För mycket olja i motorn - Vad händer?

KG
24 augusti 2007 · 385 Inlägg

Tjena!
Bytte olja på skönheten precis, men det blev aningen för mkt olja.
Ca en halv-en centimeter över "Full"-sträcket. Kan motorn ta skada av det? Vad händer??

Mvh Mathias.

twin_cam Smålänning
24 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
g60Racing
24 augusti 2007 · 76 Inlägg

så pass lite tror jag inte att den ska ta skada av!

KG
24 augusti 2007 · 385 Inlägg

twin_cam skrev:
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

Okej. Drar den då olja även efter att det blivit rätt mängd olja i motorn? Och kommer det fortfarande komma ut genom packningarna?

// Mathias.

twin_cam Smålänning
24 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

KG skrev:

twin_cam skrev:
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

Okej. Drar den då olja även efter att det blivit rätt mängd olja i motorn? Och kommer det fortfarande komma ut genom packningarna?

// Mathias.

Det beror på hur mycket tur du har, och vad skicket på motorn är.

Antagligen så händer ingenting... Det jag beskrev är skräckscenariot. Brukar inträffa vid 1,5 gånger mängden...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KG
24 augusti 2007 · 385 Inlägg

twin_cam skrev:

KG skrev:

twin_cam skrev:
Det som KAN hända är att motorn kommer dra olja, och så kan den trycka ut genom packningarna.
Vet inte hur känsliga toyotamotorerna är, men en halv centimeter på stickan brukar vara 2 dl - en halvliter. Oftast så brukar motorerna klara sig rätt bra, men om du kan, så skadar det inte att försöka få ut litegrann.

Okej. Drar den då olja även efter att det blivit rätt mängd olja i motorn? Och kommer det fortfarande komma ut genom packningarna?

// Mathias.

Det beror på hur mycket tur du har, och vad skicket på motorn är.

Antagligen så händer ingenting... Det jag beskrev är skräckscenariot. Brukar inträffa vid 1,5 gånger mängden...

1,5 gånger vilken mängd? =P Mängden det blivit för mkt, eller den totala mängden i motorn? Bilen har rullat 24000 mil, och med min tur kommer säkert det värsta hända tongue
Tack för så snabba svar förresten! smile

BoraV6
24 augusti 2007 · 677 Inlägg

Stoppa i en slang i röret för stickan och slanga ur lite grann.
Men jag tror inte den mängden ska spela nån roll.

KG
24 augusti 2007 · 385 Inlägg

Måste tyvärr kila nu, ölen kallar på mig nerifrån kylen... wink Men fortsätt skriv svar, uppskattar det verkligen!

// Mathias.

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
24 augusti 2007 · 285 Inlägg

Min polare råkade hälla i en halv liter för mycket olja i sin saab 900, efter ett tag så började den spruta ut den överflödiga oljan igenom turbon... När vi sen hälde ut den oljan som var för mycket slutatde den att spruta ut olja.

Men den kunde lika bra ha fortsatt med det, beror helt på hur mycket tur man har.

Mvh Dennis

Eisenhut
25 augusti 2007 · 1 827 Inlägg

det absolut värsta som kan hända när man har för mycket olja i motorn är att oljenivån blir så hög att vevaxeln daskar i oljan när den roterar... Inte skitbra på kanske 7000 rpm för då har du generalras.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
bumpe Lastbilsmekaniker
25 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, lossa och töm oljefiltret, där har du cirkus så mkt som är för mkt...
Naturligtvis med motorn avstängd...

MVH Hampus

camaro67 Meister
25 augusti 2007 · 6 763 Inlägg

Vet en gubbe som hade egen verkstad som alltid hällde i mer olja än vad de skulle vara. Han gjorde de med flit för då fick han sälja lite mer olja. Men jag tror inte att de är någon fara för isåfall hade rätt många bilar rasat.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
BoraV6
25 augusti 2007 · 677 Inlägg

camaro67 skrev:
Vet en gubbe som hade egen verkstad som alltid hällde i mer olja än vad de skulle vara. Han gjorde de med flit för då fick han sälja lite mer olja. Men jag tror inte att de är någon fara för isåfall hade rätt många bilar rasat.

Vilken idiot!

Ghost_Face
23 januari 2008 · 517 Inlägg

Lyckades hälla för mycket olja i min 200sx så det började bolma rätt duktigt och nu får jag fylla på med jämna mellanrum och rykandet förtsätter fast nivån är OK... vad är fel?

engolf
23 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Max märket finns ju där av nån anledning:)

Oljetrycket blir förmodliget för högt, och då kommer oljan att pressas ut förbi vevaxelpackningar. i värsta fall kan de rivas sönder, eller tryckas ut.

Töm överskottsolja för att vara på den säkra sidan.
För det andra kan katalysatorn ta skada när motorn förbränner överflödig olja...

Andreas_ace
24 januari 2008 · 375 Inlägg

Trycker kommer ut genom lättaste vägen, ibladn via packningen som sitter på oljepåfyllarlocket, och även om man har "tur" så går bara toppackningen.
Om trycker inte försvinner från vevhuset så kommer kolvar, vevaxel och lager belastas hårt och ta skada.

Om du har lust att motortvätta så är det enklaste du kan göra är att skruva ut oljefiltret lite så att det inte tätar och sedan starta motorn. Så fort motorn går igång så stänger du av den!
Under denna korta tid så har du säkert fått ut ca 2dl olja. Bara kolla stickan och skruva fast filtret igen.
Och NEJ, det är inte skadligt för motorn under denna korta stund.

Det komemr inte skvätta runt olja, men det kommer rinna

Volvo 740GL (1990)
tobee
24 januari 2008 · 735 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Trycker kommer ut genom lättaste vägen, ibladn via packningen som sitter på oljepåfyllarlocket, och även om man har "tur" så går bara toppackningen.
Om trycker inte försvinner från vevhuset så kommer kolvar, vevaxel och lager belastas hårt och ta skada.

Om du har lust att motortvätta så är det enklaste du kan göra är att skruva ut oljefiltret lite så att det inte tätar och sedan starta motorn. Så fort motorn går igång så stänger du av den!
Under denna korta tid så har du säkert fått ut ca 2dl olja. Bara kolla stickan och skruva fast filtret igen.
Och NEJ, det är inte skadligt för motorn under denna korta stund.

Det komemr inte skvätta runt olja, men det kommer rinna

Låter lite risky ändåtongue Varför inte bara sticka i en slang där oljestickan sitter och suga ur överflödet? Enkelt, riskfritt och så får man garanterat ur rätt mängd med olja! Borde bli mindre arbete också då man slipper massa oljestänk i motorrummet

iNFiNiTi Kodknäckare
24 januari 2008 · 82 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Lyckades hälla för mycket olja i min 200sx så det började bolma rätt duktigt och nu får jag fylla på med jämna mellanrum och rykandet förtsätter fast nivån är OK... vad är fel?

Troligen någon packning eller slang... är inte så hemma på vad som brukar vara värst på 200SX.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang