Skivbyte bak saab 9-3

DrEvilBoy
31 augusti 2007 · 29 Inlägg

Är det några problem att byta skivor bak på en 9-3:a... årsmodell -99.

Man behöver inga special verktyg eller nått?

Tänkte att det är lika bra att fråga. Inge kul att börja och sedan inte kan avsluta det roll

sunt kåt, glad och otacksam
31 augusti 2007 · 132 Inlägg

Nej, du behöver inga special verktyg. Spärrskaft och lite hyslor.. kommer inte ihåg storleken nu och en torx för att lossa skruven på navet sen.
Bytte på min systers bil för ett par veckor sen.. gick på 25 min ungefär.

Lycka till smile

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
Fredrik-79
31 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

De du ska tänka på är att dra in bromsbackarna som sitter inuti skivorna som är handbromsen.
Finns beskrivning på STCS forumet hur du ska göra.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
DrEvilBoy
5 september 2007 · 29 Inlägg

Låter ju bra.big_smile

Tack för svaren.

En följd fråga... vissa måste slå o slå o slå på skivan för att den skall lossna, har läst om vissa som har slagit bra länge innan skivan lossnar. Om man slår på skivan mycket är det inte då risk att man förstör andra saker som typ hjullager och sånt?

Fredrik-79
6 september 2007 · 2 164 Inlägg

DrEvilBoy skrev:
Låter ju bra.big_smile

Tack för svaren.

En följd fråga... vissa måste slå o slå o slå på skivan för att den skall lossna, har läst om vissa som har slagit bra länge innan skivan lossnar. Om man slår på skivan mycket är det inte då risk att man förstör andra saker som typ hjullager och sånt?

Anledningen till att den inte lossnar är ju att den rostat fast vid navet men den risken är mindre på bilar med bromstrumma i skivan.
De kan vara att bromsbackarna fastnar så man inte får av de för den skull och de är jobbigare.
Men ta de bara lugnt och metodiskt så går de bra.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
DrEvilBoy
7 september 2007 · 29 Inlägg

Har läst att för att underlätta att byta skivor bak så kan man lossa lite på handbromsen fram för att lättare få bort skivan. Har ännu inte sett hur det ser ut men jag vet att på vissa bilar får man skruva bort en del för att komma åt skruvarna, hur ser det ut på Saaben?

Fredrik-79
7 september 2007 · 2 164 Inlägg

DrEvilBoy skrev:
Har läst att för att underlätta att byta skivor bak så kan man lossa lite på handbromsen fram för att lättare få bort skivan. Har ännu inte sett hur det ser ut men jag vet att på vissa bilar får man skruva bort en del för att komma åt skruvarna, hur ser det ut på Saaben?

De är lättare att göra de vid skivan.
Tror de är ett hål på skivan vid anläggnings ytan mot fälgen och vid kl 12 har jag för mig de ska vara man ska justera in de.
Testa och se hur de blir.
En långsmal spår mejsel är bra att ha.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
DrEvilBoy
10 september 2007 · 29 Inlägg

Nu har jag bytt skivor, backar och belägg.... det var ett litet helvete faktiskt. För att lossa på handbroms backarna så finns "kugghjulet" ca kl 6-7 på höger sida och kl 5-6 på vänster sida. På 9-5 sitter den över. fick tag på ett rep program till 9-5 och upptäckte att det är en massa som skiljer dem åt.

Även fast jag justerade backarna så fick jag inte av skivorna vilket resultera i att jag fick använda våld cool. Efter mycket svordomar så fick jag bort skivan + nästan allt som satt under.... ena backen var helt slut antar att det försvårade borttagningen....

Men nu är jag klar big_smile

Och till dig som klarade det på 25 minuter..... grattis tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang