2141
Sök

häst på vägen hur kör du?

285 Inlägg
9 september 2007
jag gör alltid så att jag saktar ner & tar det lungt,
sen är min åsikt att hästar inte har på dom flesta vägar att göra. en häst är oberäknelig och kan lika gärna ridas där det inte är trafik.

Diskutionen om att styra hästen av vägen när den ska skita är lite kul när det gäller uppföljningen , har du redskap för att ta med dig hästskiten som man ska ?
Folk gnäller på hundar men hästar som skiter gnäller inte många på.
och nej jag ogillar inte hästar, tycker bara att hästar inte passar på vägen.

en satans jävla Volvo.

174 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
impresst skrev:
Carroll rid försiktigt så vi släpper o möta dig i en kurva.. tack för mig

underbart med typ nån som fattat vad jag menar..... ang. det andra du skrev om kurvor o sånt så vet inte jag hur andra tänker men jag har oftast koll på möten bakifrån/framifrån när jag måste rida på en kurvig bit av vägen, kommer det en bil så räknar jag med att den inte ser mig o styr ner killen i diket när det börjar bli dax....

2fast4you
371 Inlägg
9 september 2007
carroll skrev:
impresst skrev:

underbart med typ nån som fattat vad jag menar..... ang. det andra du skrev om kurvor o sånt så vet inte jag hur andra tänker men jag har oftast koll på möten bakifrån/framifrån när jag måste rida på en kurvig bit av vägen, kommer det en bil så räknar jag med att den inte ser mig o styr ner killen i diket när det börjar bli dax....

det där med din dikeskörning är kanon den=)

haru kört fast eller

174 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Ravestream skrev:
sen är min åsikt att hästar inte har på dom flesta vägar att göra. en häst är oberäknelig och kan lika gärna ridas där det inte är trafik.

Diskutionen om att styra hästen av vägen när den ska skita är lite kul när det gäller uppföljningen , har du redskap för att ta med dig hästskiten som man ska ?

men tänk då en vacker sommardag, långtur i sommarvärme osv... vart ska man ta med sig redskap.
men jag vet hur de är för "oss" bilägare o självklart så tycker jag att man antingen styr ut från vägkanten o låter hästen skita eller så hoppar man av o sparkar de till kanten. men det kanske inte är alla som har möjligheten till de... för många hästägare uppfostrar inte sina hästar ordentligt så det kan leda till att dom inte kommer upp igen eller nåt liknande,

det jag skulle vilja sett med denna tråd var lite förståelser till olika situationer oxå, vad som faktiskt kan inträffa, istället så blev det mycket diskution om skit o skatt o hundägarnas "fans" gnäll......sad

174 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
impresst skrev:
carroll skrev:
impresst skrev:

det där med din dikeskörning är kanon den=)

ha... vet jag väl, är väl inte dum, är ju rädd om hästen....lol

757 Inlägg
9 september 2007
carroll skrev:
men jag vet hur de är för "oss" bilägare o självklart så tycker jag att man antingen styr ut från vägkanten o låter hästen skita eller så hoppar man av o sparkar de till kanten. men det kanske inte är alla som har möjligheten till de... för många hästägare uppfostrar inte sina hästar ordentligt så det kan leda till att dom inte kommer upp igen eller nåt liknande,
(

Måste då säga att kan man inte hoppa upp på hästen igen så kanske man ska köpa en mindre häst istället. ingen som tvingat er att köpa en så stor häst. är faktiskt riktigt störande med hästskit på vägarna (har tyckt det ända sen jag började prata). varje dag i vårat bostadskvarter så brukade det lokala stallet våra vägar och hästarna skitade ner så innåt helvete så vi åkte ner till stallet och sa till snorungarna att gudarna må vara på deras sida om någon av oss ser er lämna hästskit på vägen. är inte så jävla svårt att plocka upp skiten efter sig. kan även påpeka att det inte var ute på vishan vi bodde utan i viggbyholm i täby.  ta med en ica kasse eller nått.

sen att hästar reagerar på störande ljud och motorljud, det är faktiskt en träningssak. min morsa har 20 hästar och vet att motorljud och diverse oljud mår dom bara bra av. resultatet att dom blir vana med oljud och då reagerar dom inte på samma sätt längre.

sen borde det faktiskt vara försäkring på hästar som med alla andra fordon. och att det ska vara med häst som det är för enduro. får brukas på väg endast till tävling och träning. varför inte gå en kurst som skulle kunna vara obligatoriskt som t ex för EU-moppe.

småbarn med häst har verkligen ingenting på vägen att göra.

Jag hatar hästar väldigt mycket (om jag hade en knapp för att avliva alla hästar på jorden hade jag nog tryckt på den). men jag får acceptera att dom finns där och man tar ju självklart lite lungt när man passerar dem på vägen och håller lite avstånd.
Senast redigerat av robzter (9 september 2007)

820 Inlägg
9 september 2007
Helst skulle jag köra på hästen men då kanske jag skadar mig själv... tongue
Hästar ska man INTE ha på vägen.
för fan.
Det är ungefär som att låta en ettåring kravla runt i vägrenen. Det bara skriker Roadkill om idén
och nej. Hästar är inte smarta djur även om du nu råkar vara en flicka och ha en häst. dom är KORKADE även om du ääääälskar din häst tongue
Det enda dom gör är ju för fan att skita på vägarna.
Och har någon hästägare fått för sig att plocka upp det?
"nej, det är ändå bara hö"
SO WHAT?
om jag hade ätit gräs och sen satt mig och skitit på en väg så hade fan alla klagat ändå.
Nej jag gillar inte djur. Och nej jag är inte inhuman. Hästar är inga människor och jag tror inte på att dom har känslor även om du råkar tycka det.
Min åsikt. Punkt slut.
Nu när jag skrivit klart det här ska jag utrusta min bil med ett två meter långt spett i mankhöjd...

174 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
wh0re skrev:
Helst skulle jag köra på hästen men då kanske jag skadar mig själv... tongue
Hästar ska man INTE ha på vägen.
för fan.
Det är ungefär som att låta en ettåring kravla runt i vägrenen. Det bara skriker Roadkill om idén
och nej. Hästar är inte smarta djur även om du nu råkar vara en flicka och ha en häst. dom är KORKADE även om du ääääälskar din häst tongue
Det enda dom gör är ju för fan att skita på vägarna.
Och har någon hästägare fått för sig att plocka upp det?
"nej, det är ändå bara hö"
SO WHAT?
om jag hade ätit gräs och sen satt mig och skitit på en väg så hade fan alla klagat ändå.
Nej jag gillar inte djur. Och nej jag är inte inhuman. Hästar är inga människor och jag tror inte på att dom har känslor även om du råkar tycka det.
Min åsikt. Punkt slut.
Nu när jag skrivit klart det här ska jag utrusta min bil med ett två meter långt spett i mankhöjd...

allt det du skrev har vi typ redan gått igenom så vad fick du ut av detta inlägg????
kändes det roligt att skriva så om hästar bara för att jag har en?
ja du... en sak har du fel i bara, helt fel o de är ju oftast att det är ryttarnas fel...
sen när blev detta en hattråd riktad mot hästar?

Leg. Spådam
816 Inlägg
10 september 2007
carroll skrev:
sen när blev detta en hattråd riktad mot hästar?

Något alla på garaget vid detta laget borde veta är att det finns människor som går off topic så fort de bara kan.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

820 Inlägg
10 september 2007
När jag kom hit smile Jag är så hatisk av mig. smile
Jag skrev inte så pga att just DU har en. Det var ju inget personligt mot dig egentligen.
Jag är bara trött på att alla jävla hästar ska skita på gångbanorna häromkring.
Borde finnas regler mot att ni ska plocka upp efter era djur.

Finns roligare saker än att gå slalom...
Senast redigerat av wh0re (10 september 2007)

804 Inlägg
10 september 2007
carroll skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Gör inge spec förutom att hålla ett litet avstånd! Vad fan har hästen på vägen att göra?? Dom skiter bara ner iallafall!

aaa o tänk om de är mig du möter?
som styr ut hästen så fort han vill skita.
sen ser han att det är nåt jätteläskigt i diket hoppar ut framför din bil, kvaddar hela den och kanske inte överlever, kanske inte ens jag som ryttare gör de?

skulle du fortfarande tänka; jävla hästar har inte på vägen att göra?
eller skulle du tänka att du blivit en erfarenhet rikare, att de kan vara värt att visa hänsyn även till andra o inte bara tänka på sig själv?

"sen kan vi visst säga att våra hästar är 100% trafiksäkra, MEN du har allt runt om som kan göra att dom får nåt ryck."

Dagens dubbel.
Först säga att den visst är 100% trafiksäker, sen i inlägget efter säger du emot dig själv med att en mus i diket kan få den att skutta ut på vägen och ta livet av er båda + ev. mc-förare/bil-förare. Hur trafiksäker var den sa du? Rimmar dåligt. wink

174 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
baaki skrev:
carroll skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Gör inge spec förutom att hålla ett litet avstånd! Vad fan har hästen på vägen att göra?? Dom skiter bara ner iallafall!

sen ser han att det är nåt jätteläskigt i diket hoppar ut framför din bil, kvaddar hela den och kanske inte överlever, kanske inte ens jag som ryttare gör de?

eller skulle du tänka att du blivit en erfarenhet rikare, att de kan vara värt att visa hänsyn även till andra o inte bara tänka på sig själv?

"sen kan vi visst säga att våra hästar är 100% trafiksäkra, MEN du har allt runt om som kan göra att dom får nåt ryck."

Dagens dubbel.
Först säga att den visst är 100% trafiksäker, sen i inlägget efter säger du emot dig själv med att en mus i diket kan få den att skutta ut på vägen och ta livet av er båda + ev. mc-förare/bil-förare. Hur trafiksäker var den sa du? Rimmar dåligt. wink

med det menade jag; samma sak händer i skogen dagligen... men där kommer inga bilar men uppenbarligen så är det sååå svårt att förstå att de inte har med bilarna att göra.
dom kan ju komma i just den situationen... förstår nu kanske...

804 Inlägg
10 september 2007
carroll skrev:
baaki skrev:
carroll skrev:

Dagens dubbel.

med det menade jag; samma sak händer i skogen dagligen... men där kommer inga bilar men uppenbarligen så är det sååå svårt att förstå att de inte har med bilarna att göra.
dom kan ju komma i just den situationen... förstår nu kanske...

Hur kan du då säga att dom är 100% trafiksäkra? Dom är ju inte ens skogssäkra, då är dom än mindre trafiksäkra då där uppenbarligen är rätt mycket mer som händer runt omkring.
Är som att sätta en 5åring på en R1:a och släppa ut i trafiken och säga att hojen är säker, men ungen kan krocka. roll

174 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
njä nu är du väl ändå  lite fel ute.... tycker jag iaf.
men jag kan ju bara säga och svara för mig. jag vet hur min häst beter sig, han vet väldigt mycket vad som är rätt och att jag skriker när han gör fel vilket gör att han fryser för han åker på spö annars pga den anledningen att nåt kan hända.....

174 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
wh0re skrev:
Det var ju inget personligt mot dig egentligen.

kändes som de skulle komma ett litet men där......

804 Inlägg
10 september 2007
carroll skrev:
njä nu är du väl ändå  lite fel ute.... tycker jag iaf.
men jag kan ju bara säga och svara för mig. jag vet hur min häst beter sig, han vet väldigt mycket vad som är rätt och att jag skriker när han gör fel vilket gör att han fryser för han åker på spö annars pga den anledningen att nåt kan hända.....

Har sett att du verkar ha rätt bra koll på din i trådan här. Jag talar bara efter erfarenheter från Flyinge och hur där ser ut då det är ett riktigt hästsamhälle, och där är inget kul alls, går inte 5m utan man trampar/tvingas trampa i hästskit, och fungerar det så här runt där jag bor är det inte konstigt jag har en (kanske lite väl) negativ syn på hästar i trafiken.
Jag fasar för den dagen jag möter en häst när jag kommer med toyotan, får döda motorn och rulla förbi annars får hästen en hjärtattack. tongue

285 Inlägg
10 september 2007
carroll skrev:
Ravestream skrev:

men tänk då en vacker sommardag, långtur i sommarvärme osv... vart ska man ta med sig redskap.

det jag skulle vilja sett med denna tråd var lite förståelser till olika situationer oxå, vad som faktiskt kan inträffa, istället så blev det mycket diskution om skit o skatt o hundägarnas "fans" gnäll......sad

jo visst jag är med på vad du menar, och jag tycker självklart man ska ta det lungt när det jkommer djur, barn eller liknande vid vägen.
Men det där med bajset är faktiskt så att det inte spelar någon roll om det är jobbigt att ta upp det, det är en skyldighet man har.  det finns tex påsar man kan sätta bakpå hästen som samlar upp.  jag tror inte en hundägare älskar att plocka upp hundens skit, men det finns lagar som gör att man måste.  och inte bara som bilägare jag säger det. jag tror inte det är många som uppskattar doften av hästskit.

en satans jävla Volvo.

174 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Ravestream skrev:
carroll skrev:
Ravestream skrev:

jo visst jag är med på vad du menar, och jag tycker självklart man ska ta det lungt när det jkommer djur, barn eller liknande vid vägen.
Men det där med bajset är faktiskt så att det inte spelar någon roll om det är jobbigt att ta upp det, det är en skyldighet man har.  det finns tex påsar man kan sätta bakpå hästen som samlar upp.  jag tror inte en hundägare älskar att plocka upp hundens skit, men det finns lagar som gör att man måste.  och inte bara som bilägare jag säger det. jag tror inte det är många som uppskattar doften av hästskit.

aaa o jag blir sååå jävla irriterad på att folk skriver om detta då jag har skrivit hur jag gör med min häst... och jag säger det igen då efter som jag inte vet om du läst allt MEN JAG styr ner min häst i diket så han skite där för jag vill inte heller köra i hästskit med min andra älskling, det vill jag inte men jag tänker inte sitta o försvara alla andra men det KAN VARA AV EN ANLEDNING...... snälla vi måste börja tänka lite  längre än näsan räcker och ta hänsyn till VARANDRA! från bägge håll.... bilar måste försöka o tänka på vad som KAN hända.... och folk kan ju lära sig rida nån gång... *suck*

Avstängd
658 Inlägg
10 september 2007
Så låååångt ifrån som möjligt, och så fort som möjligt  !

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

Sleeper
3 084 Inlägg
10 september 2007
Tycker det borde bli lag om BACKSPEGLAR på hästar så ryttarna ser när hästjäveln konstruerar nya bergsmassiv på gatan. Den skiten är inte så kul och ha på däcken, (det är lag på att plocka upp hästskit? det borde iaf vara samma straff som att hälla olja på vägen.) så hädanefter tänker jag ta med kameran och samla bevis (som säkert också är olagligt) och anmäla de skyldiga till polismyndigheten smile.   Annars har jag inget emot att de går på vägen.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök