Volvo 144 1970: en gammal rödblockare duger väl åt vem som helst?

E_Koistinen kolvsmältarn
10 mars 2009 · 6 Inlägg

Jamen tackar.. jadu ha mest vart jobb å öl typ. joo man få kolla de lite då och då. ha su i amazon men fundera på att skruva på insprutningen i sommar om ja får tid över! cool inredningen i 140ian  föresten! big_smile

Senast redigerat av E_Koistinen (10 mars 2009)

Jag har hört att det är bra att köra elbil.Det är därför jag kör med sladd
240kenna
11 mars 2009 · 267 Inlägg

de e ju bra att vara skärpt när man bestyckar förgasare, o ölen måste ju verklige göra sucé tongue haha

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
14 mars 2009 · 444 Inlägg

Vad jobbar du som då Koistinen? Ska du fixa original J/K-jet eller ska du köra på nå Megasprut? wink

Senast redigerat av gregolt (28 oktober 2010)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
oggy_swe utbildad klant
14 mars 2009 · 2 197 Inlägg

GÖTT du inte ger du  det är allti massa krångel emd dubbla typ så känn dig inte kass för det bra att du tog dig upp ur deppen vet hur det ärtongue bilen blir kanon big_smile

Mvh O.Frankeståhl
volvo__matte
3 juli 2009 · 551 Inlägg

Blev riktigt snyggt tongue synd med så mkt krångel, ja skulle lagt ner projektet för längesen wink
Får väl hoppas den går nu utan en massa krångel smile
Breddade plåtisar gjorde sej jäkligt bra på den tongue

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
Volvo V70 "2.4d" (2010)
rehborG Driftmeister
9 juli 2009 · 218 Inlägg

riktigt roligt att det kommit en update! smile hoppas du får till svänghjulet nudå!

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
JonasHalt
13 juli 2009 · 699 Inlägg

Ser nice ut smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Alka0512
13 juli 2009 · 474 Inlägg

Ser bra ut och kommer nog bli ännu bättre big_smile

BMW 540 e34 (1994)
Hackev8
13 juli 2009 · 2 121 Inlägg

ser bra ut ju du kan få göra så till mig sen

Phaetoon
13 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Det finns lite kvar att göra. Diggar ditt projekt!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
dadde
14 juli 2009 · 2 164 Inlägg

ser kanon bra ut! big_smile hoppas den gamla kommer till liv snart big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
isak90
15 juli 2009 · 1 997 Inlägg

Gött att du fick löst det tillslut! smile De e jävligt tröttsamt när saker krånglar.. hmm

Keep it up! smile
// Fredrik

efreeli Liten pöjk
16 juli 2009 · 610 Inlägg

rullar på bra för dej smile kul att de gör de för andra xD haha går snart i taket med min motor xD min motor va tvär stum efter vi stoppa i vev,stakar,kolvar då vare fel ram lager xD sen när allt va på väg att gå bra så va olje pumpen helt plötsligt för stor xD haha fick inte på ''baljan'' xD
1 fråga bara. hur mkt lättare vart de nya svänghjulet ? smile

orginal? nää du kan va orginal!
cristmuff
17 juli 2009 · 21 Inlägg

blir ju kanoners det här ! smile

efreeli Liten pöjk
18 juli 2009 · 610 Inlägg

gregolt skrev:
Trist efreeli hmm vad bygger du för motor då? och hur fan kan oljepumpen bli för stor? tongue

Cirka 2,5-3kg lättare. Det förra jag gjorde likadant på skolan vägde 7kg (org. ~10kg), och det gick skitbra att köra med.

Fanns lite mer att ta, men vågar inte riskera hållfastheten smile Fast endel hålbrorar eller fräset skelett, men det är lite överkurs för min del.

okii smile
b20 tongue org bock med portad och planad topp,k kam,dellorto, extraktor, 2½avgas, lättat svänghjul.
alltså vette fen xD är inne på tredje motorn xD första motor va de fel överfall i. tongue
så jag tog pumpen från den som jag rengjort och fräshat upp tongue sen när allt skulle på plats så fick jag fasen inte på ''baljan'' xDmåste fråga killen va de va för pump xD men som sagt tongue går allt lätt så är de något som är fel xD

orginal? nää du kan va orginal!
Portal Filkörning?
24 juli 2009 · 852 Inlägg

Tur att du inte deppar ihop alldeles över att det blir lite torrt med kommentarer ibland tongue
Folk följer projektet men kanske känner inte för att kommentera efter varje inlägg smile


OT: Kul att det börjar dra ihop sig mot en hel motor nu igen smile och jäklars vilken fräsig HIFI-anläggning du har i garaget wink inte lite fin för att ha där ute?

St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
24 juli 2009 · 451 Inlägg

inte alla som får köra runt med en b20 på en skottkärra iaf wink

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
240kenna
26 juli 2009 · 267 Inlägg

nu börjar det hända grejjor igen .. kommer någ bli bra detta...
tror du man kan få åtdragnings momenten till veven och stakarna, ska ju sätta ihop min motor nu med :p

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
26 juli 2009 · 444 Inlägg

Ska kika i boken nästa gång jag är i garaget smile Det som ska dras med moment är ramöverfallen och vevöverfallen, kamaxelmuttern (hylsa 36mm), svänghjulsbultar och förstås topplock tongue

- edit

Reparationshandbok skrev:
Åtradningsmoment

Topplock -> 90 Nm
Ramlager -> 120-130 Nm
Vevlager, Utf. 1 (3/8") -> 52-58 Nm
Vevlager, Utf. 2  (M10) -> 70-78 Nm
Svänghjul, Utf. 1 (9/16") -> 50-55 Nm
Svänghjul, Utf. 2 (3/8") -> 70-80 Nm
Svänghjul, Utf. 1 (M10") -> 65-70 Nm
Kamaxelmutter -> 80 Nm + Loctite
Vevaxelremskiva Utf. 1 (9/16") tom 1971 -> 70-80 Nm
Vevaxelremskiva Utf. 1 (9/16") tom 1972 -> 95-105 Nm
Vevaxelremskiva Utf. 2 (M14) enkel remskiva -> 95-105 Nm
Vevaxelremskiva Utf. 2 (M14) 2 -och 3-spårs remskiva -> 120-140 Nm
Tändstift -> 35-40 Nm

Senast redigerat av gregolt (28 juli 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Hackev8
3 augusti 2009 · 2 121 Inlägg

gregolt skrev:
Har blivit för mycket öl och för lite skruvande nu känner jag roll

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3whoyz.jpg
Plockade fram lite nya lyftare för att matcha den nya F-kammen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … e05ho2.jpg
Passade på att montera min NYA vattenpump jag hittade när jag städade förrådet

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ival4q.jpg
Satte in resten av ventilerna och dunkade fast topplocket på motorn

http://www1.garaget.org/gallery/archive … gnlcha.jpg
Borsan har taggat mig att jag ska måla motorn också så den ser snygg ut, så jag ska försöka hitta nån "dieselgrön", som gamla traktorknackare hade förr i tiden

typ http://www.batliv.se/img/news/800_27_D6_370_DP.jpg

Har dessutom fixat så instrumentbelysningen och oljelampan fungerar ini bilen smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … dmk7yx.jpg
Fixade också så att farsan kopplade in antennen i stereon så jag kan höra på P3/P4! Bäst att lämna sådant åt proffsen

ser bra ut... men om du ska lacka motorn så får du göra nått ått motor rummet oxå så de blir bra med annars kommer de se konstigt ut

Senast redigerat av Hackev8 (3 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang