7311
Sök

Golf -97,automatlådan backar inte.

10 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#1
Golf 1.9 TDI Variant drar bra framåt,men bakåt drar den inte om man
har spaken i läge "R".Om jag däremot höjer varvtalet till 1500 och för
spaken från "P" mot "R" så hugger det till innan spaken når "R" och den
går någon meter bakåt.Det hugger i så mycket att hjulen släpper i grus.
Jag tror därför inte på lamellfel.Har bytt olja och filter efter tips från
utl. forum.Oljan var inte bränd som den brukar vara vid lamellfel.
Hur kan jag felsöka för att hitta rätt fel utan allt för stora kostnader?

Smålänning
7 887 Inlägg
25 augusti 2007
#2
Som det låter så ligger felet i länkaget. Kolla så att inga leder är glappa. Kolla med så att oljevoymen är rätt i lådan.

Annars så kan det ha med en snurrig styrenhet eller igenbeckad tryckventil att göra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#3
Styrenheten hade tidigare ägare bytt.
Men jag läste ett inlägg där man tog upp Passat med
samma symtom,där det brukar vara fjädrar som är defekt.
Var är dessa fjädrar plaserade?Jag tror att det är samma
låda i Passat,den i Golfen heter den M01.
Senast redigerat av volgol (26 augusti 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
26 augusti 2007
#4
volgol skrev:
Styrenheten hade tidigare ägare bytt.
Men jag läste ett inlägg där man tog upp Passat med
samma symtom,där det brukar vara fjädrar som är defekt.
Var är dessa fjädrar plaserade?Jag tror att det är samma
låda i Passat,den i Golfen heter heter M01.

På dom flesta lådor är alla frjädrar placeradi i lådan... och det är dyrt...

OM det inte helt enkelt är fjädern som håller spaken i läge, för då så kan det hända mcket skoj tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#5
Han menade säkert fjädrar inuti lådan,eftersom han talade om ras.
Nu har jag tittat på sprängskiss av"reverse gear clutch K2" =koppling?
Där beskrivs "spring supporting plate" kan det vara den?
Dom enda fjädrar jag hittar.

Jag har en följdfråga till någon som skruvar med VW.
Jag köpte en manuell låda från en Golf variant -95,kan
svänghjul och låda från en 1.8l bensinmotor passa en dieselmotor.
Jag kan se att infästningen av startmotorn är helt olika i förhållande
till motorn.Det är ju även kraftigare startmotor till en diesel.
Annars ser infästningen av växellådan mot motorn
ut att stämma.Koden på automatlådan är DLX och benämningen 01M.
Koden på den manuella lådan är CHB(den finns inte listad bland dom
manuella lådor som förekommer till dieselmotorn).Är det speciella
manuella lådor som bara passar dieselmotorena,just med tanke
på olika startmotorer et.c?
Senast redigerat av volgol (26 augusti 2007)

10 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#6
Jag har en upplysning till.När jag bytte olja+filter hittade jag
en O-ring som gått av,den låg i oljetråget och har inget samband
med filtret.Kan detta vara tillräckligt för att backen strejkar?
Och var ska den sitta?Diameter ca. 40 till 50 millimeter.


Sök