2463
Sök

Hjälp att höja bilen med däck inför vintern

bojboj
27 augusti 2007
Trådstartare
Hallå.

Så här ligger det till. Min bil är sänkt med H&R chassie, just nu kör jag med 15", 45 profil och på vintern så sitter det 14" med 55 profil. Jag får en oroväckande känsla i magen nu inför kommande vinter som e så illa att jag nästan vill sälja bilen för det va så jobbigt att åka runt med sänkt bil och ta bort snö-modden från alla göteborgs gator i vintras. Så jag tänkte höra efter hur mycket skillnad det blir om jag slänger på däck med högre profil. Kommer det göra stor skillnad? Vad kommer höja bilen mest? Däck med: 185/80-14" eller 195/70-15"

Tacksam för svar eller andra förslag.
Och till er som skriver att jag ska slänga på mina orginal dämpare så är dom sönder.
Till er som skriver köp nya så har jag varken råd, tid eller lust med att göra det. OM inte någon har några billiga att sälja och som e villig att montera dom tongue
Senast redigerat av bojboj (27 augusti 2007)

21 761 Inlägg
27 augusti 2007
Skillnaden är inte märkbar.

185/80-14 är 651,6mm i diameter och 195/70-15 är 654mm i diameter. Då blir bilen bara 1,2mm högre med 15" däcket.

bojboj
27 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Skillnaden är inte märkbar.

185/80-14 är 651,6mm i diameter och 195/70-15 är 654mm i diameter. Då blir bilen bara 1,2mm högre med 15" däcket.

Tackar. Men hur mycket högre blir den om man jämför med mina vinterdäck som jag redan har? 185/55/14"

21 761 Inlägg
27 augusti 2007
Vinterdäcken är 559,1mm höga, då blir bilen ca 47,4mm högre med 15" däcken än med vinterdäcken.
Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2007)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
27 augusti 2007
Hmm, varför inte skaffa vintersulor som också är 15 tum fast med 185/80-15

Lev livet, det kan ta slut fort

bojboj
27 augusti 2007
Trådstartare
Fan asså det gör inte mycket skillnad. Då kanske man skulle ta och köpa nya dämpare och sälja av H&R dämparna... Hmmm

bojboj
27 augusti 2007
Trådstartare
Waaaahhhh, jag får ännu mer ont i magen nu. Nä jag går och lägger mig nu och hoppas att det e fler som har skrivit imon om hur jag ska göra...

42 Inlägg
27 augusti 2007
bojboj skrev:
Waaaahhhh, jag får ännu mer ont i magen nu. Nä jag går och lägger mig nu och hoppas att det e fler som har skrivit imon om hur jag ska göra...

Ne det ska du inte ha men slappna av.aså tyvärr är det att åka runt med en snöplog eller köpa coil overs till bilen som du kan justera höjden på

Tack till mitt team med SSC Mackan och Fredde08

bojboj
28 augusti 2007
Trådstartare
Jag har ju coliovers redan men dom sänker ju bilen och den ända justeringen jag kan göra är väl att sänka mera eller?  tror inte min modell kan "hissa upp" för om jag skruvar mer så tror jag bara fjädrarna trycks ihop mer. Frontläppen är ca 13cm från marken :S

1 436 Inlägg
28 augusti 2007
Lite vinter-checklista:

Ta det lungt.
Ring en vän med lada, be om uppställningsplats över vintern.
Kolla blocket på 5000kr RWD-bil.
Köp skrothögen.
Ställ fina bilen i ladan.
Säg natti, natti till fina bilen.
Sätt dig i skrothögen och straffa ur.
Efter vintern sälj skrothögen.
Kör fina bilen.

Upprepa varje år.

Edit: Lada som i hus inte som i rysk volvo.
Senast redigerat av Caffe (28 augusti 2007)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

bojboj
28 augusti 2007
Trådstartare
Caffe skrev:
Lite vinter-checklista:

Ta det lungt.
Ring en vän med lada, be om uppställningsplats över vintern.
Kolla blocket på 5000kr RWD-bil.
Köp skrothögen.
Ställ fina bilen i ladan.
Säg natti, natti till fina bilen.
Sätt dig i skrothögen och straffa ur.
Efter vintern sälj skrothögen.
Kör fina bilen.

Upprepa varje år.

Edit: Lada som i hus inte som i rysk volvo.

HAHAHA Jo fan det är ett alternativ. Man kanske ska överväga att göra så... Jag får dra ner på andra kostnader, vem fan behöver mat? Tack ska du ha

409 Inlägg
28 augusti 2007
skruva åt andra hållet?big_smile 13cm är inte så farligt!

1 436 Inlägg
28 augusti 2007
bojboj skrev:
HAHAHA Jo fan det är ett alternativ. Man kanske ska överväga att göra så... Jag får dra ner på andra kostnader, vem fan behöver mat? Tack ska du ha

Alltså, en trafikad skitbil borde ju kosta mindre än din VW i skatt & förs.
Soppan skulle du ju lagt ändå och pengarna en bil kostar kan du ju med lite tur få tillbaka när du säljer den i vår. Som ja ser det så är problemet att få tag i en lada.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
28 augusti 2007
Är det verkligen så mycket problem med snö inne i stan då?
13cm är la ganska mycket ändå, det är la inte så ofta det ligger 10-15cm snömatta i götet. tongue

//Edge

bojboj
29 augusti 2007
Trådstartare
Jag köper mig nog en rutten gammal golf till vintern, så ställer jag polon på polarens jobb istället.

Det är snömodden som fryser till is som jag oroar mig över. Det känns i kroppen varje gång bilen börjar skotta sad

761 Inlägg
29 augusti 2007
13cm är ju mycke..Sällan det är mer än 6-7 cm slask på vägarna.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

bojboj
29 augusti 2007
Trådstartare
Markus_MR2 skrev:
13cm är ju mycke..Sällan det är mer än 6-7 cm slask på vägarna.

Hallå vakna nu! det e inte slask jag oroar mig över. Det e is klumparna som finns lite här och var. Vill se dig köra runt med din toyota på vintern

12 086 Inlägg
29 augusti 2007
Jag körde en 10 cm sänkt Sierra i vintras, det funkade alldeles utmärkt. Tror du är lite nojig =P

bojboj
29 augusti 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag körde en 10 cm sänkt Sierra i vintras, det funkade alldeles utmärkt. Tror du är lite nojig =P

Jo visst fan e jag nojig. Jag har ju pungat ut 70 lappar för bilen. Vill ju inte ha sönder massa delar, jag har bara kört en vinter med den och den tog i på en hel del ställen. Säg att dom har skottat en huvudled, och så ska du ta av till höger. Där ligger det ju snödrivor eller vad man nu vill kalla det. Dom e inte så roliga att köra igenom. Det blir en rutten golf för min del

1 436 Inlägg
30 augusti 2007
Bra! Tror det är det enda vettiga alternativet för dig. Men varför inte prova RWD i vinter?

Sök