Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 647 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
Bjork OEM <3
8 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Fett !

Men vrf ligger den inte här?: http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=25
Bra mkt bättre än annan skit som finns där..

OEM <3
Grimling Professionell amatör
8 februari 2009 · 451 Inlägg

Asså du e ju inte så lite seriös ! Skynda nu så man får se den klar snart, kan inte vänta längre !  Snyggt det blev när man la igen skarvarna i karossen om du fattar, tex skjutdörren fast på andra sidan..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Portal Filkörning?
9 februari 2009 · 852 Inlägg

skicka ett PM till chriss så kan han säkert flytta tråden åt dig istället för att du gör en ny.

vad e det för motor du har raggat upp?

ser jäkligt fint ut

EPG Kärnkraftstomte
9 februari 2009 · 766 Inlägg

Mer info om motorn kommer senare.

Jag PM:ar Chriss redan ikväll, av någon anledning tyckte jag att tråden passade bättre här för ett och ett halvt år sedan men projektet har expanderat utanför de ramarna nu.

TLO!
Är Magnum PI någon amerikansk serie från 1980-talet eller?
Min buss är för lite orginal för att man ska kunna göra en kopia av den i vilket fall. Jag vet bara att det kommer att bli blå metallic på bilen, hur ljus eller mörk det blir får jag se.

PS chrizz (med zz) skulle det vara. wink

Senast redigerat av MagnumR (13 februari 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
23 mars 2009 · 766 Inlägg

Dags för en uppdatering igen och nu när äntligen tråden har hittat till rätt kategori så kan jag ju berätta lite mer om motorn.
Motorn är en sexcylindrig boxermotor på 3.3liter och 230 hästkrafter och satt ursprungligen monterad i en Subaru SVX. SVXen är inte så vanlig i Sverige och såldes i första hand på den amerikanska marknaden.
I USA verkar det som att det är det mer regel än undantag att man sätter i Subarumotorer i dessa bussar och pickuper. Dock verkar det som att den här stora motorn som jag ska sätta i är vanligast att man sätter i fordon med Syncro, men här är en som har satt i precis en sådan motor i en sådan buss som min: http://www.youtube.com/watch?v=hCO4I4Am … re=related

Det här är lite av vad jag har pulat med sedan sist:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602416_6rmuw9.jpg
Har tapetserat lite i bussen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602420_uyopob.jpg
Även taket har jag målat nu, känns som att det kommer bli mörkt bak i bussen sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602430_81p6yt.jpg
Naturligtvis så tog jag även solskydden, tror det gick åt 6 burkar vinylspray i allt som allt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602411_a9f7am.jpg
Terapiarbete. Kablaget till motorn måste ju modifieras en hel del för att passa i sitt nya hem.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602414_cgmg3r.jpg
Ungefär 2/3 av kablaget försvann.

Har varit mycket stopp på O1:an nu i början av året så det har blivit en hel del övertid. Självklart har jag passat på att handla prylar nu när jag har lite extra pengar över och ytterligare lite är på väg:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602364_n0cxe0.jpg
Det är nog säkrast att kunna få stopp på ekipaget också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602368_0uafye.jpg
Grenrör, fästen med mera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602373_ei22un.jpg
Kylrör, kylslangar, bränsleslangar med mera.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602381_6t9p9m.jpg
I kittet medföljde det en helt ny sprängkåpa som man monterar istället för den andra som satt från början. Detta gör att Subarumotorn kommer att passa direkt mot orginalväxellådan sen istället för att hålla på med en massa adapterplattor och sånt. Frågan är bara om denna lösning duger för att få fordonet godkänt, blir jag tvungen att ha en Porsche G50-växellåda så faller ju hela idén med denna sprängkåpa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602403_w1hn1t.jpg
Den nya kopplingen som ska hålla för upp till 270 hästar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/602406_856zm4.jpg
Orginalsprängkåpan ligger och är lite lessen.

Det tråkiga är när man har fått hem grejerna men man inser att det fortfarande fattas grejer för att kunna montera ihop allt.

Startmotorn är anpassad för automatlåda så en "ny" sån har jag fått beställa från en bilskrot.
Något svänghjul följde det inte med kopplingen och på motorn satt det ju inget heller eftersom att det har suttit en automatlåda på den. En sån hittade jag hos en privatperson på ett Subaruforum.
Ett litet start chip som behövs för att få tändningen att fungera (heter "igniter" på engelska) följde inte med kablaget och var tvunget att plockas från samma bilskrot som jag köpte kablaget ifrån.
En kabel som kopplas in i en liten kontakt på sidan av generatorn och som går vidare till kabelstammen saknades, samma skrot som kabelhärvan där med.
Det satt bara två pinnpultar på motorn, tror inte att växellådan kommer att sitta tillförlitligt med bara dessa. Ska höra med Smålands motorcentrum om de kan fixa nya inklusive muttrar till mig.
Har bett en bekant att ordna en vattentät apparatlåda till styrenheten.

Nu hoppas jag bara att jag får tag i alla delar, i alla fall pinnbultarna så jag kan börja testmontera motorn.
Jag ska blästra och lackera motorbalken också innan dess.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/591272_r9jpgx.jpg

Senast redigerat av MagnumR (23 mars 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
JockeT
23 mars 2009 · 1 010 Inlägg

fy fan va najs!!

måste bara passa på å fråga ang motorn smile

var tusan fick du tag på motor/låda å va gick de på?
också fattig student tongue och behöver en roligare motor till lilla blåa bilen smile
byggd på vw så bör få in nått liknande i min smile

Nico-the-kid
23 mars 2009 · 509 Inlägg

Dina sk "lyktglasförlängare" är det något du skulle tänka dig att tillverka på beställning för du verkar ju kunna detta.
Vad heter den tyska hemsidan du beställde kjolpaketet och bakljusen ifrån?
Keep up the good work

SoL Eigenbrötler
23 mars 2009 · 1 237 Inlägg

fint bygge, vart köpte du vinylfärgen?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Grimling Professionell amatör
23 mars 2009 · 451 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Dina sk "lyktglasförlängare" är det något du skulle tänka dig att tillverka på beställning för du verkar ju kunna detta.
Vad heter den tyska hemsidan du beställde kjolpaketet och bakljusen ifrån?
Keep up the good work

Du hittar det mesta till Caravelle T3 på www.vw-winkler.de (ligger dock nere just nu)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
EPG Kärnkraftstomte
24 mars 2009 · 766 Inlägg

JockeT skrev:
fy fan va najs!!

måste bara passa på å fråga ang motorn smile

var tusan fick du tag på motor/låda å va gick de på?
också fattig student tongue och behöver en roligare motor till lilla blåa bilen smile
byggd på vw så bör få in nått liknande i min smile

Växellådan är som sagt orginal men sprängkåpan är köpt i från utlandet.
SVX-motorn gick på 8500:- från en bilskrot i Odensbacken utanför Örebro så det gäller att skaffa ett riktigt bra sommarjobb för att ha råd med en sån som student. Jag pluggar ju inte längre. I vilket fall så finns det en sådan motor på en skrot i Uppsala också, dock saknas bland annat kablaget till den, men får du bara tag på rätt sorts kontakter och är duktig på att löda och att krympa krympslang så kan jag ordna ett kopplingsschema åt dig. Jag tror att styrenheten, avgassystem med kattar och lambdasonder finns kvar dock.

Sprängkåpan från Smallcar fungerar ju mot 4-cylindriga Subarumotorer också så ordnar du bara med vattenkylning så går allt att lösa.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
24 mars 2009 · 766 Inlägg

Grimling skrev:

Nico-the-kid skrev:
Dina sk "lyktglasförlängare" är det något du skulle tänka dig att tillverka på beställning för du verkar ju kunna detta.
Vad heter den tyska hemsidan du beställde kjolpaketet och bakljusen ifrån?
Keep up the good work

Du hittar det mesta till Caravelle T3 på www.vw-winkler.de (ligger dock nere just nu)

Här finns det en hel del också när det gäller belysning på T3: http://www.rhoen-bull.de/
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/product_images/info_images/15_1.JPG
Hade Golf-1 lyktorna funnits som tonade så hade jag valt såna istället tror jag.
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/product_images/info_images/23_0.jpg
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/product_images/info_images/24_1.jpg

Senast redigerat av MagnumR (24 mars 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
24 mars 2009 · 766 Inlägg

Solstice skrev:
fint bygge, vart köpte du vinylfärgen?

På Mekonomen: [kunde inte direktlänka till produkten eftersom att det var uppbyggt i flash]

I vilket fall så är det Auto-K:s svarta vinylfärg.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
NJ_
24 mars 2009 · 2 118 Inlägg

fränt projekt big_smile lycka till !

D.i.l.l.i.g.a.f
culan06 I En Gran Nära Dig
24 mars 2009 · 303 Inlägg

coolt med en gammal vw buss med kjolpaket å grejjer, lycka till!

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
_DamnIt R1 driver!
24 mars 2009 · 5 128 Inlägg

Störtskönt projekt! Detta vill man följa smile

Grimling Professionell amatör
24 mars 2009 · 451 Inlägg

MagnumR skrev:

Grimling skrev:

Nico-the-kid skrev:
Dina sk "lyktglasförlängare" är det något du skulle tänka dig att tillverka på beställning för du verkar ju kunna detta.
Vad heter den tyska hemsidan du beställde kjolpaketet och bakljusen ifrån?
Keep up the good work

Du hittar det mesta till Caravelle T3 på www.vw-winkler.de (ligger dock nere just nu)

Här finns det en hel del också när det gäller belysning på T3: http://www.rhoen-bull.de/
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/p … s/15_1.JPG
Hade Golf-1 lyktorna funnits som tonade så hade jag valt såna istället tror jag.
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/p … s/23_0.jpg
http://catalog.vwbus-tuning.de/images/p … s/24_1.jpg

Vad är det för skillnad på de olika ? vanliga vita och golf 1 tex ?  och de med runda insatser, man måste ju köpa massa grejer o plocka ihop ju ?

Senast redigerat av Grimling (24 mars 2009)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
EPG Kärnkraftstomte
6 april 2009 · 766 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/613465_y0mcc0.jpg
Motor och växellåda provisoriskt ihopmonterade

Hehe! smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
snurbo_diesel Egen företagare
6 april 2009 · 864 Inlägg

fy satan vilket brutalt bygge, detta kommer att följas med nöje.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Rquired Allmänt envis
6 april 2009 · 12 512 Inlägg

Fy fan vad seriöst bygge, lycka till med att få klart den. Förhoppningsvis nu till sommarn 09 eller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
skylark68
6 april 2009 · 744 Inlägg

coolt bygge må ja säga

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114490
Jag stödjer LOADED BMW i satsningen på 24h på Nordschleife. Gör det du med, och sätt DITT namn på Loaded här!
http://volvocustomclub.forum24.se/volvocustomclub.html
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang