Sänkning VW Golf II -91

ToDi General Sydland
19 augusti 2007 · 47 Inlägg

Tja!

Tänkte sänka min Golf II och har därför lite frågor pga att jag är nybörjare. smile Stå ut. tongue

Jag har kollat runt lite på webben och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har även pratat med en del som är mer insatta med att pilla med bilar än vad jag är.

Ska jag skaffa nya stötdämpare med fjäder både fram och bak som sänker bilen eller ska jag bara skaffa fjädrar och sätta på dom stötdämpare jag har idag som är orginal?

Vad tycker ni är bäst att sänka, 40, 50, 55mm runt om eller 40mm bak och 60mm fram?

Kom gärna med lite länkar och tips på vad som finns och vad ni rekommenderar.
Jag vill komma så billigt undan det går fast ändå hålla hyfsad kvalitet på sakerna. Vill också att det ska vara så lätt som möjligt att byta då jag inte e så duktig på det utan det är första gången jag ger mig på en sänkning.

All hjälp uppskattas!

MVH
Robin

/General Sydland
Godspeaker Specialist
19 augusti 2007 · 1 187 Inlägg

Som regel rekommenderas att du köper nya fjädrar Och stötdämpare.
Om du bara kapar fjädrarna som sitter i bilen nu, eller köper sänkfjädrar, så kommer dämparna inte arbeta som de ska. Det kan medföra större slitage på dämparna, samt framför allt försämrad väghållning. På det stora hela, trafikfarligt. Gör det ordentligt istället smile

Om jag ska rekommendera något, så kolla in
http://www.gemotorsport.se/webbutiken.html
De har "Väghållningssatser G&M, Supersport"... lite väl seriöst namn kanske, men prylarna funkar. Bror kör det på sin bil, jag har precis beställt till min egen.

Nästa variant är ju Coilovers. Men då är vi uppe ett par prisklasser dyrare.. =/

Personligen tycker jag du skall sänka max 50 mm, och göra det jämt runt om.
Det är en diskret sänkning, kommer förbättra väghållningen ganska mycket, men det är fortfarande funktionellt.
Att ha i åtanke här är att ju mera du sänker den, desto hårdare blir den, mindre komfort, vilket kan vara lite jobbigt om man kör några längre sträckor.
Samt kolla vilken markfrigång du har under bilen, oljeplugg och allt. Det är inte så kul att komma i sin snygga, sänkta bil, ta en fartbula och slå hål på tråget?

Det enda som du behöver sedan är fjäderspännare, finns billiga på Biltema, funkar utmärkt smile
Var dock beredd på att bultarna till stötdämparna kan sitta hårt som f*n, så lite rostlösning är också att rekommendera smile

Och när du väl har sänkt bilen, Glöm för allt i världen inte att läman iväg och få hjulvinklarna justerade!! Annars kan däcken slitas snett, och du får massa konstiga egenskaper när du ska svänga tongue Kostar inte med än 600kr på ett vettigt ställe.

Om du gör det Bra + Rätt så ska det inte kosta dig mer än 4.000 kr att sänka bilen smile Det är som hittat.

Lycka till ! cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
mellowd Drop Shop
19 augusti 2007 · 926 Inlägg

finns höj/sänkbara coils på www.formelk.de för under 4 papp. Dock ej ställbar oljeretur.
ska själv sätta såna på mk2'an. sänker 85mm. hört mig omkring lite och de ska lämna goda väghållningsegenskaper. stenhårda.
Duger för mig. Blir ändå inget banåka med denna bil smile

ToDi General Sydland
19 augusti 2007 · 47 Inlägg

Tack för ett mycket bra svar!

Hade inte en aning om att man ska ställa in hjulvinklarna. tongue Som sagt så är jag bara nybörjare. tongue

Fler får gärna komma med sina åsikter då det blir lättare för mig och kanske även andra som ska göra samma sak som mig. tongue

/General Sydland
Godspeaker Specialist
19 augusti 2007 · 1 187 Inlägg

jag är själv ganska mycket nybörjare, men försöker dela med mig av den kunskap jag har tongue

Mina fjädrar o dämpare kommer förhoppningsvis här i veckan, så vill du höra hur det gick att byta dem, återkom till på söndag smile
100 kr på att jag uttalat varje svordom på vaje språk minst 2 ggr o lyckats slå knogarna blodiga tongue Bultar har en förmåga att rosta fast, och rost är satans påfund!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
ToDi General Sydland
19 augusti 2007 · 47 Inlägg

hehe, visst är det så underbart härligt att få fördärva sig lite. tongue

Fast det blir ju grymt bra efteråt. tongue

/General Sydland
Owzer Rallykalle och kabeltattare
19 augusti 2007 · 422 Inlägg

Ska du ha bredare fälgar på så ska du inte sänka mer än 40/40, om du inte vill valsa skärmarna förståss wink

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
ToDi General Sydland
19 augusti 2007 · 47 Inlägg

Hade faktiskt tänkt mig 40/40. Både ju räcka. Vill ju fortfarande kunna köra över vägbulor utan att paja underedet. tongue

/General Sydland
mellowd Drop Shop
19 augusti 2007 · 926 Inlägg

med rätt et kan du ha breda fälgar. annars e de bara kapa skärmkanterna under breddarna och lite i innerskärmen.

ToDi General Sydland
19 augusti 2007 · 47 Inlägg

Lite off topic men vilken storlek kör ni flesta på som har en golf 2?

15, 16"?

/General Sydland
AntonK
19 augusti 2007 · 208 Inlägg

Kom bara ihåg att när du sänker bilen så måste du göra 4 hjulsinställning. Annars äter bilen gummi som fan. Sen vad jag har hört av min polare så på dom inre drivknutarna så finns det typ så slags brickor... Dom måste du ta bort. Blir för stor vinker och så skär knuten... Hände visst min polare 2 gånger innan han fick reda på det och nu har det inte bänglat nå alls för honom... Värt att tänka på. För inre knutarna är ganska dyra... 85mm är jävligt mycke.... 60 60 brukar räcka gott och väl... och om du ska ha bilen vintertid så kanske 40 40 räcker. men det är ju som ditt val.... är snyggt med bilar som är låga. tror det blir bra hur du än gör det.... smile

Wrum!
AntonK
19 augusti 2007 · 208 Inlägg

sirtodion skrev:
Lite off topic men vilken storlek kör ni flesta på som har en golf 2?

15, 16"?

17tum, 205/40 Har dock fel ET så ibland kan det skrapa i. Men då vet man att det är tajt nog. big_smile

Wrum!
Owzer Rallykalle och kabeltattare
19 augusti 2007 · 422 Inlägg

Lågt ET är kung, är så jäkla fult när fälgarna sitter så långt in.

Men 40/40 är lagom, du kan ju kolla på min, den är 40/40 sänkt. Och jag tar mig över vägbulor utan problem.

ang brickorna så är det bara om man sänker den mycket som det är väsentligt. Det som händer är att bärarmarna hamnar i en skarp vinkel och såleds trycker in drivaxlarn.

Senast redigerat av Owzer (19 augusti 2007)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
ToDi General Sydland
19 augusti 2007 · 47 Inlägg

Okej då ska jag inte behöva oroa mig för det om jag sänker 40/40. tongue

Antar att 16" blir helt lagom på bilen och inte för stort. big_smile

/General Sydland
AntonK
20 augusti 2007 · 208 Inlägg

Owzer skrev:
Lågt ET är kung, är så jäkla fult när fälgarna sitter så långt in.

Men 40/40 är lagom, du kan ju kolla på min, den är 40/40 sänkt. Och jag tar mig över vägbulor utan problem.

ang brickorna så är det bara om man sänker den mycket som det är väsentligt. Det som händer är att bärarmarna hamnar i en skarp vinkel och såleds trycker in drivaxlarn.

Okej... Jo det ska ju skrapa i ibland big_smile Hehe... Kanske var nått sånt angående inre drivknutarna.

Men 4hjulsinställning behövs göras. Kom bara ihåg det.

Wrum!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang