2437
Sök

Bromssträcka ABS vs INTE ABS

183 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Har bråkat lite med ett par polare som påstår att man får kortare bromssträcka med 4 låsta hjul än men ABS.  På torr asfalt. Säg en tvärnit från 100 km/h vilken bromsar snabbast. Va säger du?  motivering...

2 751 Inlägg
20 augusti 2007
ABS! Behövs ingen motivering....

Who Djaa bless no man curse

draminbil.nu
1 382 Inlägg
20 augusti 2007
Drar mig till minnes ett uttalande under halkan:
"Det är inte alls säkert att bromssträckan blir kortare med ABS än utan, kanske tvärtom. Däremot kan man ju aldrig svänga med låstahjul, vilket gör ABS överlägset.."

3 627 Inlägg
20 augusti 2007
n0b0dy_ skrev:

Fel!! Bromssträckan bli kortare om du låser hjulena jäntemot med ABS.. på ABS "rullar" lite hela tiden.. däremot är ABS att föredra då du har möjligheten att kunna svänga samtidigt!

Så är det smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
20 augusti 2007
På asfalt så blir det kortare med abs än men låsta hjul, men man kan bromsa kortare utan abs om föraren e bra.

På krus och snö så blir det längre med abs än med låsta hjul för då gräver låsta hjul ner sig medan abs går ovanpå.

Mvh Dennis

med lem
1 925 Inlägg
20 augusti 2007
whitesnake skrev:
På asfalt så blir det kortare med abs än men låsta hjul, men man kan bromsa kortare utan abs om föraren e bra.

På krus och snö så blir det längre med abs än med låsta hjul för då gräver låsta hjul ner sig medan abs går ovanpå.

Mvh Dennis

det var nog inte helt rätt va ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
20 augusti 2007
Som tidigare sagt, är föraren bra blir det kortare utan.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

60 Inlägg
20 augusti 2007
det blir längre med abs även på torr asfalt, den stora fördelen är dock att man kan styra, men en förare som är skicklig att köra utan abs är nog klart överlägsen abs tongue

9 108 Inlägg
20 augusti 2007
Stämmer in med dom som säger att bromssträckan faktiskt blir kortare med låsta hjul än med abs.. Skulle dock aldrig byta bort min abs med tanke på hur bra det är om olyckan nu är framme, på vintern är abs såklart att föredra också!

83 Inlägg
20 augusti 2007
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka"

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS läs och begrunda.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

53 Inlägg
20 augusti 2007
är det inte så att man har bäst bromsverkan när hjulen precis innan börjar att låsa sig?
för det är ju ABS till för att hjulen inte ska låsa sig utan rulla lite granna.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
20 augusti 2007
Sen har man ju alltid däcken!De har stor betydelse!
Vill man byta däck efter varje tvärnit så är det att föredra utan ABS,då dessa blir helt platta. Som vissa skriver en som kan köra utan ABS och ligga på gränsen är nog det bästa! Men jag skulle nog aldrig byta bort ABS nu! Har svårt att tänka mig att det skulle vara bättre utan ABS
Senast redigerat av MikeAero (20 augusti 2007)

-Mike-

9 108 Inlägg
20 augusti 2007
Hoolmgren skrev:
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka"

Jag talar av egen erfarenhet då vi testade just detta på halkkörningen och sträckan blev kortare på torr asfalt utan abs men det är såklart många faktorer som spelar in. Detta var 6 år sedan också skulle jag tro wink

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
20 augusti 2007
MilleN skrev:
Hoolmgren skrev:

Jag talar av egen erfarenhet då vi testade just detta på halkkörningen och sträckan blev kortare på torr asfalt utan abs men det är såklart många faktorer som spelar in. Detta var 6 år sedan också skulle jag tro wink

Då talar jag av erfarenhet att min kompis tog hela banan då han inte använde ABS medans vi stannade 100 meter innan med kontroll och kunde svänga medans han snurrade som på Liseberg! Så ABS ABS ABS ABS! Men faktorerna är ju ett stort område då vi hade blött! Inlägget var ju om torr asfalt så jag ligger OFFTOPIC nu Förlåt!

-Mike-

9 108 Inlägg
20 augusti 2007
MikeAero skrev:
Då talar jag av erfarenhet att min kompis tog hela banan då han inte använde ABS medans vi stannade 100 meter innan med kontroll och kunde svänga medans han snurrade som på Liseberg! Så ABS ABS ABS ABS! Men faktorerna är ju ett stort område då vi hade blött! Inlägget var ju om torr asfalt så jag ligger OFFTOPIC nu Förlåt!

Ja givetvis var det på torr asfalt vi prövade.

145 Inlägg
21 augusti 2007
Tror dagens ABS-system bromsar bättre än en förare iofs.
Dock 90tals abs:arna är nog en bra förare bättre än smile

Och dagens nya ESP är nog bättre på o parera sladdar o hålla bilen på gränsen än en vanlig förare.

5 Inlägg
21 augusti 2007
SHIT VILKA NÖTTER HÄR ÄR!
bilens bromsträcka blir kortare på torr asfalt utan ABS! det blir längre men det går att styra med abs. på is blir det kortare broms sträcka med Abs bromsar p.g.a. friktionen mellan däcket och isen gör att bilen glider bara.

nu kommer vi till en rolig sak! GRUS och skogsvägar! kör aldrig med ABS där ! låsta hjul bygger upp en jordvall framför däcket som bromsar betydligt mycket mer än abs samtidigt som det bara är att styra med.. såvida man inte heter inga.greta och är 80 år

Die Young! Live Forever!

Meister
6 763 Inlägg
21 augusti 2007
Kan bara hålla med om de här med torr asfalt de andra vet jag däremot inte men det är inte helt omöjligt

Hyperhyenan skrev:
SHIT VILKA NÖTTER HÄR ÄR!
bilens bromsträcka blir kortare på torr asfalt utan ABS! det blir längre men det går att styra med abs. på is blir det kortare broms sträcka med Abs bromsar p.g.a. friktionen mellan däcket och isen gör att bilen glider bara.

nu kommer vi till en rolig sak! GRUS och skogsvägar! kör aldrig med ABS där ! låsta hjul bygger upp en jordvall framför däcket som bromsar betydligt mycket mer än abs samtidigt som det bara är att styra med.. såvida man inte heter inga.greta och är 80 år

183 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
ToXtreme skrev:
n0b0dy_ skrev:

Fel!! Bromssträckan bli kortare om du låser hjulena jäntemot med ABS.. på ABS "rullar" lite hela tiden.. däremot är ABS att föredra då du har möjligheten att kunna svänga samtidigt!

Så är det smile

Jo men när hjulen är låsta blir ju friktionen mindra och bilen "glider" fram så jag håller inte med dig!

3 627 Inlägg
27 augusti 2007
David_FT skrev:
ToXtreme skrev:
n0b0dy_ skrev:

Så är det smile

Jo men när hjulen är låsta blir ju friktionen mindra och bilen "glider" fram så jag håller inte med dig!

Blir friktionen mindre? Nu är du väl ändå väldigt mycket ute och cyklar här? tongue

Det blir ju en skitstor friktion om du nitar, då bilen är i rörelse medans hjulena står still?

Och sträckan blir logiskt sätt kortare på torr asfalt, bara tänk lite så kan ni lista ut det själva smile

För ett par däck med en jädrans med friktion mot underlaget får bättre fäste = kortare bromssträcka!

ABS, som inte kan nita bygger inte upp samma sorts friktion plus att de "rullar" lite hela tiden vilket gör att det blir en längre bromssträcka!

Det är så simpelt, finns ingen anledning att tjöta emot på den punkten wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Sök