut med 2500:- mindre på kontot än vid start har de nu börjat plana ut och dagens avslut visar 500:- på plus sidan utan att gå utanför dörren mer än för en cigg eller två.

Jag tycker du skall tänka om lite. Och ha en liten procent för långsiktig och resten att leka med på kortsiktig. De är bara ett råd dock.  Läs gärna lite böcker från olika ekonomer smile

De går på ett kick när de går åt helvete.
Synd du inte hoppade på fingerprint, jag hoppade av den för tidigt tyvärr. Den var väldigt ostabil och när jag hoppa av sköt den i höjden :p

Saikko
7 december 2015 · 120 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag tycker du skall tänka om lite. Och ha en liten procent för långsiktig och resten att leka med på kortsiktig. De är bara ett råd dock.  Läs gärna lite böcker från olika ekonomer smile

De går på ett kick när de går åt helvete.
Synd du inte hoppade på fingerprint, jag hoppade av den för tidigt tyvärr. Den var väldigt ostabil och när jag hoppa av sköt den i höjden :p

Jo du har en poäng där de vet jag.
Där av att jag fortsätter säga gång på gång att man oavsett vem man är inte ska använda pengar man inte är beredd på att förlora.
Självklart vill jag undvika de om de går men tar hellre en större risk för att ha större chans på dom större pengarna.

Vad gäller fingeerprint så hade polarn också ddom, men han tyckte precis som du att den va alldeles för riskabel och ostabil och sälde 1-2 dagar innan den sköt upp som en raket.
han hade  om jag kommer ihåg rätt 10k aktier och kunda idag varit rik.
men som sagt de kommer fler sådana raketer, de gäller bara hitta dom och läsa av graferna rätt.
låter enkelt men ni som vet vad ni pysslar med förstår säkert bättre än mig hur svårt de e att pricka en sådan raket

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Saikko
8 december 2015 · 120 Inlägg

Dagen började inte som tänkt.
Fick köra morsan till sjukhuset så först nu har jag haft chansen att trada.

Nordic mines, en av mina chansningar, hade under gårdagen sjunkit lite och sjönk ännu mer i morse så nu ligger dom uppe för försäljning för att minska förlusten.

i övrigt ser de mesta ut som innan.
har börjat kolla på en annan aktie, ett spelbolag som lanserades på börsen idag för första gången.
Stillfront, en aktie som ligger långt över vad jag brukar gå på vad gäller värde/aktie.
Ska läsa på mer om företaget och kolla hur graferna ser ut dom närmsta dagarna, mer om de senare.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Emiiilz
8 december 2015 · 908 Inlägg

De känns som att aktier är ungefär som att vinna på poker, man bör vara duktig och ha tur för att vinna tongue

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Muttley
8 december 2015 ·

Emiiilz skrev:
De känns som att aktier är ungefär som att vinna på poker, man bör vara duktig och ha tur för att vinna tongue

Beror ju på vad du är ute efter. Om man läser på lite och resultaten går bra så har du ju tur. 
trada är som poker om man inte kör heltid och struntar i vanligt jobb.

Man bör ha en fast inkomst tills man är varm i kläderna helt enkelt.

Saikko
8 december 2015 · 120 Inlägg

tkd_rille skrev:

Emiiilz skrev:
De känns som att aktier är ungefär som att vinna på poker, man bör vara duktig och ha tur för att vinna tongue

Beror ju på vad du är ute efter. Om man läser på lite och resultaten går bra så har du ju tur. 
trada är som poker om man inte kör heltid och struntar i vanligt jobb.

Man bör ha en fast inkomst tills man är varm i kläderna helt enkelt.

Helt sant rille.
De jag gör anses av dom flesta vara helt galet, och ja de kan de vara.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
9 december 2015 · 731 Inlägg

Jag vart lite inspirerad av dig så jag har lagt in 15k till avanza kontot nu. Varav 10 är köpta i astg, blev totalt 16550 aktier där. Får se vart jag lägger resterande 5k någonstans. Efter courtage så ligger jag just nu på 10 500, med andra ord 500 högre än jag började på.

EDIT: Om jag inte missminner mig helt så köpte jag ASTG på 0,595 och den stängde på 0,630.

Tanken för mig är mest att se vad som händer, jag brukar inte spara men det här verkar kul smile
Jag kan försöka uppdatera lite hur det går för mig också.. Sen vill jag tacka för tipset och inspirationen, ska bli intressant. Det jag läst om astg pekar ju positivt

Senast redigerat av hardrox (9 december 2015)

Audi RS3 (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 december 2015 · 2 971 Inlägg

Haha, blir vi tillräckligt många som köper ASTG kommer den ju skjuta i höjden smile Passa på medans tid är, allihopa!!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Saikko
9 december 2015 · 120 Inlägg

kul att se att man inspirerear folk.
och tror ni gör rätt som sagt, ska ni lyssna på nåt aktie tips just nu som jag ger så e de astg.
De e den enda som har en positiv kurva och som om den sjunker inte komma sjunka speciellt mycket.

Vore riktigt kul å höra mer från er andra också om framsteg, eventuella aktier ni har tittat på medmera.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
9 december 2015 · 731 Inlägg

Hade lite tur och var med i rejset med Zenergy aktien, gick in med ca 4950 och kom ut med 5350
Hade jag inte varit så girig så hade jag kunnat komma ut med 5878, och det på loppet av 15 minuter.

Då har man lärt sig till nästa gång i alla fall, kliv ut i tid.
Försvinner såklart lite i courtage och vinstskatt men de är någon hundralapp som jag drog in på att ha lunch framför datorn idag.

Audi RS3 (2018)
Saikko
9 december 2015 · 120 Inlägg

hardrox skrev:
Hade lite tur och var med i rejset med Zenergy aktien, gick in med ca 4950 och kom ut med 5350
Hade jag inte varit så girig så hade jag kunnat komma ut med 5878, och det på loppet av 15 minuter.

Då har man lärt sig till nästa gång i alla fall, kliv ut i tid.
Försvinner såklart lite i courtage och vinstskatt men de är någon hundralapp som jag drog in på att ha lunch framför datorn idag.

Ganska bra förtjänst som sagt för å bara ha en lunch framför datorn, billig lunch wink

Själv har jag inte gått så bra, exxotech sjunker lägre än jag väntat mig och kan så också fortsätta.
Borde egentligen hoppa av och köpa in mig senare igen men känner att jag redan suttit på den för länge och kommer nog rida ut stormen då jag fortfarande tror att den kommer vända ganska så snart.

får se om mitt val är rätt eller fel kommande dagarna.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
10 december 2015 · 731 Inlägg

Vart ju en fin dag igår. Ligger efter courtage ca 1500kr plus. Har 4800 som inte är uppbundna i något just nu, får se vart dom hamnar. Droppar ASTG på morgonen nu som de gjorde igår så blir det nog att dom pengarna hamnar i ASTG också. Kanske lite tråkigt att ha allt i samma, får se hur jag gör.

Audi RS3 (2018)
Saikko
10 december 2015 · 120 Inlägg

hardrox skrev:
Vart ju en fin dag igår. Ligger efter courtage ca 1500kr plus. Har 4800 som inte är uppbundna i något just nu, får se vart dom hamnar. Droppar ASTG på morgonen nu som de gjorde igår så blir det nog att dom pengarna hamnar i ASTG också. Kanske lite tråkigt att ha allt i samma, får se hur jag gör.

Tråkigt att tjäna pengar den va ny wink

Jag har själv paniksålt lite nu på morgonen.
Sensys som jag trodde skulle ha en ljus framtid då det är statligt ägt har fallit bra mycket längre än väntat, därför såldes de lilla innehav jag hade där av och sattes in på astg.

Sitter just nu och glor på : http://www.ngm.se/etpdirekt/
Har ni 30 min över så kan de va bra att ibland lyssna på vad dom har att säga.
Igår va första gången jag faktiskt kollade och dom nämnde då astg ca 20 min in i klippet.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
10 december 2015 · 731 Inlägg

Ah, jag såg också det klippet i kommentarerna under ASTG på avanza. Kul smile

Audi RS3 (2018)
Saikko
10 december 2015 · 120 Inlägg

En annan fin nyhet jag precis nu läst är att exxo som köper upp Oak event.
Oak event verkar ligga bra till för att börja leverera mat till flyktingboendden.
Stämmer detta och man då har i åtanke att denna mat i dagsläget kostar 500kr+/dag/pp så kan även exxotech komma att stiga igen.

Jag gick in fel i exxo, 0.11, och bryter dom bara igenom 0.08 kan vi nog snart vänta oss en fin stigning till iaf 0.09 kanske till och med 0.1 inom kort.
Jag håller tummarna, konstigt företag exxo måste jag säga som både tillverkar delar som bland annat astg använder sig av och samtidigt kommer köra catering..... två skilda vägar och vi får se vart de bär av.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
10 december 2015 · 731 Inlägg

Oj, fin nyhet från stureguld. Synd att man inte hade något där smile

Audi RS3 (2018)
Saikko
10 december 2015 · 120 Inlägg

oj ja där ser man.
synd att man sålda av innehavet där för ett par dagar sen när den fortsatte neråt.
stureguld har jag kollat lite som sagt och tror att de kan vara ett smart drag att ha en liten post där.

Inget jag skulle sattsa mängder i dock pga av lite handel.
Dock så har jag haft väldigtmånga fel hittils sen jag började dela med mig av mina tankar hehe

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
10 december 2015 · 731 Inlägg

Experter har fel också, ASTG hade du inte fel på big_smile

Audi RS3 (2018)
Saikko
10 december 2015 · 120 Inlägg

hardrox skrev:
Experter har fel också, ASTG hade du inte fel på big_smile

Haha expert.... jag får väl tacka för förtroendet men är långt ifrån expert.
ju mer jag håller på desto mer inser jag att jag har att lära.

Men nu efter diverse försäljningar så ser de ljusare ut, inte lika mycket röda siffror.
dock missade jag ju som sagt även sturegulds uppgång idag men har en lösning även på detta.

har i dagsläget 4!! olika bevaknings kategorier och ska under kvällen se över mina listor och rensa ut lite.

är det nån som har bra fösrlag på andra aktier som ser lovande ut tas alla tips emot med öppna armar.

Edit : Lägger upp en till liten bild på hur mitt innehav ser ut efter första veckan.
Som ni ser har mina chansningar avvecklats eller gått med stor förlust (eller både och)
Så första veckan gick inte så bra men verkar som om trenden är på väg att vända lite nu.

http://s27.postimg.org/4wd6a21wv/Aktier_1v.jpg

Köpte in mig på några få Stureguld de sista jag gjorde idag.
Dom ser ut att få en fortsatt positiv kurva och jag ser ingen anledning till att inte ha några få där och se vad som händer.
Kommer dock nog aldrig att bli någon raket.

Senast redigerat av Saikko (10 december 2015)

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
11 december 2015 · 731 Inlägg

Kan ju lägga upp mitt innehav som det ser ut idag.
Startade mitt konto i tisdags, och planen jag har är att inte ta ut en krona på länge. Känns lärorikt och roligt, får se vart jag hamnar men den vinsten jag har idag ser jag ingen anledning att ta ut. Målet är väl i första hand att inte gå back, men jag är inte rädd för risken att gå back så jag kommer satsa på aktier som svänger.

Jag började med 10 men har tagit in 10 till så utgångspunkten är 20 000.
http://i.imgur.com/BvEqvTp.png

Senast redigerat av hardrox (11 december 2015)

Audi RS3 (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang