häst på vägen hur kör du?

Ravestream
11 september 2007 · 285 Inlägg

carroll skrev:

Ravestream skrev:

carroll skrev:

men tänk då en vacker sommardag, långtur i sommarvärme osv... vart ska man ta med sig redskap.
men jag vet hur de är för "oss" bilägare o självklart så tycker jag att man antingen styr ut från vägkanten o låter hästen skita eller så hoppar man av o sparkar de till kanten. men det kanske inte är alla som har möjligheten till de... för många hästägare uppfostrar inte sina hästar ordentligt så det kan leda till att dom inte kommer upp igen eller nåt liknande,

det jag skulle vilja sett med denna tråd var lite förståelser till olika situationer oxå, vad som faktiskt kan inträffa, istället så blev det mycket diskution om skit o skatt o hundägarnas "fans" gnäll......sad

jo visst jag är med på vad du menar, och jag tycker självklart man ska ta det lungt när det jkommer djur, barn eller liknande vid vägen.
Men det där med bajset är faktiskt så att det inte spelar någon roll om det är jobbigt att ta upp det, det är en skyldighet man har.  det finns tex påsar man kan sätta bakpå hästen som samlar upp.  jag tror inte en hundägare älskar att plocka upp hundens skit, men det finns lagar som gör att man måste.  och inte bara som bilägare jag säger det. jag tror inte det är många som uppskattar doften av hästskit.

aaa o jag blir sååå jävla irriterad på att folk skriver om detta då jag har skrivit hur jag gör med min häst... och jag säger det igen då efter som jag inte vet om du läst allt MEN JAG styr ner min häst i diket så han skite där för jag vill inte heller köra i hästskit med min andra älskling, det vill jag inte men jag tänker inte sitta o försvara alla andra men det KAN VARA AV EN ANLEDNING...... snälla vi måste börja tänka lite  längre än näsan räcker och ta hänsyn till VARANDRA! från bägge håll.... bilar måste försöka o tänka på vad som KAN hända.... och folk kan ju lära sig rida nån gång... *suck*

Så att om skiten ligger på sidan av vägen så luktar den inte illa för mig som är ute och går kanske på sidan av vägen ?
Om du nu skriver att man ska ta hänsyn gäller det från båda hål. jag visar hänsyn genom att saknar ner & gå ut från kanten om det går.
du kan visa hänsynen genom att h en bajspåse.

en satans jävla Volvo.
carroll
11 september 2007 · 174 Inlägg

Ravestream skrev:

carroll skrev:

Ravestream skrev:

jo visst jag är med på vad du menar, och jag tycker självklart man ska ta det lungt när det jkommer djur, barn eller liknande vid vägen.
Men det där med bajset är faktiskt så att det inte spelar någon roll om det är jobbigt att ta upp det, det är en skyldighet man har.  det finns tex påsar man kan sätta bakpå hästen som samlar upp.  jag tror inte en hundägare älskar att plocka upp hundens skit, men det finns lagar som gör att man måste.  och inte bara som bilägare jag säger det. jag tror inte det är många som uppskattar doften av hästskit.

aaa o jag blir sååå jävla irriterad på att folk skriver om detta då jag har skrivit hur jag gör med min häst... och jag säger det igen då efter som jag inte vet om du läst allt MEN JAG styr ner min häst i diket så han skite där för jag vill inte heller köra i hästskit med min andra älskling, det vill jag inte men jag tänker inte sitta o försvara alla andra men det KAN VARA AV EN ANLEDNING...... snälla vi måste börja tänka lite  längre än näsan räcker och ta hänsyn till VARANDRA! från bägge håll.... bilar måste försöka o tänka på vad som KAN hända.... och folk kan ju lära sig rida nån gång... *suck*

Så att om skiten ligger på sidan av vägen så luktar den inte illa för mig som är ute och går kanske på sidan av vägen ?
Om du nu skriver att man ska ta hänsyn gäller det från båda hål. jag visar hänsyn genom att saknar ner & gå ut från kanten om det går.
du kan visa hänsynen genom att h en bajspåse.

som tur är så bajar min häst väldigt ofta inne i boxen antingen innan eller efter ridturen, så jag har inte så mycket  att tänka på o nä, de luktar inte om du inte går precis efter mig när de är färskt, men vilken tur att vi aldrig möts ändå då

Audi S4 (2005)
Ravestream
11 september 2007 · 285 Inlägg

carroll skrev:

Ravestream skrev:

carroll skrev:

aaa o jag blir sååå jävla irriterad på att folk skriver om detta då jag har skrivit hur jag gör med min häst... och jag säger det igen då efter som jag inte vet om du läst allt MEN JAG styr ner min häst i diket så han skite där för jag vill inte heller köra i hästskit med min andra älskling, det vill jag inte men jag tänker inte sitta o försvara alla andra men det KAN VARA AV EN ANLEDNING...... snälla vi måste börja tänka lite  längre än näsan räcker och ta hänsyn till VARANDRA! från bägge håll.... bilar måste försöka o tänka på vad som KAN hända.... och folk kan ju lära sig rida nån gång... *suck*

Så att om skiten ligger på sidan av vägen så luktar den inte illa för mig som är ute och går kanske på sidan av vägen ?
Om du nu skriver att man ska ta hänsyn gäller det från båda hål. jag visar hänsyn genom att saknar ner & gå ut från kanten om det går.
du kan visa hänsynen genom att h en bajspåse.

som tur är så bajar min häst väldigt ofta inne i boxen antingen innan eller efter ridturen, så jag har inte så mycket  att tänka på o nä, de luktar inte om du inte går precis efter mig när de är färskt, men vilken tur att vi aldrig möts ändå då

som jag sagt innan, jag har inget imot hästar tvärtom om har själv suttit på hästryggen ett antal ggr. spenderar en hel del tid i stall, har kontakt med hästar ganska ofta.
men jag vet inte om det är så att man som hästägare blir van men det är så även hästskit luktar.
Jag förstår inte varför det ska ridas på vägen igentligen när det finns så mycket skog,ängar mm där man kan rida.

Sen tycker jag inte för någon skull varken bilägare,häst elelr förare att man ska klöra näre eller liknande när dom väl är ute på vägen. Det finns trots allt en lag att man ska iakta varsamhet när man passerar.

en satans jävla Volvo.
Calle bromsskiva
11 september 2007 · 47 Inlägg

vad säg som att införa trafik försäkring på hästar på samma sätt som man måste ha på alla "fordon" längs vägen undan tagen är spark mfl om en häst sparkar på min bil så äre jag som får betala trots att det eventuellt skulle vara häst ägarens fel, är det rätt? det tycker då inte jag.
jag personligen skulle bli så arg att häst äger nog kommer ta cykeln hedan efter, efter att jag slaktat hästen å sålt köttet.
sen det där med att skräpa ner det är olagligt att lämna saker på vägen så hur i helvete kan häst ägare få lägga skitar stora som små hundar på vägen mycke märkligt. kan det vara så att dom inte bryr sej ett jävla skit om andra förutom sej själva?

nej trafik försäkring på dom å gärna nån slags skyltning så man kan se vem som gjort vad å anmäla om man känner för det samma regler som för bil etc

carroll
11 september 2007 · 174 Inlägg

jag rider en bit på vägen för jag kan rida åt 2 håll från mitt stall i vanliga fall, nu har dom plöjt upp min åker som jag älskade o rida på så då har jag bara ett håll att rida åt för tillfället. och det är att korsa vägen/rida en bit på den. plus att min häst behöver det underlaget som vägen har, asfalten, funkar skitbra för hans galliga senor, stumt men ändå mjukt för dom.....
MEN jag kan ju bara svara för mig... wink

Audi S4 (2005)
carroll
11 september 2007 · 174 Inlägg

Calle bromsskiva skrev:
vad säg som att införa trafik försäkring på hästar på samma sätt som man måste ha på alla "fordon" längs vägen undan tagen är spark mfl om en häst sparkar på min bil så äre jag som får betala trots att det eventuellt skulle vara häst ägarens fel, är det rätt? det tycker då inte jag.
jag personligen skulle bli så arg att häst äger nog kommer ta cykeln hedan efter, efter att jag slaktat hästen å sålt köttet.
sen det där med att skräpa ner det är olagligt att lämna saker på vägen så hur i helvete kan häst ägare få lägga skitar stora som små hundar på vägen mycke märkligt. kan det vara så att dom inte bryr sej ett jävla skit om andra förutom sej själva?

nej trafik försäkring på dom å gärna nån slags skyltning så man kan se vem som gjort vad å anmäla om man känner för det samma regler som för bil etc

trafikförsäkring... mja det håller jag med om på ett visst sätt. MEN eftersom många är väldigt snåla så skulle säkert många försöka med att "nä vi rider aldrig på vägen...." osså gör dom de ändå....
ett av försäkrings bolagen, agria som jag har, har en del som kallas för "agria incident" det betyder att försäktings bolaget går in och betalar allt som min häst åstakommer om det blir nåt förstört! dvs skulle min häst sparka på din bil så skulle de gå på min försäkring.... men de är ju inte alla som har agria men jag tror att de flesta bolagen har nåt liknande.....
en annan sak som man kan göra är ju att iakta hästen en bit innan för att se om den blir orolig.... kanske hålla ut ordentligt om man har möjlighet och sänka farten ordentligt ifall hästen skulle hoppa ut på vägen så man inte får skador på bilen...

Audi S4 (2005)
Decibel
11 september 2007 · 2 911 Inlägg

En grej jag stör mig på är att hästägare anser sig till sin fulla rätt dra ut vilken tokhäst som helst i trafiken, överallt annars finns lagar och regler vem och hur som får vara i trafiken, men när det gäller hästar och dess transport så verkar det anses att vilken uppfostring som helst funkar.

Bara för att man själv tycker att hästen är fungerande i trafiken innebär inte att den är det.
Nätack, körkort för hästar på väg...

För att besvara huvudfrågan, sänka farten och passera när jag ser att hästen märker ett objekt bakifrån som den blir fundersam på, vilket gör den medveten vid passagen och inte lika skrajj.

Nisse_R Maskinförare
11 september 2007 · 287 Inlägg

Smajly skrev:
Respekt för dessa stora djur.. Bor på landet och är omgiven av 4-5 stora hästgårdar.. det går förbi en hel del hästar så gott som varje dag på vägen utanför tomten. Inget imot dom. Stänger till o med av gräsklipparen när man klipper gräset vid vägen när dom rider förbi.

Stör mig dock på dyngan. Skulle vara lag på att plocka upp efter hästen eller låta den göra behoven i diket. Ytterst sällan man ser någon plocka upp de eller ösa de i diket.

Måste fråga dig som ryttare en sak också.. Varför går man inte med hästen sidan om vägen när det är fin fina nytröskade åkrar sidan om??.. Måste va skönare för hästen också att gå på en åker istället för på asfalten?? Ibland är det kilometervis med åkrar sidan om vägen och ändå går dom alltid på vägen..

Dom tycker dock inte om min buggy för den går aldrig tyst.. men inget dom blir sura över för jag kör förbi så sakta de går eller så stannar jag till vid kanten.. dom e ju vana att man kör med den här omkring..

jo visst skulle det vara bra om dom gick på åkrarna istället för på vägen men det är lag på att dom inte får rida på andras marker än deras egna utan tillstånd. och jag skulle inte bli glad om dom red på mina åkrar..

bmx
11 september 2007 · 7 100 Inlägg

släpp ut hästarna i skogen ist för att gå med dom efter vägen!finns de ingen skog i närheten så får man väll slänga in dom i en hästvagn och köra dom till närmaste skog!det är ju farligare med en häst på vägen än en cross ellr nå dylikt!
men annars när ja möter nån så håller ja mej långt åt sidan!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
KJoensson
11 september 2007 · 273 Inlägg

bmx skrev:
släpp ut hästarna i skogen ist för att gå med dom efter vägen!finns de ingen skog i närheten så får man väll slänga in dom i en hästvagn och köra dom till närmaste skog!det är ju farligare med en häst på vägen än en cross ellr nå dylikt!
men annars när ja möter nån så håller ja mej långt åt sidan!

håller med,, fast alla dessa jävla hästtransporter är också ganska irriterande.
varenda sån jävel som man kommer ikapp ligger förfan o fiser i 60-70 på 90 vägar och gärna 2 cm från mittlinjen och kommer det en p-ficka så ska dom såklart inte köra in till sidan och släppa fram den 3 km långa kön som bildats bakom dom.

*visar bara min åsikt*

VictorD Med Jetplan i generna
11 september 2007 · 413 Inlägg

Vilka kom till först? Hästen eller bilen? Vilka var vägarna till en början menade för? Hästen.

Fan patetiskt att läsa många svar här.

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
NorrlandsGuld
12 september 2007 · 69 Inlägg

Tycker inte att hästar har nåt på vägen att göra då de ökar risken för otrevliga olyckor! MÅSTE dom däremot befinna sig där jag passerar så kör jag jävligt lugnt förbi, vill inte ha in ett kräk som är stort som en älg i bilen! fattar inte vitsen med att köra/rida/trava häst efter vägen? för att visa upp sig eller? de vore ju som att åka skoter på e4:an, "kolla vilken fin skoter jag har"... tror helt ärligt att de måste vara bland de tråkigaste som finns att dra runt på en pålle på asfaltsvägar!

going flat out....
beta
12 september 2007 · 804 Inlägg

VictorD skrev:
Vilka kom till först? Hästen eller bilen? Vilka var vägarna till en början menade för? Hästen.

Fan patetiskt att läsa många svar här.

Så för att hästarna var först på GRUSvägar så ska de vara skatte-/försäkrings-/ansvarsbefriade på dagens vägar?
En del svar är patetiska, en del löjligt naiva.

carroll
13 september 2007 · 174 Inlägg

baaki skrev:

VictorD skrev:
Vilka kom till först? Hästen eller bilen? Vilka var vägarna till en början menade för? Hästen.

Fan patetiskt att läsa många svar här.

Så för att hästarna var först på GRUSvägar så ska de vara skatte-/försäkrings-/ansvarsbefriade på dagens vägar?
En del svar är patetiska, en del löjligt naiva.

bilar äldre än -77 då... ????? dom är iaf skattebefriade...

Senast redigerat av carroll (13 september 2007)

Audi S4 (2005)
Ravestream
13 september 2007 · 285 Inlägg

VictorD skrev:
Vilka kom till först? Hästen eller bilen? Vilka var vägarna till en början menade för? Hästen.

Fan patetiskt att läsa många svar här.

Saker går framåt här i världen, som tur är.

en satans jävla Volvo.
beta
13 september 2007 · 804 Inlägg

carroll skrev:

baaki skrev:

VictorD skrev:
Vilka kom till först? Hästen eller bilen? Vilka var vägarna till en början menade för? Hästen.

Fan patetiskt att läsa många svar här.

Så för att hästarna var först på GRUSvägar så ska de vara skatte-/försäkrings-/ansvarsbefriade på dagens vägar?
En del svar är patetiska, en del löjligt naiva.

bilar äldre än -77 då... ????? dom är iaf skattebefriade...

När du har skattat för hästen i 30år kan den med få bli skattebefriad. wink

beta
14 september 2007 · 804 Inlägg

En sak som har hänt här i hästsamhället i närheten av mig.
En tjejs häst blev i går skadad av en bil.
På vilket sätt?
De var ett par hästar som var ute och red på vägen. En bil kom och körde lugnt förbi (nästan så den stog stil). Hästarna blev galna och en bekants häst gick rakt upp på motorhuven på bilen och skadade fotleden/hoven.
Vad som händer härnäst vet jag inte men enligt min åsikt så ska den här tjejen som red hästen ta och betala alla skador på bilen ur egen ficka just då det inte finns någon trafikförsäkring.
Eller vad säger alla ni hästtjejer som hela tiden envisas med att ha dessa osäkra djur i trafiken?
Hade detta hänt min bil hade jag flygit i taket och hästägaren hade inte mått bra i efter en grov verbal misshandel.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
14 september 2007 · 938 Inlägg

baaki skrev:
En sak som har hänt här i hästsamhället i närheten av mig.
En tjejs häst blev i går skadad av en bil.
På vilket sätt?
De var ett par hästar som var ute och red på vägen. En bil kom och körde lugnt förbi (nästan så den stog stil). Hästarna blev galna och en bekants häst gick rakt upp på motorhuven på bilen och skadade fotleden/hoven.
Vad som händer härnäst vet jag inte men enligt min åsikt så ska den här tjejen som red hästen ta och betala alla skador på bilen ur egen ficka just då det inte finns någon trafikförsäkring.
Eller vad säger alla ni hästtjejer som hela tiden envisas med att ha dessa osäkra djur i trafiken?
Hade detta hänt min bil hade jag flygit i taket och hästägaren hade inte mått bra i efter en grov verbal misshandel.

Borde iaf inte kosta bilägaren nåt om han nu körde så lugnt som du säjjer, enligt mitt tycke.

Sen måste jag få fråga vad som skulle bli bättre av att misshandla ryttaren? Tror inte din bil skulle bli mindre skadad för de, och ryttaren skulle garanterat inte betala några skador, bara se till att du hamnar i fängelse ett tag... Och de skulle garanterat kosta dej mer pengar och bekymmer än at betala en självrisk el dylikt...
Sen måste jag fråga varför du vill slå ryttaren? Är de för att de oftast är en tjej som oftast är mindre och inte lika stark som dom flesta killar/män? Skulle du göra samma sak om  de var tex. Magnus Samuelsson som red?

(skriver oftast då de finns undantag)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
amsc Avstängd
14 september 2007 · 57 Inlägg

Jag kör aldrig om en häst, jag stannar en bit innan och låter hästen gå förbi mig, vet inte men jag har uppfattat det här som en positiv sak från ryttaren, dock så har jag aldrig behövt stanna på en större väg, det är ju oftast mindre vägar man möter en häst på.

För dom som gillar Amerikanska muskebilar www.<nånsida>.se
golf_greatpower
14 september 2007 · 257 Inlägg

carroll skrev:

Ravestream skrev:

carroll skrev:

men tänk då en vacker sommardag, långtur i sommarvärme osv... vart ska man ta med sig redskap.
men jag vet hur de är för "oss" bilägare o självklart så tycker jag att man antingen styr ut från vägkanten o låter hästen skita eller så hoppar man av o sparkar de till kanten. men det kanske inte är alla som har möjligheten till de... för många hästägare uppfostrar inte sina hästar ordentligt så det kan leda till att dom inte kommer upp igen eller nåt liknande,

det jag skulle vilja sett med denna tråd var lite förståelser till olika situationer oxå, vad som faktiskt kan inträffa, istället så blev det mycket diskution om skit o skatt o hundägarnas "fans" gnäll......sad

jo visst jag är med på vad du menar, och jag tycker självklart man ska ta det lungt när det jkommer djur, barn eller liknande vid vägen.
Men det där med bajset är faktiskt så att det inte spelar någon roll om det är jobbigt att ta upp det, det är en skyldighet man har.  det finns tex påsar man kan sätta bakpå hästen som samlar upp.  jag tror inte en hundägare älskar att plocka upp hundens skit, men det finns lagar som gör att man måste.  och inte bara som bilägare jag säger det. jag tror inte det är många som uppskattar doften av hästskit.

aaa o jag blir sååå jävla irriterad på att folk skriver om detta då jag har skrivit hur jag gör med min häst... och jag säger det igen då efter som jag inte vet om du läst allt MEN JAG styr ner min häst i diket så han skite där för jag vill inte heller köra i hästskit med min andra älskling, det vill jag inte men jag tänker inte sitta o försvara alla andra men det KAN VARA AV EN ANLEDNING...... snälla vi måste börja tänka lite  längre än näsan räcker och ta hänsyn till VARANDRA! från bägge håll.... bilar måste försöka o tänka på vad som KAN hända.... och folk kan ju lära sig rida nån gång... *suck*

ee vi eller iallafal jag vill inte ha det i diket.

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang