3003
Sök

Angående mc kort

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
När man fyller 18 så kan man ta "mellan kort", rätta mej om jag har fel.
Vad kostar det att ta ett sånt kort typ? tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
13 augusti 2007
A-Begränsad yes!

Motorcykelns effekt får ej överstiga 25 kW och förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg

Kostnaden beror på dina erfarenheter och hur lätt du har för dig att lära dig.

Lägsta möjliga är 1240 kr (Körkortstillstånd 220kr, teoriprov 180kr och uppkörning 840kr)
Senast redigerat av mr_jonsson (13 augusti 2007)

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Oj, du kunde det där iaf.
Jag har bara kört moppe och farsans mc lite, jag kan att köra hyfsat, men ekonomin tål inte
ett mc köp just nu.
Tack för svar wink

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

RS
886 Inlägg
13 augusti 2007
Skulle rekommendera ett par lektioner iaf om du aldrig kört mc tidigare.

Focus RS

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
13 augusti 2007
Bostrom skrev:

Skulle nog rekommendera lektioner med. VV ser hårdare på privatisterna.
Tror körskolan kräver minst 3 lektioner innan de släpper dig och ombokar din privat bokade tid i körskolans namn. Under dessa tre lektioner genomgår man balans-, landsväg & stadskörning samt kurvteknik (Säkert nått mer som jag förträngt).

//
Senast redigerat av mr_jonsson (13 augusti 2007)

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Jo, det är klart det blir nåra lektioner.  tongue

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
13 augusti 2007
Brukar bli lite dyrare än B-kortet

Signaturtext kan du vara själv!

349 Inlägg
14 augusti 2007
Ursakta om jag lanar traden lite. Kanske kan va lite till hjalp detta ocksa da det ar nastan samma fraga. smile

Om man har haft B-korkort i over 3 ar och vill ta tung obegransat MC-kort, blir det dyrare och ar det svarare an att ta ett begransat eller latt kort? finns det andra saker att tanka pa osv?
Senast redigerat av Ertiyed (14 augusti 2007)

RS
886 Inlägg
14 augusti 2007
mr_jonsson skrev:
Bostrom skrev:

Skulle nog rekommendera lektioner med. VV ser hårdare på privatisterna.
Tror körskolan kräver minst 3 lektioner innan de släpper dig och ombokar din privat bokade tid i körskolans namn. Under dessa tre lektioner genomgår man balans-, landsväg & stadskörning samt kurvteknik (Säkert nått mer som jag förträngt).

//

Ok, här i stan tar dom iaf ca 800 kr per lektion (40+40 min). Då blir det ju några tusen i alla fall. Tycker det är värt dom pengarna om man vill åka!

Focus RS

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
14 augusti 2007
Ertiyed skrev:
Ursakta om jag lanar traden lite. Kanske kan va lite till hjalp detta ocksa da det ar nastan samma fraga. smile

Om man har haft B-korkort i over 3 ar och vill ta tung obegransat MC-kort, blir det dyrare och ar det svarare an att ta ett begransat eller latt kort? finns det andra saker att tanka pa osv?

Såklart du tar obegränsat direkt.

Tar du begränsat får du ju vänta ytterligare i 2 år innan du får köra obegränsad.

Bygger rolig bil. :)

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
15 augusti 2007
Lättare att hantera mellanklassen, håller inte riktigt med om att det är dumt att ta mellan före, det kommer förmodligen gå billigare, och att skaffa en tung som förstahoj är knappast att rekkomendera

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
15 augusti 2007
LordGlassboet skrev:
Lättare att hantera mellanklassen, håller inte riktigt med om att det är dumt att ta mellan före, det kommer förmodligen gå billigare, och att skaffa en tung som förstahoj är knappast att rekkomendera

Jag tog kortet för tung MC direkt.
Hade bara kört moped innan.
Inga som helst problem med att hojen är "tung"

Förstår du hur fort man tröttnar på en mellanklassad hoj?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Sleeper
3 084 Inlägg
15 augusti 2007
Vissa tog ju tung begränsad idag faktiskt står hur jag fick det i min blogg

btw hade 2 125:or på uppkörningen idag båda klarade kortet. fick göra samma som tung, mellan.

edit 2 bloggen har inte blivit publicerat än

edit 3 mitt kort kostade ungefär 6000 för att jag fick vänta över hela sommaren och ta fler lektioner
Senast redigerat av Sushikocken (15 augusti 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sleeper
3 084 Inlägg
15 augusti 2007
Torlejf skrev:
Ertiyed skrev:

Såklart du tar obegränsat direkt.

Tar du begränsat får du ju vänta ytterligare i 2 år innan du får köra obegränsad.

jävligt sjukt jag fick ju köra tung "obegränsad idag fast eg fick jag ju inte" men vafan det är ju samma sak

detta stod på VV

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

* haft behörigheten A under minst två år, eller
    * fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel
Senast redigerat av Sushikocken (15 augusti 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
15 augusti 2007
25kw och obegränsat kw är ganska stor skillnad wink

Thorssa
15 augusti 2007
Ertiyed skrev:

Allt är likadant bortsett från att du kör upp på en mototcykel som är klassad som tung.

Sök