5941
Sök

korta lr långa rör vid bugga av tubo grenrör?

812 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
va är bäst att köra med effekt mässigt??  har hört olika att de bästa är att ha så korta rr som möjligt å andra säger att man ska ha så långa som möjligt??  nån som vet?? motorn är iaf en 16v 2,5L /b234 med marin vev)

tacksam för svar..

man lever bara en gång..

761 Inlägg
7 september 2007
Vet faktiskt inte, men jag såg ett program på discovery där de inte hade plats för turbon under huven, så de satte två aggregat istället för slutdämpare,, och det är ju typ 2 meter bakom motorn.. Minst sagt konstig konstruktion med tryckslangar mm, men hur konstigt det än verkar så fungerade det.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

654 Inlägg
8 september 2007
grenrör och insug är 2 saker som berörs av så många andra saker för att kunna ge nått mer defenetivt svar på.
Det berörs tex av: Kammar,ventiler,varv,volym,fyllnadsgrad,toppens utformning,turbo,osv osv osv.

Bäst är att du söker på tex Google efter matreal att läsa,just för att det finns en massa olika syner och teorier på grenrörs utformning.

10 287 Inlägg
8 september 2007
1: Saker dom visar på discovery har ibland (ofta..) inget eller lite med verkligheten att göra.

2: Jänkare är inte kända för att bygga bra turboinstallationer.

3: Man bygger så att det får rum under huven.

4: Såvida man inte har räknat noga på sin motor och har mätt i bänk så spelar det inte så jäkla stor roll.

5: Till Volvo´s 16V funkar turbogrenröret från B204FT utmärkt såvida man inte skall över typ 500-550 Hkr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

286 Inlägg
8 september 2007
Och här har du en sida som har koll på allt som rör grenrör osv http://forum.savarturbo.se/index.php

Problemet är att det inte riktigt finns något vettigt svar på din fråga, hur mycket du än kommer söka på sävarturbo så kommer du inte få fram vilket som är bäst heller, bygg det som du tycker blir smidigast och satsa på att få lika långa rör och så lite böjar som möjligt bara smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 september 2007
Det är väldigt enkelt
för att få en turbo att jobba så effektivt som möjligt så använder man ett så kort och rakt grenrör som möjligt
men om man har en given turbo så får man mest effekt i motorn av långa grenrör till den men varför vill man det? vill man ha mer effekt i motorn så byter man turbo! och inte försöka dopa turbon med ett långt grenrör då registret blir lidande

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 september 2007
Mokko skrev:
Och här har du en sida som har koll på allt som rör grenrör osv http://forum.savarturbo.se/index.php

Problemet är att det inte riktigt finns något vettigt svar på din fråga, hur mycket du än kommer söka på sävarturbo så kommer du inte få fram vilket som är bäst heller, bygg det som du tycker blir smidigast och satsa på att få lika långa rör och så lite böjar som möjligt bara smile

Det finns ingen bra anledning att ha lika långa rör
först har du garanterat ett plenum som har en flödesskillnad på 20% mellan cylindrarna sen har du spridare på kanske 10% i flödesskillnad så att ha ett grenrör med lika långa rör för att få lika mottryck mellan cylindrarna är olönt
Varför ska man då ha lika långa grenrör?
om man tror att ett grenrör till turbo fungerar som på en sugmotor är man ute på djupt vatten då i en turbo så har man en turbin som slår sönder allt vad pulser heter så det fungerar helt enkelt inte

10 287 Inlägg
8 september 2007
Protest!

20% i flödesskillnad har man inte om grejorna är hyfsat välbyggda. Problemet med tex Volvos 16V topp är att insugsdelen flödar alldeles för dåligt jämför med avgas. Därför portades och byttes det ventiler på insug på min topp och efter det kontrollmättes flödet på alla fyra cylindrarna. Jag är medveten om att stor skillnad kan uppstå i yx-byggda insug men i separatspjällade insug eller oem-insug ligger inga stora skillnader.

Och jag hoppas alla seriösa byggar mäter sina spridare. Mina matchades inom någon procent.

/Göran

Big Al skrev:
först har du garanterat ett plenum som har en flödesskillnad på 20% mellan cylindrarna sen har du spridare på kanske 10% i flödesskillnade

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 september 2007
bästa plenumet jag vet om har en flödesskillnad på 3% som mest men det kostar ca 25K oxå :\
köper man flödesmatchade spridare så brukar de ligga på max 5% skillnad vid 100% duty smile

Sök