2083
Sök

Volvo 144 1970: en gammal rödblockare duger väl åt vem som helst?

2 121 Inlägg
3 augusti 2009
gregolt skrev:
det kanske du har rätt i, ser nog lite flummigt ut med helsnygg motor och fult motorrum tongue

men de kommer ju bli lättare för dig å göra rent där när motorn är ur plockad då kan du till å med måla där så de blir fint när du endåså läger ner så mcke jobb på bilen

2 121 Inlägg
3 augusti 2009
gregolt skrev:
Nä, måla tänker jag nog inte göra faktiskt, har inte tid till det när jag byter motorn. Men en halvseriös kabeldragning kan man väl kanske kosta på sig smile

ja de lilla gör ju mycke med lite snygga kablar

131 Inlägg
10 augusti 2009
B20 klär sig röda med vita detaljer.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
15 augusti 2009
Vart schysst med färgen smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Liten pöjk
610 Inlägg
15 augusti 2009
blir ju riktigt fint ju big_smile snyggt me vita detaljer smile

orginal? nää du kan va orginal!

1 163 Inlägg
15 augusti 2009
Är en av alla dom som läst tråden många ggr utan att skriva... Gillar bygget helt klart, du borde kunna B20 innan och utan nu? big_smile
Får hoppas du får ordning på Weber förgasarna snart, ljudet ur dom är ju gudomligt!

Mvh

1 163 Inlägg
16 augusti 2009
Tack du... smile

Hmm, skäms lite nu men jag har haft ett par kompletta motorvärmare liggande som jag plockat ur 140 jag haft...
Tyvärr slängda nu då dom inte bringar värde här nere.

Mvh

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 augusti 2009
NightCruiser skrev:
Tack du... smile

Hmm, skäms lite nu men jag har haft ett par kompletta motorvärmare liggande som jag plockat ur 140 jag haft...
Tyvärr slängda nu då dom inte bringar värde här nere.

Mvh

Ouh, den har man hört för många gånger tyvärr tongue Det slår hårt tycker jag när man pratar om något man behöver, och den man pratar med haft allt liggandes, men slängt för några år sedan:/ Kom ett år försent till min skola då dom slängde alla oanvända gamla volvodelar sad Men sånt är livet.

Och gregolt; grymt arbete du gör, det kliar i fingrarna och man vill gå och fixa med sitt egna projekt när man ser ditt arbete, riktigt snyggt, gillar det med vita detaljer på motorn starkt! smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 augusti 2009
Ouh, just med dom dyra trimsakerna också, usch tongue Polaren är byggarbetare och dom skulle riva en gammal verkstad, ja du kan ju gissa vad han sa fanns där inne hmm Men nog om tråkigheter!

Hehe ja jag såg det, det är inte lätt att hålla rent big_smile Själv tror jag jag lackar mitt extraktor i traditionellt svart när det är blästrat, men funderar faktiskt på att lacka motorn i någon annan färg än röd, typ gul eller något tongue Fast en blänkande röd motor är då inte dålig heller! smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
18 augusti 2009
Ja, det är ju det klassiska wink Tänkte på vit motor, en ovanlig syn, men inte lika lätt att hålla rent, mer utställningsbil då tongue

------------------

2 121 Inlägg
19 augusti 2009
jag hjälpte en kompis idag med att plocka ur en b16 inte värdens finnaste motor men han ska bytta till en b18 som han har nyligen köpt å hans låda från b16 passar inte på adapter platan har du nått tips

264 Inlägg
19 augusti 2009
Jahaja... har sneglat in på den här tråden förut.. tyckte jag kände igen den inredningen inte mera med det.... kollade in i tråden igen nu då ser jag att det är Joels pärla... lycka till med bilen kommer att följa tråden.. //Gyllenflykt

2 121 Inlägg
19 augusti 2009
gregolt skrev:
HackeV8: Varför inte byta till en m40 lika som man byter motor? http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie … b16#p47922

Volvo1968, vit skulle vara lite jobbigt om man inte har bukplåt/kåpor tongue

oki ska säga till han men han måste ha långa spaken de är bara de tråkiga är men ska kolla med han

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 augusti 2009
Hackev8 skrev:
oki ska säga till han men han måste ha långa spaken de är bara de tråkiga är men ska kolla med han

M40 finns ju med lång spak wink

Kan inte PV mycket, men att byta från B16 till B18 skall inte vara jättesvårt, fästerna är väl samma, om inte annat kanske byta växellådsbalk... Sen får alla lampor och dyl bytas till 12v, tror inte du behöver dra sladdar, iallafall inte till lampor. Sen får du ju ta upp batterihyllan så ett 12v batteri får plats smile B18 kyl är ju en fördel tror jag om han får med i bytet.

Såvitt jag förstått så skall det vara såhär, dock aldrig gjort det, men någon mer erfaren får gärna rätta mig om det behövs smile

Gregolt: Blir nog en klassisk röd motor, känns mer kul faktiskt, dock kanske jag byter färg på detaljerna som du wink
Senast redigerat av Volvo1968 (20 augusti 2009)

------------------

2 121 Inlägg
21 augusti 2009
Volvo1968 skrev:
Hackev8 skrev:

M40 finns ju med lång spak wink

Kan inte PV mycket, men att byta från B16 till B18 skall inte vara jättesvårt, fästerna är väl samma, om inte annat kanske byta växellådsbalk... Sen får alla lampor och dyl bytas till 12v, tror inte du behöver dra sladdar, iallafall inte till lampor. Sen får du ju ta upp batterihyllan så ett 12v batteri får plats smile B18 kyl är ju en fördel tror jag om han får med i bytet.

Såvitt jag förstått så skall det vara såhär, dock aldrig gjort det, men någon mer erfaren får gärna rätta mig om det behövs smile

Gregolt: Blir nog en klassisk röd motor, känns mer kul faktiskt, dock kanske jag byter färg på detaljerna som du wink

de är en amazon men Tack iaf han fick tag på en låda idag som ska i imorn

2 121 Inlägg
21 augusti 2009
gregolt skrev:
Precis, har ju långspak i min bil. Locket passar även på nyare modeller av m40, så man kan plocka en låda från 73/74 eller 240 och skifta lockena. Men shanghaia inte min projekttråd nu va wink

Volvo1968 antingen det eller så högglanspolerar du allt smile eller så skickar du det på kromning!

Har varit och fyndat lite på skroten; köpte en trasig blinkerspak som jag måste löda, lite lampor till instrumenteringen och en fräsig växelspaksknopp. Måste göra lite modifikations bara, sen kommer bilder.

Förövrigt har hjärnan gått på högvarv med balkberäkning och motorfundering.
Behöver minst en I100-profil, men löpkatten jag har köpt kan vara lite för bred så jag får kanske gå på en HEA100-profil istället hmm

Har kommit på att jag måste göra en specialare också men..
http://www1.garaget.org/gallery/archive … j1mihl.jpg
..om nån vet vad jag pysslar med så kanske ni kan höra av er? tongue
Behöver ha tag i ett insug till stående weber dcd/dgav. Vill inte söndra det jag har till min.
Hör av er om ni har nå som ligger och skräpar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … n308e0.jpg
Hittade förresten nyss en schwinig pryl nere i förrådet som jag glömt att hade

http://www1.garaget.org/gallery/archive … bapr45.jpg[/url]
Tryckplatta från Borg&Beck, med andra ord Laplander (Volvo Valp)-koppling, en klassisk uppgraderingspryl till B20. Ska även ha ett urtrampningslager till denna som är lite längre än det vanliga.

Ska ragga upp en fin lamell till den på polarens begäran, tror han är less på att putta bilen sen förra gången då jag utplånade kopplingen. Har en känsla av att växellådan kommer ge upp när man väl fått ordning på kopplingen ;/

Ska även sätta en annan polare på att köpa en oljekylare från 740 turbo åt mig smile

den kommer bli rå när du är klar
Senast redigerat av Hackev8 (21 augusti 2009)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
21 augusti 2009
gregolt skrev:
Volvo1968 antingen det eller så högglanspolerar du allt smile eller så skickar du det på kromning!

Ja, kromning vore nått big_smile Men inte för plånboken, polering skulle gå, men vill klarlacka då, och det gulnar ju.. vet inte hur det blir med 2k klarlack dock, skall nog prova smile

Varför skall du ha nytt insug till dcd'n då?

------------------

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2009
Vacker knopp, lite speciellt stuk också smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 517 Inlägg
6 september 2009
kommer bli snyggt som fean ! smile

&#9602; &#9603; &#9605; &#9606; &#9607; &#9609; 100%

5 111 Inlägg
6 september 2009
Vet inte varför men Volvo 140 tycks käka blinkersspakar av nån konstig anledning...

Sök